۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۴۴۴۱۵۲
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مطرح کرد؛

دیپلماسی زیارت؛ ضرورتی برای تولیت های عتبات/ زیارت بهترین ابزار مصون سازی جامعه در برابر تهاجم فرهنگی است

تولیت آ‌ستان قدس رضوی دیپلماسی زیارت را یک ضرورت بین همه تولیت ها عنوان کرد و گفت: شکل دادن همگرایی، هم فکری، هم اندیشی و همکاری بین مسؤولان عتبات که شاید بتوان از آن به عنوان دیپلماسی زیارت تعبیر کرد، ضرورتی برای همه تولیت‎های عتبات است.
اختتاميه اولين اجلاسيه اعتاب مقدسه جهان اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی همزمان با شام میلاد امام رضا(ع) در نخستین اجلاس تولیت های اعتاب مقدس جهان اسلام که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، بیان کرد: گفتمان، سیره و راه ائمه معصوم(ع) واحد است، همانگونه که در کتاب ارزشمند رهبر معظم انقلاب ذکر شده، می‌توان امامان معصوم را یک انسان 250 ساله دانست.

 

امام رضا؛ رمز ائتلاف جوامع بشری

وی افزود: امام علی بن موسی الرضا(ع) ولی نعمت فکری، مادی و معنوی ما است و ایشان را به سبب جایگاه علمی که آل عالم محمد(ص) خوانده می شود را رمز ائتلاف جامعه اسلامی و بشری می دانیم.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: گمشده امروز جامعه ما سیره و سلوک عملی امام رضا(ع) است که باید دقیق شناخته شود، بدون تردید تبعیت در دینی که به درستی و راستی تبیین شود، وجود دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: تولیت های عتبات عالیات به عنوان مسؤولان اداره کننده حرم های شریف ائمه و امامزادگان نقش تعیین کننده و وظیفه خطیری در این زمینه دارند.

 

ویژگیهای مشترک عتبات عالیات

وی عشق و دلدادگی مردم به این جایگاه ها و باورهای عمیقی که ریشه هزارساله در تاریخ دارد را وجه اشتراک عتبات عالیات دانست و افزود: معنویت محوری، تنوع جاذبه های معنوی در عتبات، وظیفه هدایتگری در این جایگاه، مردمی بودن، داشتن امتداد تاریخی، انگیزه زائران و میل عمیق آنها به این مزارها، فرامرزی بودن، بهره مندی از تنوع علمی، فرهنگی، محیطی و دارای روابط میان فرهنگی از دیگر ویژگی های مشترک همه عتبات است.

 

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ممکن است گاهی به دلیل موانع اقلیمی، فرهنگی سیاسی، زیارت در مکانی رونق نداشته باشد اما اصل دلدادگی و عشق را نمی توان نفی کرد.

 

وی دیپلماسی زیارت را یک ضرورت بین همه تولیت ها عنوان کرد و گفت: شکل دادن همگرایی، هم فکری، هم اندیشی و همکاری بین مسؤولان عتبات که شاید بتوان از آن به عنوان دیپلماسی زیارت تعبیر کرد، ضرورتی برای همه تولیت های عتبات است.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اصطلاح دیپلماسی شاید نتواند گویای ابن ارتباط و تعاملهای عمیق باشد، دیپلماسی اصطلاح متداول سیاسی است که با روابط عمیق و علیم در زیارت تفاوتهای جدی دارد.

 

تفاوت دیپلماسی سیاسی و زیارت

وی با اشاره به تفاوت های دیپلماسی سیاسی و زیارت، عنوان کرد: دیپلماسی سیاسی یک فرآیند دولت محور، سطحی، زودگذر و مقطعی است که نگاهش ارزش های ملی و اقلیمی است اما دیپلماسی زیارت بسیار عمیق، مستحکم و ریشه دار است که ارزشهای گسترده و فراگیر انسانی را در می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: دیپلماسی زیارت می تواند با نهادهای مردمی و تشکلها در ارتباط باشد و الزامی در ارتباط با دولتها ندارد، تغییرات سیاسی، دیپلماسی سیاسی را تحت تأثیر قرار می دهد اما تکانه ای در دیپلماسی زیارت ایجاد نمی کند.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زیارت جهان شمولی متفاوت از دیپلماسی سیاسی دارد، مطرح کرد: جهان شمولی ارتباط زیارت می تواند گفتمان اعتاب مقدسه را عمیق، مستحکم، ریشه دار، پابرجا و شامل قرار دهد.

 

اعتباب مقدسه؛ محور حل مشاکل امتهای اسلامی 

وی محوری شدن اعتاب مقدسه در حل بسیاری از مشکلاتهای امت های اسلامی از راهبردهای اساسی این تعامل و ارتباط دانست و افزود: ترویج معارف دین، قرآن و اهل بیت، زمینه سازی برای حضور حداکثری دلدادگان، عاشقان و مسلمانان و خلق بهترین تجربه ها در جهت معرفت افزایی زائران عتبات از دیگر راهبرهای اساسی این همگرایی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگر سخنان خود اولین مفهوم مشترک بین عتبات را سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و افزود: امروز مغرب زمین به صورت بی رحمانه ای فرهنگ، آداب و رسوم، دیدگاه های خودش با امپراتوری خبری و رسانه ای که در اختبار دارد، به ملتها تحمیل می کند.

 

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد:  از دیگر مفاهیم مشترک بین ما اسوه قرار دادن ائمه اطهار، تسهیل و ترغیب به زیارت، ترویج معارف قرآنی، تسهیل امر زیارت و تعمیق معارف دینی، توسعه عزت و قدرت و در نهایت تشکیل جبهه مشترک با اهداف مشترک در مقابل چالشهای پیشِ رو است.

 

وی خاطرنشان کرد: در نهایت ما با همفکری، همگرایی، همکاری و با تبادل تجربه ها ضمن مدد از انوار ملکوتی ائمه دین و امام زادگان عظیم القدر سعادت ملتهای مسلمان را رقم بزنیم.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان متذکر شد: در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به تعبیر رهبر انقلاب «شبیخون فرهنگی» زیارت بهترین ابزار مصون سازی به ویژه برای جوانان است که میدان را خالی نکنند و مقابل هجمه های مغرب زمین بایستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: فرهنگ زیارت سخت مورد هجوم و حمله دشمن است، زیرا زیارت یک زمینه عالی برای مصون سازی جامعه ما است که آنها نمی خواهند زمینه برای انسان سازی در جامعه دینی ما باشد./1308/پ201/ج1

ارسال نظرات