۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۳۲۸۱۲
آیت الله مهدوی:

توکل به امام عصر راهی آسان برای استجابت دعاها است/ حضرت خدیجه نمادی از یک بانوی فداکار بودند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: به دلیل جهالت هایی که نسبت به موانع استجابت دعا داریم باید با استغاثه به امام عصر(عج) ایشان را وکیل خود قرار دهیم تا برایمان دعا کنند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله، گفت: بعد از بعثت پیامبر(ص) اولین زن مؤمنه، حضرت خدیجه(س) بودند و برای درک مقام و منزلت حضرت خدیجه(س) همین که بدانیم وجود ایشان ظرفی برای رشد حضرت زهرا(س) بوده است، کافی است.

 

وی در ادامه مباحث مربوط به توکل و با توجه به مطالب روزهای گذشته افزود: همان طور که در روزهای گذشته عرض کردم، از نظر عقلانی انسان باید وکیلی برای خود انتخاب کند که آن وکیل برای یاری رساندن به او، از کس دیگری کمک نگیرد، با این تفاسیر گفتیم تنها موجودی که واجب الوجود است و برای یاری رساندن به انسان نیاز به کمک دیگری ندارد، وجود پروردگار است، درک این مسأله یعنی توحید در وکالت و توحید در وکالت یعنی توکل بر خدایی که تنها تکیه گاه بی نیاز از تکیه گاه است.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: بعد از خداوند بهترین موجوداتی که می توانند وکالت انسان را بر عهده بگیرند، اهل بیت(ع) هستند، چرا که ایشان عالِم به غیوب عالَم هستند و با توکل بر آن ها بهترین نتیجه ها برای فرد متوکل حاصل می شود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان داستانی که علم غیب داشتن اهل بیت(ع) را ترسیم می کرد، ابراز کرد: زمانی که فردی برای بچه دار شدن خدمت حسین ابن روح نوبختی یعنی نایب سوم امام زمان(عج) در غیبت صغری رسید و از او خواست که در ملاقات با امام زمان(عج) از ایشان بخواهد که برای او دعا کنند تا بچه دار شود، و امام زمان(عج) در جواب او گفتند تو از این زن بچه دار نخواهی شد ولی در فلان روز و فلان مکان با زن دیگری ازدواج خواهی کرد که خداوند از او دو فرزند به تو خواهد داد.

 

وی با استناد به آیه صد و هفتاد و سوم سوره آل عمران که می فرماید«اَّلذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ» ابراز کرد: مسأله ای که باید بگوییم این است که خودِ اهل بیت(ع) متوکل ترین افراد به خداوند هستند، به همین سبب است که تکیه کردن بر ایشان با تکیه کردن بر خداوند تفاوتی ندارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با استناد به چند آیه از قرآن افزود: توجه به آیات قرآن نشان می دهد که انبیای الهی نیز از متوکلان واقعی به خداوند بوده اند، مثلاً در ترجمه آیه هفتاد و یکم سوره یونس آمده، حضرت نوح(ع) به قومشان می گویند «اگر سخنانم برای شما قابل هضم نیست، من بر خدا توکل می کنم اگر می خواهید همه دوستانتان را جمع کنید و بدون درنگ مرا بکشید»، یا در ترجمه آیه پنجاه و ششم سوره هود، حضرت هود(ع) به مردم می گویند، «از شما نمی ترسم و بر خداوند توکل می کنم چرا که ناصیه هر جنبده ای در عالم در اختیار خداوند است» یعنی بدون اراده الهی هیچ جنبده ای نفع و ضرر نمی رساند.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه دوازدهم سوره ابراهیم، ادامه داد: بر اساس این آیه همه انبیای الهی از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) بر خداوند توکل می کرده و می گفتند، ما از خود چیزی نداریم پس قطعاً باید بر خدا توکل کنیم، چرا که او هدایتگر ما است.

 

امام جمعه موقت اصفهان در تبیین آثار توکل گفت: رسیدن به آرامش و نترسیدن از غیر خداوند دو اثر از هزاران اثری است که یک انسان متوکل آن ها را خواهد یافت.

 

وی با بیان داستانی از تشرف یکی از عالما خدمت امام عصر(عج) در مسجد الحرام اذعان کرد: یکی از علما می گفتند شب جمعه ای در مسجد الحرام بودم که امام زمان(عج) تشریف آوردند و گفتند شب جمعه شب استجابت دعاها است، آیا نمی خواهی دعایی کنی؟ من هم در پاسخ گفتم چشم و شروع کردم به دعا کردن، ایشان گفتند دعایت به استجابت نمی رسد، بهتر دعا کن، من هم برای بار دوم خالصانه تر دعا کردم و ایشان دوباره سخن قبلی خود را تکرار کردند، در آن لحظه از ایشان پرسیدم آیا می شود در دعا کردن شما را وکیل خود قرار دهم؟ امام زمان (عج) فرمودند آری می شود و از جانب خودشان دعای من را تکرار کردند.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: ما هم به دلیل جهالت هایی که نسبت به موانع استجابت دعا داریم باید با استغاثه به امام عصر(عج) ایشان را وکیل خود قرار دهیم تا برایمان دعا کنند.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در ادامه رحلت بانوی دو عالم یعنی حضرت خدیجه کبری (س) را به همه تسلیت گفت و تشریح کرد: حضرت خدیجه(س) شصیت بزرگی هستند که بعد از هبوط پیامبر(ص) از معراج، جبرئیل به پیامبر(ص) می گوید «سلام خداوند و سلام من را به حضرت برسان»، بدانید این بانوی بی نظیر مورد سلام خداوند واقع شده اند.

 

وی ابراز کرد: اولین همسر پیامبر(ص) که پانزده سال قبل از رسالت پیامبر(ص) در صورتی که پانزده سال هم از پیامبر(ص) بزرگ تر بودند با پیامبر اسلام ازدواج کردند و با ازدواج خود، مُهر خاموشی بر دهان افرادی زدند که پیامبر(ص) را فردی شهوت پرست می خواندند، چون ازدواج با زنی که در طول چهل سالگی دو شوهر دیده، از لحاظ عرف جامعه آن روز و حتی جامعه امروزی غیر قابل پذیرش است.

 

آیت الله مهدوی تبیین کرد: البته این تقدیر الهی بوده که پیامبر عظیم الشأن اسلام با حضرت خدیجه(س) ازدواج کنند، اگر به کتاب تاریخ انبیای علامه مجلسی رجوع کنید، شرایط تزویج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) کاملاً توضیح داده شده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان داستان هایی از دوران زندگی پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: بعد از بعثت پیامبر(ص) اولین مرد مؤمن به پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) بودند و اولین زن مؤمنه، حضرت خدیجه(س) و برای درک مقام و منزلت حضرت خدیجه(س) همین که بدانیم وجود ایشان ظرفی برای رشد حضرت زهرا(س) بوده است، کافی است.

 

وی در پایان به سال وفات حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و گفت: بعد از گذر از دوران سخت محاصره مسلمانان در شِعب ابی طالب، بالاخره حضرت خدیجه(س) در صورتی که پول خرید یک کفن را نداشتند، مظلومانه از دنیا رفتند و با رفتن خود داغ بزرگی بر قلب پیامبر(ص) گذاشتند./867/201/ب3

ارسال نظرات