۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۴۲۳۱۸
مدیر مؤسسه سلمان مطرح کرد؛

گسترش استراتژیکی انقلاب اسلامی تا دروازه‌های منهتن

حجت الاسلام رضایی اساس نظام جمهوری اسلامی را کارآمد ارزیابی کرد و گفت: امام خمینی (ره) که متن انقلاب و رهبر معظم انقلاب تفسیر آن هستند همیشه هدایت کننده جامعه اسلامی در زمان‌های مختلف بوده‌اند و با ارائه راهکارها و هشدارها به صورت عملی راهکار برون رفت از بن بست‌های ساخت دشمن و غافلان را نشان داده‌اند؛ اما مسؤولان و دولتمردان در مواردی افزون بر اینکه دستورات این بزرگواران را به طور صحیح اجرا نکرده‌اند، کارآمدی این نظام را نیز مورد خدشه قرار داده‌اند.
حجت الاسلام عبدالله رضایی

اشاره: حجت الاسلام عبدالله رضایی دانش آموخته حوزه علمیه قم که در مدرسه الهادی، المهدی و آیت الله گلپایگانی درس خوانده، کفایتین را در محضر حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضائیه فعلی تملذ کرده است.

 

وی با رویکردی رسانه‌ای تحصیلات حوزوی خود را انجام داده است و اکنون از زمره شاگردان حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه رسانه می‌باشد.

 

حجت الاسلام رضایی کارشناسی تاریخ خود را در دانشگاه باقر العلوم و کارشناسی ارشد تولید سیما را در دانشکده صدا و سیما خوانده است و اکنون در دانشگاه علمی کاربردی هنر تدریس می‌کند.

 

وی چند سالی مدیر کل گروه معارف شبکه جهانی الکوثر در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما بوده است و دو سال مدیریت گروه تفسیر علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما را بر عهده داشته است.

 

حجت الاسلام رضایی اکنون کارشناس ارشد تولید، کارگردانی و تهیه کنندگی برنامه زنده «حاضر غایب» با موضوع مهدویت در شبکه قرآن و دبیری شورای مدیران مؤسسه و شبکه جهانی ولایت را عهده دار می‌باشد.

 

وی اولین مدیر شبکه «الولایه» بوده که هم در راه اندازی آن شرکت داشته و هم مسؤولیت این شبکه را در یک سال و نیم ابتدایی آن عهده‌دار بوده است.

 

پنج سال فعالیت به عنوان معاون پژوهشکده مهدویت، برگزاری 5 روزه همایش بین المللی دکترین مهدویت دبیرکلی جشنواره فرهنگی هنری آینده روشن از دیگر فعالیت‌های وی است.

 

خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام عبدالله رضایی کاندیدای دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی که مؤسسه‌ای به نام مؤسسه سلمان را تأسیس کرده و در زمینه‌‌ی مطالعات راهبردی در حوزه مسائل فرهنگی و تولیدات رسانه‌ای فعالیت می‌کند به عنوان طلبه‌ای با تجربه در عرصه فرهنگ و رسانه معتقد و پی‌گیر اندیشه رویش‌های انقلاب اسلامی جهت تبیین نظریات و رویکرد خود برای ایجاد تغییر در روند فعالیت‌های دولتمردان به بحث و گفت وگو نشسته که متن کامل آن تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.

 

رسا ـ نظریه خود را در بحث فرهنگی انقلاب اسلامی تبیین فرمایید.

 

انقلاب اسلامی اکنون برای ما که فرزند انقلاب هستیم ناشناخته است، ما هنوز متوجه قدرت فرهنگی این انقلاب، نه به لحاظ علمی، نه به لحاظ عاطفی و هنری نشده‌ایم و نتوانسته‌ایم اثر روشنگری را که توان حرکت خود انقلاب را منعکس کند تولید کنیم.

 

گفتمان معنویت خواهی که همراه با تئوری خاص حکومتی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انسانی منطبق با آرمان‌های حقوق بشر، ترقی‌خواه، آینده نگر، عاقبت اندیش و لطیف و خانواده محور که دارای سابقه تمدنی و مانند آن است می‌تواند حل کننده فرهنگ‌های مدعی در کمال یک انسان الهی باشد که یکی از مصداق‌های آن نفوذ نرم انقلاب اسلامی در میان آزادی‌خواهان جهان می‌باشد.

 

مقاومت تاکنونی این انقلاب در مقابل فشارهای بی حد و حصر فرهنگ مهاجم غرب مؤید این نکته است، این‌ها همه با هم می‌تواند یک هویت جمعی برای ما بسازد که زمینه‌ساز تحولی بزرگ برای جهان باشد و آن ظهور حضرت ولی عصر است.

 

ما در گفتمان رویش‌های انقلاب اسلامی یا همان نسل سلمان هم راستا با گفتمان آرمانی انقلاب اسلامی که مبتنی بر سنت‌های الهی در قرآن و سیره و دستور اهل بیت عصمت و طهارت است نوعی بازخوانی هویت اسلامی ایرانی را دنبال می‌کنیم.

 

نظریه «رویش‌های انقلاب اسلامی» به دنبال پیشبرد اهداف فرهنگی و دینی است

 

رسا ـ چرا گفتمان؟

 

زیرا گفتمان‌ها وقتی در مجامع مختلف مطرح گردد کم کم تبدیل به فهم و سپس خواست عمومی می‌شود و این خواست در حوزه قدرت اثر گذاشته و دولت‌مردان چه بخواهند یا نخواهند متأثر از آن خواهند شد، روشی که متأسفانه دشمن سالهاست از آن استفاده می‌کند و عقب‌نشینی منکر به منکر در حوزه فرهنگ را به ما تحمیل کرده است.

 

نظریه «رویش‌های انقلاب اسلامی» که گفتمانی در راستای گفتمان‌های رهبر معظم انقلاب بوده است به دنبال پیشبرد اهداف فرهنگی و دینی است که اعتقاد دارد این اهداف با گفتمان به نتیجه می‌رسد.

 

گفتمان «رویش‌های انقلاب اسلامی» باید تبدیل به فهم و سپس خواست عمومی شود و این خواست در حوزه قدرت اثرگذار شود و پس از طی این روند دولتمردان چه بخواهند و چه نخواهند این گفتمان در جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

 

 

رسا ـ حضرتعالی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به چه قصد و انگیزه‌ای شرکت کردید؟

 

بنده به خاطر اینکه بتوانم تبلیغاتی در زمینه گفتمان «رویش‌های انقلاب اسلامی» داشته باشم و کار خود را به صورت تدریجی ادامه دهم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم؛ بنده توقعی برای اخذ نتیجه ظاهری از انتخابات نداشتم و تنها هدفم آشنا کردن مردم با مفاهیم این گفتمان بود.

 

نسل سوم انقلاب باید برای انتقال مدیریت‌ها به نسل چهارم آن زمینه‌سازی کند

 

ما نسل سوم انقلاب هستیم، باید برای انتقال مدیریت‌ها به نسل چهارم انقلاب زمینه‌سازی کنیم؛ نسل چهارم انقلاب آهسته آهسته باید مدیران ارشد نظام شوند و در این مسیر باید گام برداشت و از جایی شروع کرد؛ برای مثال برای استفاده از نیروی جوانان و افکار آن‌ها اگر در مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یک بار یک سوم از نیروهای جوان وارد شوند برای کامل شدن چرخش مدیریتی کامل باید دوازده سال بگذرد.

 

در سایر ارگان‌ها و مراکز قدرت در نظام جمهوری اسلامی نیز می‌بایست همینطور عمل شود؛ با همین دیدگاه بحث تربیت و کادر سازی برای نظام مبحث بسیار مهمی است که در نبود احزاب باید تشکل‌هایی بر مبنای گفتمان‌های اسلامی شکل گیرند تا بتوانند مقداری پایاتر، دقیقتر و فرهنگی‌تر به موضوع نگاه کنند تا در نتیجه انقلاب دچار گپ یا گسست کاری و در نبود نیروهای جایگزین و انقلابی نشود.

 

رسا ـ آیا شما کماکان نظریه خود را در سطح جامعه تبلیغ می‌کنید.

 

بنده فعالیت خود را در زمینه تبلیغ این نظریه شروع کرده‌ام و همان موقع که بروشورهای لازم را چاپ می‌کردم تنها هدفم به کاربردن آن‌ها در زمان انتخابات نبود. این مطالب کماکان قابل پخش است و در آن‌ها به ادامه ارتباطات مردمی پس از انتخابات اشاره شده بود؛ این رویکردی بود که انتخاب کردیم و خیلی‌ها استقبال کردند. وقتی می‌بینیم بسیاری از اساتید دانشگاه و حوزه این رویکرد را تشویق می‌کنند، دلگرم می‌شویم

 

هر چند بحث‌های آکادمیک و متقن بسیار خوب است اما راهکار ورود به عرصه سیاست و دخالت دادن نظریات و مطالب خود به دولت این است که به جای فعالیت صرف در این حوزه این نظریات را با تبدیل کردن به مدل‌ها در پایلوت و آزمایش‌های کوچک اجرا کنیم؛ مثلاً در حوزه گفتمان سازی اقتصادی می‌توانیم کارخانه‌داران بزرگ یک شهر یا کشور را جمع کنیم تا مشکلات خود را کنار تئوری‌های خودشان بگذارند و عملاً یک چارچوب گفتمانی ایجاد شود. و با انتقال صحیح خواست جامعه اقتصادی به مجامع قدرت و تأثیرگذار به گونه‌ای فضای مطالبات راهبردی در حوزه اقتصاد را هدایت صحیح کنیم.

 

در ادامه باید چارچوب مورد نظر را به دولت انتقال داد تا کم کم به اصلاح قوانین یا رویه‌ها و اصلاحاتی که باید انجام شود برسند؛ علم‌ورزی با تولید علم ویترینی یا شعار «علم برای علم» و اینکه کسی به خاطر دانشمند بودنش فکر کند برای مردم مفید است درست نیست؛ این فرد هرچند در مجامع علمی و دانشگاهی جایگاهی دارد ولی برای جامعه واقعی امتیاز و کاربردی ندارد و این است که علم تولید شده بیشتر برای جامعه نقش کم‌رنگی دارد.

 

رسا ـ نظرتان درباره نوع فعالیت‌های دولت و سایر قوا چیست؟

 

دولت‌ها باید کار ستادی کنند نه کار عملیاتی، فقط در موارد خاص باید وارد شوند؛ از طرفی سیستم‌های نظارتیمان در کشور بسیار ضعیف است، لذا قوه قضائیه نقش کلیدی در کمک به دولت می‌تواند ایفاد کند؛ چرا که با اقتدار قوه قضائیه، اقتدار علمی ـ اجرایی قوه مقننه بیشتر خواهد شد یعنی یک دولت قوی به عنوان یک سفارش‌دهنده راهبردی می‌تواند با حمایت یک قوه قضائیه ناظر، با خیال راحت راهبری کند نه پیمانکاری.

 

جهت تقویت قوه‌قضائیه می‌بایست دانشگاه‌های قضا، دانشکده‌های متعددی در علوم و فنون مختلف داشته باشند؛ برای مثال در مالیات یا اقتصاد کلان این‌ها باید شعبه‌های خیلی تخصصی و گسترده‌ای در کشور داشته باشند که قضات درباره مسائل قانونی اطلاعات کامل کسب کنند و بدانند که در مسائل مختلف چه کارشناسی انجام دهند همچنین می‌بایست بخش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قانون و رابطه مردم با آن کارهای زیادی انجام شود.

 

تخطی از قانون به یک عرف و رویه تبدیل شده است

 

متأسفانه اکنون در سیستم نظارتی دولت و حاکمیت با ضعف‌هایی روبرو هستیم که تخطی از قانون به یک عرف و رویه تبدیل شده و این مسأله باعث شده است که حاکمیت نتواند اعمال حاکمیت کند بلکه تنها به اعمال قوانین کلی بسنده کرده و از این رو نارضایتی در جامعه افزایش می‌یابد. اختلاس‌ها و فسادهای اخیر زنگ خطری جدی در برابر مردم به عنوان صاحبان اصلی حاکمیت می‌باشد.

 

در حوزه فرهنگ‌سازی، قواعد و قوانین، قوه قضائیه خیلی بد عمل کرده‌ایم و حتی دولت در سیستم آموزش، فرهنگ و دانشگاهیان با وجود مشکلات تربیتی و زیرساختی آموزش و پرورش بد عمل کرده‌اند؛ ما باید به تربیت نسل اهمیت بدهیم و مبنا‌ها را محکم کنیم؛ در صورتی که این کار را انجام دهیم خواهیم دید که در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و رسانه همه این‌ها بارور می‌شود و حرکت نظام منسجم‌تر خواهد شد.

 

رسا ـ بحران‌های پیش روی نظام از چه چیزی نشأت می‌گیرد؟

 

هر چند بعضی از مسائل داخلی بحران‌هایی است که خودمان برای خودمان به وجود می‌آوریم اما جمهوری اسلامی از داخل و خارج با بحران‌های زیادی درگیر است؛ این نظام یک نظام خاص است که شاید بتوان گفت این نظام در یک طرف قرار دارد و کل دنیا در طرف دیگر؛ این یک نظام اسلامی است که در عرصه‌های مختلف هنوز نه شرقی و نه غربی نشده است و نظام سازی در درون آن در حال تکوین و آزمون و خطاست.

 

شعار نه شرقی و نه غربی را مقداری تئوریزه کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم عملیاتی کنیم؛ با فعالیت دشمن، تعارض‌های هویتی ما الان جدی‌تر شده است؛ این امر باعث گسست‌هایی بین نسل‌ها شده است؛ تعارض‌های دیگری در عرصه‌های مختلف به وجود آمده که متأسفانه جامعه ما را به همه چیز شبیه کرده است.

 

می‌بایست بینش‌ها را عوض کنیم؛ این مسأله در آموزش و پرورش از بحث‌های زیر ساختی است که در دراز مدت و میان مدت آفتش بحران‌هاست؛ مقداری از بحران‌های خارجی با دیپلماسی نرم و با درایت رهبری و دولتمردان مهار می‌شود ولی در بحران‌های داخلی مسأله را با مسأله نماها جابجا می‌کنیم. و این خود یکی از مسائل اصلی کشور است.

 

 

توجه به سخنان رهبری سرعت پیشرفت را بیشتر می‌کند

 

بسیاری از مسأله‌ها با مسأله نماها در کشور جابجا می‌شود یعنی به طریقی خودمان بحران می‌سازیم و به مشکل بی‌هویتی و بی‌فرهنگی اعتنایی نداریم؛ تنها به این مسأله فکر می‌کنیم که این جناح در فلان انتخابات پیروز می‌شود یا جناح مقابلش؛ رؤیای اسلامی ایرانی در بین تمام دوست داران انقلاب مشترک است اما باید بدانیم که این رؤیای مشترک چیست؟.

 

اگر بدانیم که به دنبال چه افقی هستیم و به کلیاتی که رهبر معظم انقلاب مشخص کرده‌اند توجه داشته باشیم می‌توانیم مسیر را با سرعت و کیفیت بیشتری طی کنیم اما متأسفانه هر سال از این منویات دورتر می‌شویم؛ دل رهبر معظم انقلاب در این زمینه خون شده است و پس از این همه نصیحت حتی به صورت مستقیم در این زمینه وارد شده‌اند و در مواردی مانند کنفرانس‌هایی در تمدن ایران اسلامی وارد شدند ولی هنوز افرادی که خواب هستند بیدار نشده‌اند و تعدادشان نیز کم نیست.

 

رسا ـ متأسفانه تنبلی‌ها و اشتباهاتی که توسط دولتمردان و مسؤولان انجام می‌شود بعد از چند سال به حساب نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود.

بزرگترین خیانت، ناکارآمد جلوه دادن و ناکارآمد کردن نظام جمهوری اسلامی است؛ در مواجهه با این چالش‌ها فقط نمی‌توانیم بگوییم که فعالیت کارآمد توسط دشمن ناکارآمد جلوه داد می‌شود بلکه بعضی از مهره‌ها در مواردی آنقدر بد عمل می‌کنند که نظام را ناکارآمد می‌کنند.

 

ناکارآمدی از خود نظام نیست چون نظام بر اساس تعالیم جمهوری اسلامی چیده شده است؛ قانون اساسی حاصل خون شهیدان و مقاومت مردم بوده است؛ الان متأسفانه با تعابیر، تفاسیر و مسائل شخصی و یا زود گذر یا بحران‌ها و مسأله‌نماها تحت الشعاع قرار می‌گیرد و برآیندش ناکارآمد شدن سازمان‌ها و سیستم‌هاست؛ سرانجام ناکارآمدی عدم رضایت است و این عدم رضایت باعث تحول خواهی مردم البته از نظر منفی خواهد شد. و این یک هشدار جدی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک فاجعه است که اعتماد مردم را به نظام، هدف قرار می‌دهد.

 

اگر مصلحانی باشند که امر به معروف کنند و جلوی این‌ها را بگیرند چنانچه رهبر معظم انقلاب این کار را انجام می‌دهند می‌توان امیدوار بود که باعث خیر شود ولی خدای ناکرده اگر مصلحان و بزرگان جامعه خواب باشند یک تحول منفی در جامعه ایجاد خواهد شد. این مسأله موجب دچار شدن به یک بحران بزرگتر در جامعه می‌شود؛ به خاطر همین باید خیلی هوشیار باشیم به خصوص ما که در عرصه فرهنگی هستیم باید خیلی هوشیار باشیم و بحث‌هایی که در انتخابات مطرح کردم مانند چرخش مدیریتی و تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی و رسالت مبتنی بر مکتب اهل بیت در همین راستا می‌باشد.

 

بنده با شعار شفافیت انقلابی وارد عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی شدم چون انقلابی کسی است که بر اساس داشته‌های خود و اندیشه خود شفاف است یعنی صداقت از همه کارهایش می‌بارد و این صداقت باعث جذب و فلاح می‌شود که «النجاه فی الصدق».

 

 

ارتباط هر مسؤول با بیت المال باید مشخص باشد

 

در این راستا امروز هر کس شفاف‌تر باشد چه در اهداف و مأموریت‌ها و چه در ابزار و اقتصادی که در اختیار دارد او انقلابی‌تر است، به غیر از مسائل امنیت ملی معنا ندارد که کارگزار دولت اسلامی مخفی‌کاری کند. اکنون که دوستان و دشمنان به زندگی بسیار معمولی و شاید زاهدانه رهبر معظم انقلاب اعتراف می‌کنند، همه مسؤولان نظام و مدیران می‌بایست با شفافیت ارتباط خود را با بیت المال به مردم بازگو کنند تا عدالت علوی در کالبد نظام جان تازه‌ای بگیرد. مردم انقلابی ما که خون جوانان خود را در عرصه‌های مختلف تقدیم اسلام، امام و رهبری کردند می‌توانند با چشیدن مزه عدالت اسلامی عمق استراتژیک نظام را تا دروازه‌های منهتن هم پیش ببرند.

 

رسا ـ سخن آخر را در این زمینه بفرمایید.  

 

من حضرت روح الله و تفکر ایشان را متن انقلاب و رهبر معظم انقلاب را تفسیر انقلاب می‌دانم؛ ما الان بعد از سی و چند سال هم متن را داریم که چکیده اسلام اصیل، به روز و پاسخگو است و حضرت آقا نیز در بسیاری از جزئیات نظام از مهندسی فرهنگی تا حوزه‌های تمدنی و حوزه‌های اقتصادی و حتی محیط زیست وارد شدند و تبیین کردند؛ متأسفانه کاری که باید اندیشکده‌ها می‌کردند رهبر معظم انقلاب انجام دادند.

 

با این همه مدل سازی‌های عملیاتی و خرد توسط رهبر معظم انقلاب باز هم متأسفانه نمی‌توانیم کارها را به صورت  دقیق و مشخص انجام دهیم؛ امید است که رویش‌های انقلاب در نسل‌های جدید بتوانند هر چه بهتر منویات رهبر معظم انقلاب در جامعه را پیاده‌سازی کنند. و این نیاز به تربیت نیروهای جدید و اعتماد به ایشان در کنار پیش‌کسوتان اصیل و انقلابی دارد. ما که از نسل سلمان محمدی هستیم و ان‌شاء‌الله زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر (عج)، حتماً می‌توانیم در عرصه‌های اقتصادی نیز عالم تاب باشیم./836/گ403/س

 

خبرنگار: محمود لطیف

ارسال نظرات