۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۳۲۸۱۴
شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان؛

توکل بر خدا سبب پیروزی انبیا بر دشمنان بود

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان به شرح و بیان توکل پرداخت و در ادامه از رستگاری و قرار گرفتن در دایره مقربین گفت.
استاد زمانی شرح دعای روز دهم رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون شرح و تفسیر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین» بیان داشت: خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت و مقرر كن در آن از كامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

توکل بر خدا

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: دراین دعا سه تقاضا مطرح شده است که ابتدا می گوئیم خدایا مرا در این روز از متوکّلین قرار ده! توکّل به معنای وکیل قراردادن است. معمولاً انسان در کارهایی که ناتوان است وکیل می گیرد تا با استفاده از علم وتوانائی او به نتیجه برسد.

وی افزود: ما نیز درزندگی مسائل فراوانی داریم که خود به تنهائی نمی توانیم از عهده آن برآئیم بنابراین نیازمند به اتّکا بر قدرت بی پایان الهی هستیم. در قرآن کریم در بارهَ توکّل آیات زیادی وجود دارد که حاکی از اهمیّت آن است «ومن یتوکّل علی الله فهو حسبه» (الطلاق/3) هرکس برخداوند توکّل کند او برایش کافی است.

وی ادامه داد: از ویژگی های مؤمن اعتماد بر پروردگار متعال، بیش از اعتماد بر خود و دیگران است. چرا که همگان دربرابر قدرت او ناچیزند. با همین توکّل بوده است که انبیاء توانستند بر دشمنانشان پیروز شوند وفرعونها ونمرودها ودیگر جبّاران شکست خوردند!

وی گفت: آری توحید أفعالی ایجاب می کند که از همگان قطع امید کرده و تنها او را مؤثّر بدانیم. مگر در نمازها نمی خوانیم «ایّاک نعبد وایّاک نستعین» تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوئیم!

رستگاری

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: در فراز بعدی می گوئیم پروردگارا! دراین روز مرا از رستگاران قرار ده! فوز همان رستگاری است که بمعنای موفّقیّت نهایی است. بسیاری از افراد بوده اند که آغاز خوبی داشته ولی در پایان مردود شده اند! وبه عکس کسانی نیز بوده اند که درآغاز ناموفّق بوده ولی درآخر کار موفّق شده اند.

وی افزود: در روایات به ما آموخته اند که از خداوند متعال عاقبت وپایان مطلوب بخواهید. و اما عوامل فوز عبارتند از: 1- تقوی 2- اخلاص 3- حلم 4- حسن ظنّ به خداوند متعال  5- امانتداری وششمین مورد صبراست(عیون الحکم والمواعظ/357) اینها مجموعه عواملی هستند که آدمی را به مقام فائزین می رسانند.

وی ادامه داد: البتّه از مهم ترین عوامل رستگاری تمسّک به عترت گرانقدر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم می باشد «فاز من تمسّک بکم» هرکس به شما آویخت رستگار شودد!

تقرب الی الله

استاد سطح عالی حوزه علمیه در بیان فراز سوم دعا گفت: خواسته سوم ما این است که می گوئیم بارالها! در این روز مرا از مقرّبین قرارده! در شرح دعای روز پنجم در باره مقرّبین مطالبی را بیان کردیم که این افراد در بندگی از همه سبقت گرفتن و به واسطه اخلاص در عمل به این جایگاه رسیدند.

 

وی افزود: بنابراین در پایان از خدا اینگونه می خواهیم که ای کریم بنده نواز!از تو مسألت داریم که همة ما را عاقبت به خیر گردانی!آمین./933/302/ب3

                                                      

 

ارسال نظرات