۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۳۷۶۳۰
از سوی آیت الله شفیعی صورت گرفت؛

تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم»

آیت الله شفیعی با بیان برگرفته شدن «رحمان و رحیم» از رحمت و شفقت الهی که به غلط بخشنده مهربان ترجمه می شود، گفت: از جنبه تفسیری، رحمانیت خداوند عام که مختص دنیا و برای همه انسان­ها است در حالی که رحیم بودن مختص مؤمنان و در آخرت به آنها اختصاص داده می شود.
آيت الله شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به غیرقابل ترجمه بودن قرآن کریم خاطرنشان کرد: برخی واژگان قرآن کریم معادل فارسی ندارند و از این لحاظ قرآن تنها قابل تفسیر و تشریح است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با نادرست خواندن ترجمه اسم در عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» به «نام» در زبان فارسی اظهار داشت: واژه «اسم» برگرفته از سمو و در برگیرنده تعظیم و احترام به انسان است در حالی که واژه «نام» چنین مواردی را در بر نمی گیرد.

 

وی در ادامه با بیان برگرفته شدن «رحمان و رحیم» از رحمت و شفقت الهی که به غلط بخشنده مهربان ترجمه می شود، افزود: از جنبه تفسیری، رحمانیت خداوند عام که مختص دنیا و برای همه انسان­ها است در حالی که رحیم بودن مختص مؤمنان و در آخرت به آنها اختصاص داده می شود.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به ضعف زبان فارسی در برابر زبان عربی و وجود مفاهیم عربی غیر معادل در زبان فارسی خاطرنشان کرد: بیان چنین مواردی با تفسیر قرآن کریم امکانپذیر است هر چند که در زمان کنونی ترجمه­های فراوان و سودمندی صورت گرفته اما ترجمه دقیقی برای انتقال مفاهیم قرآن کریم نداریم.

 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) درباره تقسیم سوره حمد از سوی خداوند میان خود و بندگان اذعان کرد: خداوند بیان می کند که در صورت آغاز کارهای بندگان با «بسم الله الرحمن الرحیم» پایان رساندن آنها را وعده خود دانسته است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عقاید مشرکان دوران جاهلیت گفت: خداوند خالق، رب الارباب است و کلمه «الله» جامع همه صفات خداوندی و در رد عقاید مشرکین مبنی بر رب الارباب نبودن خداوند است.

 

وی با اشاره به تعداد سوره­ های قرآنی و برابری بسمله با تعداد آنها ابراز داشت: برخی اهل تسنن برخلاف روایات صریح و صحیح، «بسم الله الرحمن الرحیم» را جزء آیات قرآنی سوره حمد نمی شمارند و برخی دیگر با آگاهی از این موضوع به تلاوت آن به عنوان آیه قرآنی نمی پردازند که در روایات این اقدام به عنوان سرقت بزرگ ترین آیه قرآنی شمرده شده است.

 

آیت الله شفیعی در پایان با اشاره به سخنی از فخررازی مبنی بر تلاوت این آیه از سوی امیرمؤمنان(ع) با صدای بلند اظهار داشت: بنا بر روایات تشخیص پایان سوره با نزول «بسم الله الرحمن الرحیم» قابل فهم بود و خواندن این آیه در آغاز هر سوره قرآنی و نماز واجب است که در غیر این صورت اعمال ما باطل می شود./202/9456/ب1

ارسال نظرات