۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۴۴۲۰۴

اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

جنگ نیابتی تکفیری‌ها عليه سوريه، تقدیر از رییس المصطفی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، تشکیل کمیته تدوین متون در موسسه الحکمه المصطفی، امام رضا(ع) الگوی هجرت حوزویان و همایش نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گری در اوگاندا از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا بی نیاز در جمع دانشجویان بسیجی کیش، گفت: سالیان طولانی مردم مذاهب و فرقه های مختلف در کشور سوریه بدون هیچ دغدغه ای در کنار یکدیگر زندگی می کردند اما پس از بیداری اسلامی و صدور انقلاب اسلامی ایران به کشورهای مسلمان، استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی با ترس از گسترش اسلام در جهان تلاش کرد تا اسلام هراسی را در جهان، به خصوص در کشورهایی که پایگاه خود را در خطر تزلزل می دید راه بیندازد.

وی افزود: با به راه افتادن طوفان اختلافات و جنگ های داخلی و خارجی در منطقه به خصوص در سوریه که در محور مقاومت قرار داشت دشمنان مقاومت تلاش کردند تا سوار بر موج طوفان ها آن را مدیریت کرده و منافع خود را تثبیت کرده و بازگردانند.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز با بیان اینکه  دشمن توانست در بسیاری از موارد به خواسته های شوم خود دست بیابد اظهار کرد: علی رغم تمامی تلاش های دشمن، مقاومت توانست زمینه های آزادی و آزادگی و افکار آزادی خواهی را ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا در کشور سوریه زمینه و ویژگی های لازم برای بیداری اسلامی نبود تاکید کرد: دشمنان تلاش کردند تا برای از میان برداشتن دولت های مخالف خود معارضین در کشورهایی همانند سوریه را بوجود آوردند.

این مقام مسئول در تعلیم و تربیت طلبه های غیر ایرانی در لبنان با اشاره به آثار بحران در سوریه افزود: حکومت های مخالف بیداری اسلامی تلاش کردند تا با استفاده از دین در میان مسلمانان تفرقه اندازی کرده و به مطامع خود دست یابند به همین منظور تلاش کردند تا یک حکومت اسلامی جدید و مخالف با مقاومت همچنین هم سو با ابر قدرت ها داشته باشند به همین منظور حکومت دولت اسلامی عراق و شام یا همان(داعش) را تاسیس کردند تا با اسلام هراسی در جامعه از گسترش اسلام جلوگیری کرده و مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار دهند.

وی ادامه داد: در طی سال های گذشته و پیش از به وجود آمدن داعش گرایش مردم غیر مسلمان به اسلام به شکل قابل وصفی افزایش یافته بود و این مسئله نگرانی هایی را برای کشورهای غربی و شرقی به خصوص رژیم اشغالگر قدس و استکبار جهانی پدید آورده بود به همین منظور تلاش شد تا با تاسیس داعش از روند رو به رشد اسلام در کشورهای غربی و گرایش مردم به دین اسلام جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز تاکید کرد: بسیاری از معترضین به دولت در سوریه که و کسانی که به داعش را یاری می کنند از مردم سوریه نیستند و بیش از 36 هزار نفر از 93 کشور جهان در وطول 5 سال گذشته در میان معترضان به جنگ علیه دولت سوریه پیوسته اند و این آماری است که مرکز مطالعات آلمان منتشر کرده است.

وی به ارائه آمار مختلف در این زمینه پرداخت و افزود: جنگ سوریه یک جنگ داخلی نیست بلکه یک جنگ خارجی برای رسیدن کشورهای غربی و استکبار جهانی به اغراض سیاسی است.

رییس دانشگاه المصطفی العالمیه تصریح کرد: جنگ معترضین و داعش در منطقه علیه سوریه یک جنگ نیابتی است.
وی با اظهار امیدواری به پیروزی مسلمانان در جنگ علیه دشمنانی که با نام اسلام به اسلام ناب محمدی ضربه می زنند خاطر نشان کرد: هم اکنون حدود 300 هزار نفر از مردم عادی در دایره محاصره دشمنان قرار دارند و امید است با تدابیر اندیشمندان و با کمترین تلفات و خسارت در جنگ به زودی شاهد آزادی مردم بی گناه و پیروزی رزمندگان مدافع حرم باشیم.

تقدیر از رییس المصطفی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از خادمان نمونه فرهنگ رضوی داخل و خارج از کشور تقدیر و تجلیل شدند.

بر اساس این گزارش، در بخش ملی از «آیت الله اعرافی»، ریاست جامعه المصطفی العالمیه به دلیل کمک به گسترش جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) در بسیاری از نقاط جهان، ظرفیت سازی در المصطفی برای تکمیل، تدوین و نظارت بر تألیف دانشنامه امام رضا(علیه السلام)، «حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی»، شاعر، مؤلف، مترجم، روزنامه نگار و شخصیت تأثیرگذار عرصه فرهنگ و رسانه، به دلیل تألیف، ترجمه و انتشار ده ها کتاب و مقاله در عرصه فرهنگ رضوی تجلیل شد.

همچنین در این مراسم،«حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شهریاری»، مدیرموسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به دلیل تولید آثار دیجیتالی و نرم افزارهای مرتبط در عرصه فرهنگ رضوی،«مجید مجیدی»، نویسنده و کارگردان سرشناس عرصه سینما به دلیل کارگردانی و تولید اثر فاخر و ماندگار رضای رضوان، «دکتر سیدضیاء هاشمی»، پژوهشگر، جامعه شناس و معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل نهادسازی در دانشگاه ها با اجرای طرح نهضت رضوی، «جواد نعیمی» نویسنده کودک و نوجوان برای تولید ده ها اثر برای کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگ رضوی و «غلامرضا صنعتگر» هنرمند و صاحب صدای ماندگار به دلیل تولید آثار هنری و آوایی رضوی تجلیل شدند.

در بخش بین الملل نیز از «دکتر اصغر علی مولادینا» از انگلستان، رئیس کنفدراسیون خوجه های شیعه اثنی عشری جهان و موسس مراکز دینی و فرهنگی متعدد به نام امام رضا(ع)، «مفتاح فوزی رحمت» از کشور اندونزی، عضو برجسته اتحادیه ناشران جهان اسلام و مولف کتاب های هجرت حضرت معصومه (س) و زیارت امام رضا(ع)، «لیلا سورانی» از کشور لبنان، نویسنده و مترجم و مولف کتاب جامع ابعاد زندگانی امام رضا(ع) و «شیخ محمد امین» از کشور پاکستان، ناشر و چاپ کتاب با موضوع ابعاد زندگانی امام رضا(ع) در عناوین متعدد تجلیل شد.

همچنین در این بخش «نورالدین دارآفرین» از کشور آذربایجان، شاعر و شخصیت برجسته فرهنگی و مولف آثار منظوم با موضوع فرهنگ رضوی، «حجت الاسلام و المسلمین محمد مانی» از کشور سنگال، مبلغ فرهنگ رضوی و موسس مرکز اسلامی امام رضا(ع) در سنگال، «حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید حسینی» از کشور عراق، رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی عراق و موسس مرکز فرهنگی مذهبی امام رضا(ع) و «حجت الاسلام و المسلمین مصطفی بو عزیز» از کشور بلژیک، عالم برجسته اسلامی و مدیر و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در بروکسل تقدیر شدند.

تشکیل کمیته تدوین متون در موسسه الحکمه المصطفی

رییس موسسه الحکمه جامعه المصطفی، از تشکیل کمیته تدوین متون درسی ویژه دوره های کوتاه مدت المصطفی خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک افضلی با اشاره به  تشکیل کمیته تدوین متون درسی در المصطفی ابراز داشت:  موسسه الحکمه جامعه المصطفی العالمیه در راستای ماموریت و اهداف آموزشی خود، با توجه به اهمیت و ضرورت تدوین متون درسی ویژه دوره های کوتاه مدت و درخواست مکرر فراگیران مبنی بر ارائه متون درسی، اقدام به تولید متون درسی ویژه دوره های کوتاه مدت کرده که این  کمیته ای متشکل از معاون آموزش، دبیرکمیته، مدیران گروه های علمی، معاون پژوهش و برخی اساتید موسسه  می باشد.

وی در ادامه به بیان وظایف کمیته تدوین متون پرداخت و ابراز داشت : این کمیته ماموریت یافت به منظور نشر، ترویج و گسترش معارف اسلام ناب محمدی(ص) با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود و با در نظر گرفتن نیازها، اقتصائات و شرایط ویژه موسسه اقدام به تهیه متون درسی و آموزشی نماید.

رییس موسسه الحکمه جامعه المصطفی پرداختن به تولید متون آموزشی دینی را از ضروریات نظام آموزشی عنوان کرد و ابراز اشت: در جهان امروزی که بحران های هویتی و فرهنگی  در صدد رویگردان کردن انسان از معنویت  هستند، بیان ارزش های دینی که هدایت و سعادت انسان در گرو آن است، ضرورت ویژه پیدا می‌کند؛ لذا با توجه به اینکه متن درسی در تحقق اهداف نظام آموزش نقش اساسی و کیفی دارد و به عنوان یکی از مهم ترین مراجع و منابع برای یادگیری به شمار آمده و محور اصلی آموزش می‌باشد.

وی در پایان نشر دین اسلام را هدف جهان شمولی دانست و خاطر نشان ساخت: موسسه الحکمه جامعه المصطفی، رساندن پیام رسول گرامی (ص) و اهل بیت(علیهم السلام) به جویندگان معرفت ناب محمدی(ص) در سرتاسر جهان و تدوین متون آموزشی و درسی را از ضروری ترین اقدامات در شرایط فعلی می داند؛ لذا این موسسه با توجه به شرایط و اقتضائات زمانی و تنوغ فراگیران از نظر ملیت، زبان،مذهب و... برنامه های همچون؛ بومی کردن کتب آموزشی، تولید متون اموزشی به زبان های مختلف، تولید متون و درسنامه و کتب اموزشی و... را در جهت کیفیت بخشی امر آموزش دنبال می‌کند.

حوزویان امام رضا(ع) را الگوی هجرت خود قرار دهند

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: حضور امام رضا علیه السلام ایران اسلامی را به مرکز تشیع و علوم اسلامی تبدیل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی اظهار داشت: تبلیغ معارف ناب اسلامی، بر مبنای نیازسنجی و توجه به مسائل و نیازهای روز را راهبرد ائمه معصومین(ع) در تبلیغ معارف اهل بیت علیم السلام دانست و ابراز داشت: شیوه تبلیغی امام رضا(ع) استفاده و بهره برداری حداکثری از خفقان سیاسی و اجتماعی زمان خود بود که به صورت هوشمندانه توانستند با برگزاری جلسات مناظره و با شیوه علمی حقانیت امامت و بطلان و ضعف حکومت وقت را به اثبات برسانند.

وی در ادامه ابراز داشت: طلاب نیز در عرصه تبلیغ، نیازمند غایت مندی، تعهد و پژوهش هستند و باید در زمینه گفت‌ و‌ گو و مناظره که پرکاربردترین و اثربخش‌ترین شیوه تبلیغی  در فضای موجود و جاری بودن شبهات در جامعه جهانی است، مسلط باشند و برای تحقق این امر مبلغان تربیت یافته ما بايد تسلط خوبي به منابع مختلف داشته باشند.

رییس مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، با اشاره به پیشینه تاریخی ولایت مداری ایرانیان در استقبال و پذیرش امام رضا علیه السلام خاطر نشان ساخت: حضور نورانی حضرت در ایران، نقطه عطفی در تاریخ تشیّع و در تاریخ ایران است، چرا که حضور ایشان در ایران، حرکت عاشقان اهل بیت علیهم السلام و تشنگان معارف ناب محمدی را به دنبال داشته و ایران اسلامی را به مرکز تشیع و علوم اسلامی تبدیل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی با بیان رسالت طلاب در تبلیغ معارف الهی، ابراز داشت: طلاب باید از این فرصت سیاسی، علمی و فرهنگی مبارکی که  در ایران ایجاد شده را غنیمت دانسته و برای تبلیغ و رساندن تعلیمات ناب اسلامی که حقیقتا جهان امروز تشنه این آموزه های الهی است خود را تجهیز کنند  و بدانند که امام چگونه راه هجرت را برگزیدند و از فرصت حضور در ایران و از مشخصات برجسته علمی و فرهنگی فضای ایران برای پیشبرد و تبلیغ معارف ناب اسلامی و تربیت شاگردان  کمال استفاده را بردند.

وی با اشاره به حدیثی از امام ضا علیه السلام  که جوینده دانش رکن اسلام است و پاداش وی با پیامبران داده مىی ‏شود خاطر نشان ساخت: حوزه در خط مقدم تربیت شاگردان و  تجمع عاشقان و جویندگان مرکز علوم اسلامی و پایتخت مکتب تشیع است.

همایش نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گری در اوگاندا

همایش بین‌المللی «نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گری» با مشارکت نمایندگی جامعه المصطفی در هتل پاپ پل اوگاندا برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، همایش بین‌المللی «نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گری»، با مشارکت جامعه المصطفی، رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا، شورای بین الادیان اوگاندا، دانشگاه کامپالا و شبکه تلویزیونی دولتی یو بی سی در محل هتل پاپ پل کامپالا برگزار شد.

تعریف و مصادیق خشونت و افراطی‌گری دینی از منظر ادیان، پیامدهای سوء خشونت و افراطی‌گری از منظر کتب مقدس، وظیفه و نقش حکومت و رهبران دینی در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، تأثیر مشارکت دین و رسانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، نقش گفت‌وگوی ادیان در کنترل خشونت و افراطی‌گری و نقش تعلیم و تربیت در مبارزه با خشونت دینی از منظر کتب آسمانی از جمله محورهای این همایش برشمرده می‌شود.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، علی بختیاری، رایزن فرهنگی ایران طی سخنانی صلح‌طلبی و دعوت و گفت‌وگو را عنصر مشترک میان ادیان مختلف خواند و برگزاری این کنفرانس را در راستای عمل به توصیه‌های قرآن و سایر کتب مقدس عنوان کرد.

وی با تأکید بر لزوم گفت‌وگو به منظور ایجاد صلح در جهان تأکید و به ارائه مطالبی پیرامون برگزاری همایش پرداخت.

شیخ شعبان رمضان موباجه، مفتی اوگاندا و کشیش اونسموس آسیموه، نماینده آرک بیشاپ، طی سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش، با اعلام حمایت از فعالیت‌های بین الادیانی برای مبارزه با خشونت، این همایش را در اوگاندا بی نظیر و آن را دارای اهمیت زیاد ارزیابی کردند.

مفتی اوگاندا ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و همچنین، بین مسلمانان و مسیحیان را محکوم کرد و افزود: ما در اوگاندا موضوعی به نام اختلاف شیعه و سنی نداریم و مسلمان و مسیحی در کنار هم در صلح و آرامش زندگی می‌کنند و برای ما عجیب است که چگونه ممکن است که دو مسلمان به خاطر دیدگاه هایشان نسبت به هم خشونت بورزند.

پس از آن، پدر سیمون لوکودو، وزیر اخلاق و کرامت اوگاندا گفت: من حامل سلام گرم و صمیمانه رئیس جمهوری موسوینی و همه هیئت دولت اوگاندا هستم، که آرزویشان صلح و همگرایی است؛ همچنان که این تمایل در قوانین اوگاندا منعکس است.

وزیر اخلاق و کرامت اوگاندا افزود: دولت اوگاندا این رویداد مهم را که در سطح وسیع جوامع دینی را توسعه می‌دهد، با علاقه دنبال می‌کند.

در ادامه، سیمون لوکودو به بیان مباحثی پیرامون همگرایی بین ادیان برای رسیدن به صلح و مهار خشونت پرداخت.

نیک بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی با اشاره به حضور گروه‌های مختلف تروریستی در آفریقا، افغانستان و خاورمیانه، رفتار این گروهها را غیردینی خواند و گروه تروریستی داعش را گروهی نامید که بر خلاف ادعایشان نه دولت است و نه اسلامی.

وی انجام اقدامات تروریستی به نام اسلام و استاندارد دوگانه برخی دولت‌ها با این گروه‌ها را از مشکلات اساسی پیش رو خواند.

نیک بین با محکوم دانستن حملات داعش به فرانسه، بلژیک، سوریه و عراق، از جامعه بین المللی خواست این اقدامات تروریستی را محکوم کنند.

سفیر کشورمان خواستار شد: از سازماندهی و تأمین مالی و تهیه سلاح تروریست‌ها جلوگیری و آموزش عمومی اصلاح شود و همینطور، مشارکت منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم تقویت شود و آگاهی عمومی نسبت به خطر ترروریسم توسط رسانه‌ها افزایش یابد تا از ترانزیت تروریست‌ها جلوگیری شود.

پس از آن، کاتریگا، رئیس دانشگاه کامپالا (مسلمان) اظهار کرد: پیروان هر دینی می‌توانند با سوء استفاده از دین دست به خشونت بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بکائی، رئیس کالج اسلامی المصطفی در اوگاندا، اسلام را دین صلح و آشتی نامید و همگان را به دفاع از ارزش‌های اصیل دینی فراخواند.

در ادامه، قطعنامه پایانی همایش قرائت شد و رایزن فرهنگی کشورمان، حضور رهبران ادیان، نخبگان علمی، دینی و فرهنگی از پیروان ادیان مختلف در این همایش و گفت‌وگوی علمی و دوستانه را اوج تجلی همزیستی میان ادیان خواند و از حاضران خواست پیام این همایش را که دوستی و محبت میان پیروان ادیان است به جهانیان منتقل کنند./1325/ت303/ی

ارسال نظرات