۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۴۳۳۲۶
آیت الله نظری:

نداشتن ریشه اعتقادی در برابر مال و مقام، انسان را به ضلالت و گمراهی می کشاند

آیت الله نظری خادم الشریعه مال و مقام را عامل گمراهی و ظلالت انسان دانست و گفت:  اگر انسان عبادت و بندگی خدا داشته باشد معلوم می شود ریشه اعتقادی دارد و افرای که ریشه اعتقادی ندارند مال و مقام به راحتی بر آنها غلبه می کند.
آیت الله نظری 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه امروز در دیدار جمعی نیروهای پدافند سپاه پاسداران، انسان را بهترین مخلوق خداوند دانست و گفت: خداوند متعال مخلوقات زیادی داشتند، اما جایگاه انسان در میان همه آن مخلوقات ممتاز است.

وی با بیان این که علم، ایمان و عمل عامل تمایز انسان با دیگر مخلوقات خداوند متعال است، افزود: این سه مسأله به انسان در مقابل دیگر مخلوقات خداوند ارجحیت داده و این جایگاه حتی بالاتر از ملائکه است.

آیت الله نظری خادم الشریعه ادامه داد: ایمان نوعاً باید به غیب تعلق گیرد یعنی ندیده پذیرا باشیم و این هم خیلی مهم است که چیز ندیده را باور کنیم نه این که تردید داشته باشیم باید قدر یقین داشته باشیم که این هست و باید نسبت به مسائلی چون وجود خدا، قیامت، روز حساب و وجود عکس العمل باید یقین پیدا کنید.

وی با اشاره به این که خداوند متعال دو چیز برای راهنمایی و هدایت بشر مشخص کرده که یکی منفصل و دیگری متصل است، بیان داشت: انبیاء و اولیای الهی منفصل به انسان هستند و عامل داخلی عقل است که خداوند سبحان به انسان ارزانی داشته است.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که متأسفانه بشر در طول تاریخ خود از این نعمات استفاده نکرد البته نه این که اصلا استفاده نکرده باشد، یک مقدار کمی استفاده کرده است، گفت: در این میان عواملی نظیر پدر و مادر، مدرسه، معلم، همنشین و مجالس مذهبی در تربیت دینی یک فرد نقش بسیار مهمی دارند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در ادامه گفت: جهان خدا دارد، بشر ابدیت، عمل عکس العمل، بهشت و جهنم و ملائکه و فرشته وجود دارد و این مطالب دیدنی نیست بلکه فهمیدنی است یعنی مسائلی که مربوط به ادارک و فهم است ریشه ایمان را تشکیل می دهد و عمل انسان نشان دهنده ایمان او است.

وی افزود: اگر انسان عبادت و بندگی خدا داشته باشد معلوم می شود ریشه اعتقادی دارد و افرای که ریشه اعتقادی ندارند مال و مقام به راحتی بر آنها غلبه می کند و مال و مقام در این حرکت عمومی انسان را در بیراهه سوق می دهد اگر انسان مؤمن نباشد مال و مقام سبب ضلالت او می شود.

آیت الله نظری ادامه داد: آن چیزی که غیب، کمال، ابدیت و آینده را تأمین کند ایمان و عمل است نه پول و مقام و خانواده و مسائل مادی، وقتی ایمان داشته باشی که جهان خدا دارد، ایمان داشته باشی که بشر قیامت دارد و مرگ به معنای نابودی نیست، آنگاه به کمال و سعادت خواهی رسید.

وی ادامه داد: انسان از زمان ایجاد تا به دنبال آمدن که دنیا است چهار مرحله زندگی را طی کرده و دو مرحله دیگر همچنان باقی است و مرگ به معنای عدم و نابودی نیست بلکه انتقال انسان است.

آیت الله نظری خادم الشریعه خاطرنشان کرد: در عالم مسائل بسیار است مسأله ارزشمند و قیمت دار عبارت است مسائلی است که دارای ابدیت است و دارای ابدیت مربوط به دو عالم دیگر یعنی عالم بزرخ و یکی عالم قیامت می شود، عالم برزخ همین عالم بعد از مرگ است و عالم قیامت عالمی است که قرآن و ائمه معصومین وعده داده اند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه افزود: پس اگر انسان همه چیز داشته باشد اما ایمان نداشته باشد دستش خالی است چون با مرگ تمام می شود.

وی با بیان این که عقیده و اعتقاد به خدا، اعتقاد به روز جزا، بهشت و جهنم، حلال و حرام، محرم و نامحرم و نجس و پاک سرمایه است، گفت: البته ظواهر و زندگی هم نیاز است اما عامل تکامل و سعادت و تعالی نیست و باید ریشه مطلب را درک کرد.

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که عمر انسانی پر قیمت ترین مطاع عالم وجود برای انسان است، گفت: وجود علم دین در اینجا نیاز است، ارتباط به منبر، عالم و مسجد در اینجا نیاز است باید به دین مراجعه کرد تا بتوان حقایق عالم را درک کرد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که وجود مسجد، محراب، منبر، تفسیر، مجلس روضه خوانی و تبلیغات دینی تعلمیات دینی برای انسان بالاترین سرمایه است، گفت: اگر انسان اینها را کسب کرد سرمایه ابدی به دست خواهد آورد و لازم است که علم دین را به عنوان یکی از واجبات زندگی که عامل خودشناسی، خداشناسی، جهان شناسی، حقیقت شناسی و خیر شناسی است به خوبی بیاموزد.

وی در ادامه سخنان خود رفع مشکلات و گرفتاری های مردم و مشکلات جامعه را بهترین خدمت و عبادت دانست و خاطرنشان کرد: این مسائل نیز باید در کنار دیگر عبادات فردی مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله نظری با بیان این که اسلام باید جهان مدار شود، گفت: آن چیزی که عقل باور می کند این است که  چون جهان خدا دارد و خدا نیز قدرت و حکمت مطلقه دارد، حکمت خدایی ایجاب کرد که معلم بزرگ عالم وجود حضرت محمد و 14 نور پاک بیایند و در مدرسه انسان شناسی، انسان سازی و انسان پردازی دین را به جامعه عرضه کنند.

وی با بیان این که آن چیزی که برای ما خیر دائم دارد قرآن، حدیث، منبر و عزای امام حسین(ع) است، تصریح کرد: این ها تشکیلات سازنده، تأمین کننده، رواج کننده و تقویت کننده برای جامعه هستند./950/202/ب2

ارسال نظرات