۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۴۴۳۸۳۷
استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد تشریح کرد؛

سیره رفتاری امام رضا در خانواده/ خانواده هسته اصلی جامعه است

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد به سیره رفتاری امام رضا(ع) با خانواده اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) با نرمی با مردم سخن می گفتند و احترام ویژه ای برای امام جواد(ع) قائل بودند که ما نیز باید رفتار ایشان را الگوی خود در خانواده قرار بدهیم.
جشن امام رضا امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سکینه امامی پور، مسؤول واحد اعزام مبلغ مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد، امروز در مراسم جشن میلاد شمس الشموس که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد برگزار شد، به اسامی امام رضا(ع) و رفتار و عملکرد ایشان با خانواده اشاره کرد.

وی به رئوف بودن امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: یکی از صفات ایشان، رئوف بودن ایشان است. امام رضا(ع) بسیار مهربان هستند. قدر همجواری آقا را بدانید و اندکی به اعمال خود نگاه کنیم که داریم چه کاری می کنیم؟ 

مراکز تفریحی زیاد، حالت معنویت مشهد را تحت پوشش قرار داده است
استاد تفسیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد با انتقاد از این که مراکز تفریحی مشهد، حالت معنویت شهر را تحت پوشش قرار داده است، ابراز کرد: مراکز تفریحی در مشهد زیاد شده است، به حدی که حالت معنویت شهر را تحت پوشش قرار داده است. 

امامی پور با خاطرنشان کردن این که امام رضا(ع) ملقب به قبله هفتم هستند، افزود: وقتی از صحن عتیق وارد حرم امام رضا(ع) می شویم به هفت مکان سلام می دهیم؛ به مکه، کربلا، نجف، مدینه، سامرا، کاظمین و امام رضا(ع). 

مسؤول واحد اعزام مبلغ مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد، اظهار کرد: امام رضا(ع) ثامن الائمه، شمس الشموس و ثامن الحجج هستند. امام رضا(ع) به عنوان شاخص هستند و هر کسی امام رضا(ع) را قبول داشته باشد، ائمه قبل و بعد از ایشان را نیز قبول دارد؛ بر همین مبناست که شیعه امامان بعد از امام رضا(ع) را ابن الرضا می نامید.

خانواده مهم ترین هسته اصلی جامعه است
استاد اخلاق مدرسه علمیه خواهران مشهد به سیره خانواده رضوی اشاره کرد و گفت: خانواده مهم ترین هسته اصلی جامعه است. کمال و انحراف افراد به تربیت خانوادگی آنها بستگی دارد. در آموزه ها و روایات توجه ویژه ای به تشکیل خانواده شده است.

وی افزود: مراقب باشید خواستگاری که می آید ایمان و اخلاق داشته باشد. در روایات و در دین مبین اسلام آمده است که روی ایمان و اخلاق تکیه داشته باشید.

استاد تفسیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد با بیان این که دین مبین اسلام برای تداوم الفت و محبت میان زن و شوهر توصیه هایی دارد، ابراز کرد: یکی از توصیه هایی که اسلام دارد این است که زن و شوهر برای یکدیگر خود را بیاراند. 

امامی پور افزود: دیگر توصیه اسلام این است که زن و شوهر محبت خود را علنی و آشکار کنند و محبت خود را در دل نگه ندارند.

نشانه مؤمن این است که عصبانیت خود را کنترل می کند
مسؤول واحد اعزام مبلغ مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد اظهار کرد: اظهار محبت از ناحیه زن و مرد متفاوت است. مرد باید به همسر خود بگوید که دوستت دارم، پیامبر اکرم(ص) هم می فرمایند: «قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا؛ این گفته مرد به همسرش که دوستت دارم، هیچ گاه از قلب او خارج نمی شود.» و زن به مرد خود بگوید که به تو افتخار می کنم.

استاد اخلاق مدرسه علمیه خواهران مشهد با بیان این که نشانه مؤمن این است که عصبانیت خود را کنترل می کند، گفت: از دیگر توصیه های اسلام در روابط بین همسران این است که در هنگام عصبانیت خود را کنترل کنند، امام رضا(ع) می‌فرمایند: «اگر مؤمنی خشمگین شود عصبانیت سبب خروج او از مسیر حق نشده و در اثر شادمانی دچار باطل نمی‌شود و چون به اقتداری می‌رسد، بیشتر از آنچه حق دارد، نمی‌گیرد».

وی افزود: زن و شوهر باید به عنوان نعمتی از پروردگار به خود نگاه کنند، اعضای خانواده نیز یکدیگر را نعمت بدانند. بسیاری افراد هستند که بچه دار نمی شوند، از این رو باید فرزندان را نعمت بدانید و برای آنها شاکر باشید.

داشتن ارتباط جنسی و انس روحی و  عاطفی میان همسران، مورد سفارش اسلام است
استاد تفسیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد، ابراز کرد: داشتن ارتباط جنسی و انس روحی و عاطفی میان همسران، دیگر سفارش اسلام است و باید مراقب بود که این انس و عاطفه کمرنگ نشود.

امامی پور افزود: شایسته است مرد از نظر مالی بر خانواده خود سخت گیری نکند و به گونه ای نباشد که فرزندان برای استفاده از اموال، آرزوی مرگ او را بکنند. کسی که برای زندگی و فرزندان خود مشغول کسب و کار باشد، ثواب مجاهد در راه خدا را دارد.

وی افزود: امام رضا(ع) درباره ارزش کسب و کار می فرمایند:«آن کس که کار بیشتری می کند تا درآمدش برای خود و کسانش بسنده باشد در نزد خدا پاداشی بزرگتر از پاداش مجاهد فی سبیل الله دارد.».

مسؤول واحد اعزام مبلغ مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد افزود: زن و شوهر باید در زندگی عفو وگذشت داشته باشند و هنگامی که صاحب فرزند شدند، تمام اهتمام خود را برای تربیت فرزند بگذارند.

امام رضا(ع) احترام ویژه ای برای امام جواد(ع) قائل بودند
استاد اخلاق مدرسه علمیه خواهران مشهد در پاسخ به این پرسش که امام رضا(ع) با خانواده خود چگونه رفتار می کردند؟ گفت: امام رضا(ع) با مردم با نرمی سخن می گفتند.

وی افزود: امام رضا(ع) احترم برای بچه ها قائل بودند، ایشان برای فرزندانشان امام جواد(ع) احترام ویژه ای قائل بودند و ایشان را با کنیه شان، ابوجعفر خطاب می کردند، ما نیز با الگوگیری از ایشان، زمانی که برای حاجت خود امام را به نام فرزندشان قسم می دهیم، نام امام جواد(ع) را با احترام ببریم. 

استاد تفسیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد، ابراز کرد: هر زمانی که از امام جواد(ع) به امام رضا(ع) در شهر طوس نامه ای می رسید، دوستان و شیعیان را از این امر با خبر می کردند و می فرمودند: ابوجعفر برایم نامه ای نوشته است.

وی ادامه داد: در عرب برای احترام به افراد، نام کنیه آنها را می برند؛ امام رضا(ع) برای بزرگداشت و احترام فرزندشان، همواره از کنیه امام جواد(ع) استفاده می نمودند که نشان احترام به آن حضرت است.

امامی پور افزود: درباره تربیت فرزند در روایت آمده است که «لا تضربه و اهجره و لا تطل، فرزدن را مزن و برای ادب كردنش از او قهر كن ولی مواظب باش قهرت طولانی نشود و زود آشتی كن.». احترام به والدین و صله رحم نیز باید در سیره خانواده رضوی مورد تأکید قرار گیرد./1309/201/ب2

ارسال نظرات