۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۴۰۵۳۳
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

ضرورت احیای موقوفات در راستای تقویت حوزه های علمیه

حجت الاسلام و المسلمین ملکوتی با بیان اینکه علت عمده عدم هجرت فضلا از قم بی مهری به آن ها از استان ها است، گفت: باید موقوفات حوزوی برای تأمین اساتید و مدیریت حوزه های علمیه احیا شوند.
حجت الاسلام والمسلمین هادی ملکوتی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی ملکوتی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان اینکه علل عدم هجرت طلاب، اساتید، فضلای قم به شهرستان‌ها از مسائل مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: باید دید فضلای قم چرا رغبتی به هجرت از قم و وقوف در شهرستان‌ها ندارند.

 

وی با بیان اینکه علت عمده این امر آن است که فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه زمانی که در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند چندان مورد رغبت و توجه مقامات و مسؤولان قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: باید ائمه جمعه، نمایندگان رهبری و نهادهای انقلابی به‌ ویژه سپاه به این بزرگواران ارزش و اهمیت مناسبی را بدهند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: فضلا و بزرگان قم نوعاً در شهرستان‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و ارزش مناسبی به این عزیزان داده نمی‌شود، نوعاً اساتید و فضلای قم که در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند مورد بی‌مهری قرار گرفته و به آن‌ها به چشم رقیب نگاه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه زمانی که این بزرگواران در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند و مورد بی‌مهری و عدم توجه قرار می‌گیرند منکسر باز می‌گردند و موقعیت قبلی خود را در حوزه علمیه قم از دست‌ داده‌اند، تأکید کرد: باید ائمه جمعه و مسؤولان خود پا پیش گذاشته و از این بزرگواران دعوت به عمل‌ آورند و مانند برادر با آن‌ها رفتار شود.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملکوتی با تأکید بر تأمین حیثیتی و قدر و منزلت اساتید و فضلای قم در شهرستان، ادامه داد: عمده کسانی که در قم هستند از اساتید نیستند، بلکه از فضلا و بزرگانی هستند که می‌توانند با حضور در شهرستان‌ها طلاب و روحانیونی بافضیلت و متقی را تربیت کنند و این نیاز به توجه و ارج نهادن به این بزرگواران است.

 

وی با بیان اینکه نباید شهریه فضلا و طلابی که در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند قطع شود، ادامه داد: البته اگر مراجع تقلید در تنگنای مالی نباشند، این کار صورت نمی‌گیرد، این نظام یک نظام اسلامی و برای اسلام است و واقعیت این است که دولت نیز باید در این امر کمک‌ حال حوزه‌های علمیه باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر مدیریت حوزه‌های علمیه بتواند این میزان هزینه‌ها را تأمین کند که چه‌ بهتر، اما اگر توانایی این تأمین را ندارند، باید دولت و نظام اسلامی کمک‌ حال حوزه‌های علمیه و روحانیت باشند، طلبه باید فرصت خود را صرف پژوهش در علوم دینی کند نه اینکه فرصت خود را صرف امور غیر لازم برای کسب معیشت زندگی کند.

 

وی با تأکید بر احیای موقوفات حوزوی در نجف، قم، مشهد و دیگر استان‌ها خاطرنشان کرد: مدیریت جدید حوزه‌های علمیه لازم است در جلساتی با مسؤولان اوقاف پی‌جوی موقوفاتی باشند که مختص به حوزه‌های علمیه است و به تعبیر یکی از بزرگان اگر موقوفات حوزوی احیا شود حتی نیازی به وجوهات برای مدیریت حوزه‌های علمیه نخواهد بود./854/302/ب2

ارسال نظرات