۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۴۴۹۰۹
آیت‎الله مظاهری:

استمرار گناه نفس لوامه را به نفس تشویق کننده به بدیها تبدیل می‌کند

حضرت آیت‎الله مظاهری با بیان این که گاه گناه نفس لوامه را می‎کشد، گفت: انسان چون حرف‎شنوی از نفس لوامه نداشته است و گناه روی گناه انجام داده است، نفس لوامه از بین رفته و گاه کار انسان به جاهای بدتری می‎رسد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، پنجشنبه شب در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم با ادامه بحث معرفتالنفس گفت: انسان گاه با درون خود ارتباط دارد، پروردگار عالم در درون انسان سه پیامبر قرار داده است و اگر انسان به سخنان این سه پیامبر دل بدهد هم دنیا و هم آخرت خودش را به دست خواهد آورد.

وی افزود: اگر انسان به سخن این سه پیامبر گوش ندهد، خواه ناخواه گمراه خواهد شد، به قول قرآن جهنمی خواهد شد، سه پیامبر درونی انسان فطرت انسان، عقل و وجدان اخلاقی است، هر کس که یک مقدار شعور داشته باشد میفهمد که دروغ بد است، مسلمان باشد یا نباشد یا موحد باشد یا نباشد میفهمد که عدالت خوب است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: فطرت یعنی انسان حالتی دارد که برخی چیزها را مییابد، افزون بر این که خداوند را مییابد، خوبیها و بدیها را نیز درک میکند و این علم حضوری هم هست و علم حصولی نیست، دانستنی نیست، بلکه یافتنی است، انسان در بنبستها خداوند را مییابد.

وی با بیان این که اگر دست انسان از همه چیز کوتاه شد خداوند را مییابد و به التماس خداوند میافتد، ابراز کرد: افزون بر این مییابد که انسان میفهمد که خداوند مستجمع جمیع کمالات است و مییابد که بیهمتا و بیمثل و مانند است، درک میکند که او رئوف و رحیم است و قدرت و علم دارد و این التماسها را میشنود.

حضرت آیتالله مظاهری خاطرنشان کرد: در درون انسان عقل بین خیر و شر و بین خوب و بد را تمییز میدهد، امر هم میکند، حتی اگر کسی دروغ بگوید همین عقل تقبیحش میکند که چرا دروغ گفتی؟ از این رو قرآن میفرماید جهنمیها در جهنم به هم میگویند «لو کنا نسمع أو نعقل ما کنا فی أصحاب السعیر»، این یعنی گوش شنوا به عقل نداشته و فهم و شعور و توجه به پیامبر نکرده است.

وی با بیان این که وجدان اخلاقی و نفس لوامه یکی دیگر از پیامبران درون است، ابراز کرد: قرآن به این نفس لوامه قسم میخورد، کار نفس لوامه بسیار عالی و برتر است، در بدیها که انسان میخواهد بدی کند ابتدا میترساند و میگوید نکن، بدی با انسانیت سازگاری ندارد، دروغ نگو و ظلم نکن، غیبت و تهمت و شایعهپراکنی انجام نده، اگر فرد روی وجدان اخلاقی پا گذاشت بعد از آن نفس لوامه شروع به تقبیح کردن میکند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در خوبیها نفس لوامه اول ترغیب میکند، مرتب انسان را به کار خوب تشویق میکند، برو نمازت را بخوان که خیر دنیا و آخرت را دارد، اگر رفت نماز و نماز را خواند بعد از نماز او را تحسین میکند و میگوید آفرین که نماز اول وقت خواندی که گرهها را باز میکند، این کار نفس لوامه است، یک پیامبر این طوری در درون همه است.

وی با بیان این که گاه گناه نفس لوامه را میکشد، ابراز کرد: انسان چون حرفشنوی از نفس لوامه نداشته است و گناه روی گناه انجام داده است، نفس لوامه از بین رفته است و گاه کار انسان به جاهای بدتری میرسد و نفس محسنه برایش پیدا میشود یعنی تهمت میزند و آبروی مردم را میبرد و خوشحال هم هست، گناه میکند و به این گناه هم خوشحال است، به بیعفتی و بیغیرتی افتخار هم میکند.

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: خداوند که احسن الخالقین است این احسن المخلوقین را خلق کرده و این سه پیامبر را در درون انسان قرار داده که انسان در دنیا و آخرت سعادتمند شود و هر کس حرف عقل و وجدان اخلاقی و فطرت را بشنود به مقامهای بسیار بالا میرسد و به جایی میرسد که به او آفرین میگویند./201/914/ب1

ارسال نظرات