۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۴۳۹۳۷۰
در برنامه زمزم معرفت؛

پاسخ کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه به شبهات اعتقادی

حجت الاسلام محمدی در برنامه زمزم معرفت در حرم حضرت معصومه(س) به چهار شبهه اعتقادی جوانان پاسخ گفت.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه(س)، غروب امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) به پاسخ سؤالات و شبهات مطرح شده به وسیله حضار پرداخت.

 

وی در این جلسه در پاسخ به این سؤال که آیا می توان به خاطر نقص عضو مادر زادی و یا گرفتاری هایی که برای انسان به وجود می آید از خداون شکایت کرد، اظهار داشت: اگر انسان ها از دستورات الهی پیروی می کردن و به آنچه پیامبران گفتند عمل می کردند هیچ گاه به این مشکلات دچار نمی شدند زیرا خداوند اولین انسان ها را کامل آفرید و هیچ عیبی در وجودشان خلق نکرد.

 

نقص هایی که در برخی انسان ها وجود دارد از علل و اسباب بشری ناشی شده است

حجت الاسلام محمدی با بیان این که نقص انسان ها از علل و اسباب بشری ناشی می شود، خاطرنشان کرد: این نقص ها بر حسب اراده تشریعی خداوند نبوده و اگر به حرف خدا گوش می کردیم همه سالم بودیم و بهترین زندگی را در دنیا داشتیم و عالی ترین جایگاه بهشت هم قرار می گرفتیم و نه جهنمی وجود داشت و نه بیماری و فقری.

 

وی افزود: اگر آمریکا هیروشیما و ناکازاکی را بمباران هسته ای نمی کرد این همه معلولان جسمی و ذهنی در این شهر ها وجود نداشت و اگر بهداشت و آموزش مراعات می شد و انسان ها غذاهای حرام را نمی خوردند این نقص ها به وجود نمی آمد.

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: از طرف دیگر خداوند آنچنان عوضی به انسان معلول خواهد داد که در قیامت همه آرزو می کنند کاش جای او بودند و تمام رنج ها و رنجها به نحو احسن جبران خواهد شد.

 

سجده بر مُهر برای شیعه موضوعیت ندارد

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا ما باید بر مهر سجده کنیم و این سجده کردن بر مهر از کی مرسوم شده است، گفت: مهر برای شیعیان موضوعیت ندارد بلکه سجده بر زمین موضوعیت دارد و چون امکان سجده بر زمین در هر جایی وجود ندارد بر مهر سجده می کنیم.

 

وی با بیان این که سجده بر تربت امام حسین(ع) افضل است و در روایت آمده است که هفت حجاب را برطرف می کند، اظهار داشت: سجده بر تربت افضل است ولی اگر با وجود تربت بر چوب هم سجده کنیم نماز باطل نیست.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که سنت پیامبر(ص) هم سجده بر زمین بوده است، خاطرنشان کرد: مسلمانان در زمان پیامبر(ص) بر کف مسجد که سنگ فرش بوده است سجده می کردند و در منابع اهل سنت هم آمده است که مسلمانان می گفتند که برخی روزها که هوا گرم بود سنگ ها را در دست خود نگه می داشتیم تا سرد بماند و بتوانیم بر آن سجده کنیم و همین دلیل بر این است که سجده بر زمین موضوعیت دارد. وگر نه می توانستند ب رگوشه آستیم خود سجده کنند تا نسوزند.

 

وی با بیان این که پیامبر(ص) فرمودند که خداوند زمین را سجده گاه من و وسیله طهارت من قرار داده است، افزود: این که ما بر فرش سجده کنیم خلاف سنت پیامبر(ص) است؛ مطلب دیگر این که اهل سنت هم سجده ما را باطل نمی دانند و نمی گویند که سجده بر خاک باطل است بلکه این حرف تنها خباثتی است که وهابی ها می کنند که می گویند شما مهر می پرستید.

 

پرستیدن مُهر تهمتی است که وهابی ها به شیعیان می زنند

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: وهابی ها از روی خباثت این حرف را میزنند و اگر قرار بر این است که به هم تهمت بزنیم که فرش قیمتش بیشتر از خاک است و ما هم می توانیم بگوییم شما هم فرش را می پرستید؛ مُهر، مسجود علیه ما است نه مسجود له ما و این حرف ها فقط تهمتی است که به شیعه می زنند.

 

وی با بیان این که تزیین مهرها کار درستی نیسن و مهر ها باید ساده و هر دو طرف آن صاف باشد، گفت: این کار موجب سوء استفاده وهابیان می شود و بادی از یان کارها پرهیز شود.

 

حضرت زهرا(س) در عالم ملکوت مورد امتحان خدا قرار گرفت

سخنران حضرت معصومه(س) در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که در زیارت حضرت زهرا(س) می خوانیم که سلام بر تو که خداوند تو را قبل از این که بیافریند آزمایش کرد مراد از این آزمایش چیست ابراز داشت: چند قول در این رابطه گفته شده است که یکی این است که ما دو نوع خلق داریم که یک خلق نوری و ملکوتی است و یک خلق مادی و ناسوتی و قبل از این که وجود مادی و دنیوی حضرت زهرا(س) خلق شود خداوند از وجود ملکوتی امتحان گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: قول دیگر این است که امتحان از حضرت زهرا(س) در علم خدا بوده است و قول سوم این است که این امتحان در عالم زر از حضرت زهرا(س) گرفته شده است و ایشان در این امتحان قبول شده است و به نظر ما این سه قول هم یک قول بشتر نیست و عالم زر همان عالم ملکوت است که محدودیت زمانی و مکانی ندارد.

 

نجاست سگ و خوک به خاطر ضرر هایی است که بر جسم و روح انسان دارند

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا در بین حیوانات برخی نجس العین هستند، تصریح کرد: نجس العین بودن سک و خوک به خاطر ضررهایی است که این دو حیوان نسبت به انسان دارند و مانند دیگر نجاسات هستند.

 

وی اظهار داشت: نجس العین بودن سگ و خوک به معنای این نیست که خداوند با این دو حیوان مشکلی داشته است بلکه سگ هم در جایگاه خود مثل بقیه حیوانات است و سگ یک وظیفه دارد و گوسفند وظیفه دیگری دارد و در اصل آفرینش این دو حیوان با هم فرقی ندارند ولی آثار سوئی از سگ بر روح و جسم انسان وارد می شود که از بقیه حیوانات این مقدار اثر سوء وارد نمی شود.

 

کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که هیچ حلال و حرامی نیست مگر به خاطر مصالح و مفاسدی که دارند، افزود: خداوند حکیم هیچ کاری بدون حکمت نمی کند و این که بخشی از این مصالح و مفاسد یا توسط علم ثابت شده است و یا در روایات آمده است تمام قضیه نیست و نمی شود با برداشتن یک عامل حکم به تغییر حکم آن داد و ادعا کرد که مفسده ای ندارد.

 

وی افزود: این که در غرب انگل های موجود در گوشت خوک را برمی دارند موجب پاکی آن نمی شود زیرا آن یکی از دلایل حرمت می تواند باشد؛ آیا بی غیرتی که خوردن گوشت خوک می آورد هم می توانند بردارند؟ و این که خوک به کثافات علاقه دارد را هم می توانند بردارند؟

 

غذا بر تربیت و روح انسان تأثیر مستقیم دارد

حجت الاسلام محمدی با بیان این که دو جلد از وسایل الشیعه مربوط به اطعمه و اشربه است، ابراز داشت: غذا بر روح انسان تأثیر زیادی می گذارد و در تربیت انسان اثر می گذارد و بر فرض که انسان توانست آثار مادی گوش خوک را برطرف کنند ولی آثار معنوی آن را که نم یتوانند برطرف کنند و بنابراین در غرب این پلشتی جنسی که وجود دارد یک دلیلش همین خوردن گوشت خوک است./843/پ201/س

ارسال نظرات