۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۴۳۹۹۳۵
مدیر حوزه علمیه مازندران:

 مسأله پژوهش در متن نظام آموزشی حوزه وارد شود

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که برنامه ریزی ها در حوزه باید به گونه ای باشد که مرزهای آموزش و پژوهش در مدارس هر لحظه به هم نزدیک تر شود، گفت: آموزش ما در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم آغاز به کار چهارمین دوره دانش افزایی اساتید و کارشناسان پژوهش مدارس علمیه استان های شمالی کشور در ساری با بیان این که دایره پژوهش هر روز در حال گسترده تر شدن است، گفت: اگر تا چندی پیش، پژوهش و شیوه های نوین آن، چندان جدی گرفته نمی شد، امروزه اما رویکرد به پژوهش در میان متصدیان، اساتید و طلاب حوزه علمیه، نه تنها انفعالی نیست؛ بلکه حتی در مواجهه با آن، سعی در فراهم نمودن تمام ابزار و شرایط لازم و بکارگیری حداکثری آن در تحلیل و بررسی مسائل علوم دارد.

 

وی با بیان این که حوزه علوم اسلامی نیازمند تحقیقات بیشتر و پردامنه تری است، افزود: این مسأله رسالت حوزه های علمیه در تحقیق و پژوهش را سنگین تر از هر زمان دیگری می کند.

 

حجت الاسلام طاهری با تأکید بر این که امروز نیازمند یک رویکرد و نگاه جدیدی به پژوهش در حوزه های علمیه هستیم، تصریح کرد: مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه همواره مورد تأکید علما و فقهای دینی ما بوده و آثار و تألیفات به جای مانده از بزرگان نشان دهنده اهمیت همین موضوع است.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران طلاب حوزه های علمیه را پویندگان طریق حقیقت و تشنگان آب حیات علم و معرفت الهی یاد کرد و گفت: حوزه برای تحول و بالندگی نیازمند تربیت و پرورش طلاب محقق و پژوهشگر است.

 

وی با اشاره به تلاش های گسترده صورت گرفته در جهت نهادینه کردن امر پژوهش در حوزه علمیه، آن را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه نیازمند یک جهشی در بحث پژوهش و تحقیق هستند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه با توجه به همه تلاش های صورت گرفته اما همچنان مسأله پژوهش و تحقیق در مدارس علمیه مهجور و منزوی است، تصریح کرد: باید شیوه کار به گونه ای باشد که طلاب جوان حوزه از لذت پژوهش و تحقیق بهره کافی را ببرند.

 

وی با تأکید بر این که برنامه ریزی ها در حوزه باید به گونه ای باشد که مرزهای آموزش و پژوهش در مدارس هر لحظه به هم نزدیک تر شود، بیان داشت: آموزش ما در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که تنها رویکرد آموزشی در مدارس علمیه نمی تواند اثرگذاری لازم را در پی داشته باشد، گفت: امروز خلأ آموزش بدون پژوهش در حوزه های علمیه احساس می شود که باید برطرف شود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران جشنواره علامه حلی را از جمله اقدامات مناسب حوزه در جهت تقویت و رونق پژوهش در مدارس علمیه دانست و گفت: این جشنواره ظرفیت های پژوهشی مدارس علمیه را بیشتر آشکار می کند و این فرصت به طلبه می دهد که بتواند خود را در معرض آزمون پژوهشی قرار دهد.

 

وی جشنواره علامه حلی را منشأ حرکت و شور در عرصه پژوهش مدارس علمیه دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با طرح ریزی این گونه برنامه ها هر روز شاهد رونق و گسترش فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه باشیم.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز بسیاری از طلاب حوزه نیازمند هدایت علمی و هدفمند در عرصه پژوهشی هستند، تصریح کرد: نمی توان از یک طلبه انتظار داشت که پژوهش های سطح بالا انجام دهد، اما می توان با هدایت علمی و تقویت مهارت پژوهش به پیشرفت پژوهشی او امیدوار بود.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که طلاب مدارس علمیه برای حرکت در مسیر تحقیق و پژوهش نیازمند تقویت انگیزه، تشویق و هدایت و راهنمایی هستند، گفت: امروز ظرفیت های بسیار خوب پژوهشی در مدارس علمیه موجود است که متأسفانه ناشناخته مانده اند.

 

وی اساتید را اثربخش ترین راهنما برای حرکت های پژوهشی یک طلبه دانست و گفت: یک استاد می تواند با تبیین اصول پژوهش و شناساندن مسیر صحیح به یک طلبه، او را در دستیابی به موفیقت های این بخش یاری کند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در مدارس علمیه باید روشمند و همراه با ابزارهای تشویقی همراه باشد، ادامه داد: باید زمان ها و فرصت های خاصی را برای ایجاد انگیزه در طلاب و آموزش مهارت های پژوهش طراحی و مشوق های خوبی را نیز اعلام کرد.

 

وی با بیان این که طلاب باید با کارکردهای عملی پژوهش آشنا تا ضرورت آن را احساس کنند، گفت: هر حوزه ای باید دارای اساتید پژوهشگر باشد تا به آموزش روش های پژوهش و هدایت محتوایی و روشی طلاب جوان اهتمام ورزند و ساعت های خاصی برای این هدف برنامه ریزی شود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که نظام آموزشی حوزه باید مبتنی بر ایجاد روحیه پژوهش و تقویت آن در همه سطوح درسی استوار باشد، ادامه داد: باید تلاش شود تا مسأله پژوهش در متن نظام آموزشی حوزه طراحی شود تا شاهد تقویت این مسأله مهم در حوزه های علمیه باشیم.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد تقویت بخش های پژوهشی در مدارس علمیه بوده ایم، گفت: باید با توجه کافی، علمی و مشوقانه به این امر مهم و قراردادن ابزار مناسب جهت تشویق و تحریک طلاب برای تحقیق در زمینه های مختلف علمی تلاش کنیم.

 

وی با بیان این که این مسأله مهم نیازمند برنامه ریزی های دقیق، کاربردی و بلندمدت در حوزه است، ادامه داد: باید موانع پژوهش طلاب در حوزه های علمیه و علل عدم علاقه و اهتمام آن ها بدین امر مهم، به دقت مورد بررسی قرار گیرد. /950/202/ب2

ارسال نظرات