۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۴۴۵۹۱۴
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

اخوت دینی اقدام مهم اسلام برای تقویت وحدت در جامعه اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: برقراری اخوت دینی و پیمان برادری بین افراد یکی از اقدامات مهم دین اسلام برای تقویت وحدت در جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه چهارشنبه در دیدار با مسؤولان فرهنگی استان، با اشاره به اینکه دین مبین اسلام به همراه خود نوآوریهایی دارد که پیش از آن هیچ‌کدام از ادیان الهی نداشتند، افزود: یکی از این نوآوریها نگاه اسلام به زن است.

وی با اشاره به اینکه در جامعه جاهلی پیش از اسلام اعراب برای زن ارزشی قائل نبودند، ادامه داد: در آن زمان زن به‌عنوان موجود تحقیرشده و شیء زندگی می‌کرد و کمترین کرامت و جایگاه انسانی نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه دین مبین اسلام به زنان جایگاه ویژه و کرامت انسانی داد، خاطرنشان کرد: در حالی که یکی از رذالتهای زمان جاهلیت این بود که فرزند دختر را مایه ننگ می‌دانستند، اسلام نگاه جدیدی به بشریت داد و دختر را برکت خانواده اعلام کرد.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: اسلام گفت میمنت و مبارکی یک خانواده این است که فرزند نخست آنها دختر باشد در حالی که پیش از آن اعراب دختران خود را زنده به گور می‌کردند.

وی با بیان اینکه با نگاه جدید اسلام و نوآوری در نگرشها و نگاه‌ها دختر نشانه یمن و برکت شد، اظهار کرد: جایگاهی که اسلام برای زن و دختر قائل شد تا پیش از آن در هیچ دین و مکتبی وجود نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نوآوریهای اسلام تقویت ارتباط بین انسانها و مسلمانان بود، خاطرنشان کرد: اسلام ارتباط انسانها با همدیگر را عاطفی کرد و فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»: در حقيقت مؤمنان باهم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا کنید.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: اسلام به مسلمانان آموخت انسانهایی که خداباور و معادباور هستند در رفتار و تعامل با یکدیگر برادر هستند.

وی با بیان اینکه برقراری اخوت دینی یکی از اقدامات مهم دین اسلام برای تقویت جامعه اسلامی بود، افزود: در ادیان دیگر این‌گونه رابطه سازماندهی‌شده نداریم به‌گونه‌ای که هرکدام از افراد مدینه از قبایل مختلف و مهاجر با یکدیگر برادر شدند و پیمان بستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه اسلام به مؤمنان تأکید کرد برادر دینی همدیگر شوید و باهم متحد باشید، گفت: پیمان اخوت و برادر ایمانی و مکتبی، نوآوری اسلام بود که تحول‌آفرین و باعث تغییر نگاه شد.

این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی با بیان اینکه نوآوری دیگر دین مبین اسلام، اصلاح امور اقتصادی و مالی بود، افزود: در زمان جاهلیت در شبه جزیره عربستان در باب اقتصاد و معاملات فرهنگ ربا حاکم بود و مردم زندگی ربوی داشتند اسلام فرمود: «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَنا فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»؛ کیست که به خدا وام نیکو دهد و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه اسلام در تعاملات اقتصادی هم نوآوری داشت، ادامه داد: دین مبین اسلام نگاه مردم را متوجه این کرد که حتی در مسائل اقتصادی هم خدامحور باشند./9314/202/ب2

ارسال نظرات