ارتباط با عالمان دینی راهی برای دین شناسی و تزکیه نفس است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، ایت الله سید ابوالحسن مهدوی پنجشنبه شب در جمع طلاب اصفهان، با بیان روایات، بالاترین وظیفه در دوران غیبت را انتظار فرج دانست و گفت: منظور از انتظار فرج، توجه دائمی به وجود امام زمان(عج) است، به گونه ای که لحظه ای در دوران طولانی غیبت، ایشان فراموش نشوند، چرا که با این غفلت کم کم دین افراد سست می شود.
وی در اهمیت این انتظار ابراز داشت: اگر کسی فکر کند که فرجی حاصل نخواهد شد، هرگز خودش را برای ظهور امام عصر(عج) آماده نمی کند، همانند فردی که اگر فکر کند مهمان به خانه اش نمی آید، دیگر آن گونه که باید و شاید به فکر تمیز کردن خانه اش نیست، اهل بیت(ع) می دانسته اند که دوران غیبت طولانی می شود به خاطر همین مسأله گفته اند در دوران غیبت بالاترین اعمال انتظار فرج است.
آیت الله مهدوی با اشاره به بیان امام هفتم(ع) که در دعای خود می فرمایند، «اگر امام و حجت الهی از جلوی چشم مردم غایب شود، از فکر مؤمنین هرگز غایب نخواهد شد» تصریح کرد: این یعنی انسان مؤمن همواره با یاد امام خود زندگی می کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: راه این که یاد امام در ذهن و فکر شما جاری باشد، این است که مقام امام را بشناسید، چرا که این شناخت بسیار مهم است و برای این که امام زمان(عج) را بهتر بشناسید پیشنهاد میکنم کتاب ولایت کلیه از آیت الله میرجهانی را مطالعه کنید.
امام جمعه موقت اصفهان پیشنهاد داد: توصیه دیگری که بنده دارم این است که سعی کنید با خواندن داستانهایی که مربوط به تشرفات برخی از اولیای الهی خدمت امام زمان(عج) است را مطالعه کنید که در این زمینه توصیه می کنم کتاب «ما در دوران غیبت» اثر مرحوم آیت الله نهاوندی را مطالعه بفرمایید.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تشریح کتاب «ما در دوران غیبت» مرحوم آیت الله نهاوندی اذعان کرد: در این کتاب اسامی بیش از 1000 نفر از افرادی که با امام زمان(عج) ملاقات داشته اند، ثبت شده است، حتی با استناد به روایات معصومین(ع) به افرادی تحت عنوان اوتاد اشاره شده و می گوید همیشه 30 نفر از اولیای الهی با امام عصر(عج) ارتباط مستقیم دارند، این افراد کسانی هستند که از طرف امام زمان(عج) برای حل کردن مشکلات دیگران اقدام می کنند.
استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: مواظب باشید به دام کتابهایی که نویسنده آن معتبر نیست گرفتار نشوید، چرا که برخی افراد با دیدن کراماتی از یک نفر که شاید یار امام زمان(عج) بوده است، فکر می کنند که خودِ امام را ملاقات کرده اند.
ارتباط با عالمان دینی راهی برای تزکیه نفس
وی مسأله دین شناسی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی این است که انسان در هر شرایطی به ویژه در دوران غیبت سعی کند در دین شناسی قوی باشد، یعنی مواضع مختلف دین را بشناسد، به مهمات دین مقید باشد و ارتباطش را با علمای دین شناس حفظ کند، دائماً در ارتباط با عالم دین اعتقادات خود را ارزیابی کنید، چون شبهاتی که برای شما پیش می آید ممکن است شما را از مسیر اصلی منحرف کند.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: برای قوی کردن اعتقادات خودتان سعی کنید چند استدلال در زمینه توحید، چند استدلال در زمینه معاد، چند استدلال در زمینه نبوت و چند استدلال در زمینه امامت داشته باشید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: یکی دیگر از فواید ارتباط داشتن با عالم دینی این است که شما با این ارتباط اخلاقیات منفی مثل تکبر و بد اخلاقی را از خودتان دور می کنید و به جای آن اخلاقیات مثبت مثل تواضع و خوش اخلاقی را جایگزین می کنید.
امام جمعه موقت اصفهان در یک جمع بندی کلی گفت: پس به طور کلی برای ایفای وظیفه در دوران غیبت، باید امام شناسی قوی باشیم، باید با مطالعه تشرفات اولیای الهی محبت امام را در دلمان قوی کنیم و این که باید با ارتباط داشتن با عالم دین شناس بهترین عملکرد را در زمینه دستورات دینی داشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در بیان شیعه از دیدگاه امام معصوم، گفت: مراد از شیعه بودن این است که انسان پیرو چهارده معصوم باشد، ولی خودِ لفظ شیعه به معنای تابع و پیرو است، ولی شیعه از دیدگاه ما یعنی کسی که پیرو پیامبر(ص) است، یعنی کسی که پیرو امیرمؤمنان(ع)، حضرت فاطمه(س) یازده امام معصوم دیگر است.
رضایت الهی ملاک ثواب و عقاب
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایاتی که تلاش مرد در راه کسب حلال را، در حدّ مجاهدت در راه خداوند می شمارد، بیان کرد: سختی و آسانی شغل مهم نیست بلکه پاداش اخروی افراد به نوع نیت آنها بستگی دارد، فرض کنید فردی که به آخرت معتقد نیست، جانفشانی هایی که از خودش نشان می دهد و اتفاقاً جان چند انسان را هم نجات می دهد ولی این کارش برای خداوند نیست، مسلماً چنین فردی علیرغم تلاش و مجاهدتی که انجام می دهد پاداش و اجر اخروی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: فارغ از کسانی که خداوند و آخرت را قبول ندارند و از پاداش اخروی بی بهره می مانند، مسلمانانی هستند که برای جلب نظر دیگران عمل خودشان را تباه می کنند، طبق روایات معصومین(ع) چنین افرادی هم برای کار ریاکارانه ای که انجام داده اند حتی اگر نتیجه اش برای دیگران مثبت باشد، پاداش اخروی دریافت نخواهند کرد.
آیت الله مهدوی تأکید کرد: برای کسب ثواب اخروی بیشتر باید علاوه بر انجام وظیفه خود، فعالیت بیشتری را از خود نشان دهید، یعنی اگر در حدّ وظیفه ای دارید عمل کنید و در قبال آن حقوقی هم دریافت کنید، به طور قطعی پاداشی بیشتر از افراد دیگری که در شغلهای دیگر مشغول خدمت هستند، دریافت نخواهید کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به افرادی که در مشاغل سخت همانند آتشنشانی حضور دارند، توصیه کرد: توصیه می کنم به گونه ای برنامه ریزی کنند که از همسر و فرزند خود باز نمانند، یا اگر پدر و مادری دارند که نیاز به کمک شما دارند، به آنها کمک کنند، یکی از مسائل مهم دیگری که باید متذکر شوم این است که صله رحم را فراموش نکنند.
جاهلان، تنبلان و غافلان به هدف خلقت نخواهند رسید
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که بعضی از افراد از مطالب «کتاب خلقت» برداشتی غیر از برداشت اصلی آن را داشته اندف ابراز داشت: بنده در این کتاب نوشته ام که سه دسته جاهلان، غافلان و تنبلان به هدف خلقت نخواهند رسید و اصلاً صحبتی از تباهی اعمال این سه گروه نشده است، اگر در این کتاب بنده گفته ام این افراد به هدف خلقتشان نمی رسند به خاطر این است که چه انسان جاهل، چه انسان تنبل و چه انسان غافل، به دلیل این که آیینه هدف خلقت وجودِ حجت الهی است و در وجود ایشان هیچ کدام از این سه چیز وجود ندارد، پس کسانی که چنین خصلتهایی در وجودشان هست، هرگز نمی توانند به هدف خلقت برسند.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان و در تبیین مسأله ای که تحت عنوان تباهی اعمال مطرح شد، تشریح کرد: این مسأله مربوط به زمانی است که انسان در زمره جاهلان مقصر قرار بگیرد وگرنه جاهلان قاصر یعنی افرادی که نادانسته خطایی را مرتکب می شوند، اعمالشان تباه نخواهد شد./201/867/ب1