۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۴۵۹۳۷
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

راه‌های غلبه بر قساوت قلب

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: افراد قسی القلب اشک چشم ندارند، برای این که اشک چشم داشته باشید از عواملی که منجر به قساوت قلب می شود، پرهیز کنید.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر زیارت عاشورای شب گذشته که در منزل شخصی وی برگزار شد، گفت: کثرت اشک چشم و رقت قلب راه را برای ترقی مراتب معنوی باز می کند.

وی با اشاره به عبارت «و جلت و عظمت مصیبتک فی السماوات علی جمیع اهل السماوات» افزود: بر اساس آیه صد و هفتم سوره مبارکه صافات که می فرماید «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» زمانی که حضرت ابراهیم(ع) برای قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) جزع و فزع زیادی می کردند، خداوند ذبح حضرت اسماعیل(ع) را به ذبح عظیمی در آینده منتقل کرد و این جزع و فزع حضرت ابراهیم(ع) به امام حسین(ع) انتقال یافت.

آیت الله مهدوی با استناد به روایات معصومین(ع) اذعان کرد: برخی از انبیای گذشته بر مصائب امام حسین(ع) گریه کرده اند، در روایت معروفی داریم زمانی که داستان کربلا برای حضرت زکریا(ع) از سوی جبرئیل تشریح شد، حضرت زکریا(ع) سه شبانه روز در عبادتگاهی که همیشه در آن عبادت می کردند، گریستند و حتی در این سه شبانه روز به کسی اجازه ملاقات نمی دادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی مصائب کربلا برای حضرت زکریا(ع) تشریح شد، ایشان به خاطر تأسی پیدا کردن به پیامبر آخرالزمان از خداوند طلب کردند که فرزندی به ایشان بدهد و بعد از مدتی فرزندشان شهید شود، خداوند نیز حضرت یحیی(ع) را به ایشان عطا کرد که از جهات مختلفی شبیه امام حسین(ع) بودند، اول این که هر دو شش ماهه به دنیا آمده اند، دوم این که نام یحیی و نام حسین در گذشته مصداق وجودی نداشته و سوم این که هر کدامشان توسط افرادی زنا زاده به شهادت رسیده اند.

امام جمعه موقت اصفهان در توضیح عبارت «و جلت و عظمت مصیبتک فی السماوات علی جمیع اهل السماوات» افزود: این که در زیارت عاشورا آمده که اهل آسمانها بر مصائب امام حسین(ع) گریه کردند با توجه به روایات مختلفی از اهل بیت(ع) در این زمینه قابل درک است، در روایتی از وجود مبارک امام صادق(ع) آمده که در روز عاشورا چهار هزار ملک اذن گرفتند تا به میدان جنگ بیایند و از امام حسین(ع) دفاع کنند ولی حضرت به ایشان اذن ندادند، وقتی برای گرفتن اذن از خداوند به آسمان بازگشتند، داستان شهادت اتفاق افتاد و به خاطر همین این چهار هزار ملک هنوز در حال گریه کردن برای اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: در روایتی آمده که روزی یک نفر خدمت امام صادق(ع) رسید و به ایشان عرضه داشت، شبی در حال زیارت قبر جدتان امام حسین(ع) بودم که حدود پنجاه هزار نفر داشتند ایشان را زیارت می کردند وقتی به سجده رفتم و سرم را برداشتم، همه آنها رفته بودند، چگونه چنین چیزی ممکن است، امام صادق(ع) می فرمایند، این پنجاه هزار نفر، ملائکه ای بوده اند که همیشه زائر امام حسین(ع) هستند و بدون فوت وقت برای ایشان گریه می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به اهمیت بکاء در سعادتمندی انسان از رفتار ملائکه برای تقرب پیدا کردن به خداوند استفاده کرد و گفت: ملائکه به عنوان موجوداتی که خطا و اشتباه در رفتارشان وجود ندارد، به واسطه محبت اهل بیت(ع)، برائت از دشمنان ایشان، استغفار برای شیعیان و گریه بر مصائب اهل بیت(ع)، به خداوند تقرب پیدا می کنند، اگر انسان این چندین کار را برای خودش الگو قرار دهد، مسلماً چیزهای زیادی را درک خواهد کرد.

وی با استناد به روایات معصومین(ع) در زمینه بکاء آسمانها و زمین در مصیبت کربلا، توضیح داد: در روایتی آمده تا مدتها بعد از داستان کربلا، آسمان به همراه سرخی شدیدی طلوع و غروب می کرد که این بکاء آسمان بود، در روایت دیگری هم امام سجاد(ع) می فرمایند، تا مدتها پس از داستان کربلا هر چه مردم لباس می پوشیدند، لکه های خونی روی لباسشان ظاهر می شد که منشأ آن را نمی دانستند و آن خونها نشانه بکاء آسمانها در مصائب امام حسین(ع) بود.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه هشتاد و سوم سوره مائده که می فرماید «وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ» تبیین کرد: شأن نزول این آیه مربوط به زمانی است که مسیحیان با شنیدن آیاتی که پیامبر(ص) تلاوت می کردند، اشک از چشمانشان جاری می شد ولی در این گریه معرفتی وجود نداشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اشک زمانی با ارزش است که در آن معرفت به حق وجود داشته باشد، صرف اشک ریختن اهمیت ندارد، ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شدن با مصائب مختلفی دنیوی اشک بریزند و هیچ بویی از معنویات نبرده باشند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: شناخت هر چه بیشتر خداوند و اهل بیت(ع) باعث اشک چشم می شود، اشکی که از روی معرفت به خداوند و اهل بیت(ع) باشد ارزش دارد و هر چه این شناخت عمیق تر باشد، این اشک فراوان تر خواهد شد، به خاطر این است که انبیاء به ویژه اهل بیت(ع) در زندگیشان بسیار اشک می ریخته اند، درک عظمت خداوند اشک می آورد، البته این مسئله جزء مسائل گفتنی نیست باید آن را بیابید تا درک کنید.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان به دلایل دیگری که منجر به وجود اشک چشم می شود اشاره کرد و افزود: منشاء گریه در سه چیز است، عوام مردم که به خاطر قصور و تقصیر در بندگی خداوند گریه می کنند، برخی با درک عظمت خداوند و حقارت خودشان در برابر این عظمت اشک می ریزند و برخی دیگر نیز به خاطر درک حضور خداوند گریه می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قساوت قلب را مانع اصلی خشک شدن اشک چشم دانست و ابراز کرد: کثرت گناه، داشتن آرزوهای طولانی، کثرت مال، اهمیت بیش از حد به کسب دنیا، مجالست با انسان بی ایمان، مجالست با سلطان جائر، مجالست با افرادی که در رفتار و گفتارشان تقوای الهی را رعایت نمی کنند، حبّ به شهرت، گوش دادن به موسیقی و غنا، مجالست با ثروتمندان، خنده بیش از حد، ترک مجالست با علما، ترک ذکر خداوند را می توان از عوامل قلت اشک چشم برشمرد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: گفتن سخنان لغو و بیهوده، علاقه به شنیدن صدای کفش افرادی که به دنبال انسان حرکت می کنند، زیاد سخن گفتن، تأخیر انداختن نماز از اول وقت، حضور قلب نداشتن در نماز، زیاده روی کردن در خوردن و آشامیدن، طعام خوردن در حال سیری، زیاد گوشت خوردن، ذبح کردن حیوانات و خاک ریختن در قبر خویشاوندی که تازه از دنیا رفته، عواملی است که معصومین(ع) می فرمایند وجود آنها، دل انسان را قسی می کند.

وی در تبیین مسأله حبّ شهرت به عنوان یکی از عواملی که منجر به قساوت قلب می شود، تشریح کرد: کسانی که به دنبال مرید هستند، کسانی که دوست دارند پشت سرشان صدای پای دیگران را بشنوند، کم کم دلشان قسی می شود، البته این بدان معنا نیست که اگر افرادی به دنبال یک نفر حرکت می کنند، آن شخص فردی قسی القلبی است، چرا که شاید از اولیای خداوند است و دوست ندارد کسی به دنبالش حرکت کند ولی مجبور شده تحت این شرایط قرار بگیرد.

آیت الله مهدوی با انتقاد از برخی سایتهای خبری افزود: برخی از این سایتهای خبری با بیان روایتی با این مضمون که امیرمؤمنان(ع) جمعی از مردم که برای استقبال دوان دوان به سمت ایشان می دویدند را مؤاخذه کردند، قصد تخریب رهبر معظم انقلاب  و برخی از مسؤولان کشور را دارند، از آنها می پرسم شما چگونه از نیت افراد با خبر می شوید، شاید این اشخاص دوست ندارند که مردم به دنبالشان حرکت کنند، شما که نمی دانید چه کسی با چه نیتی اعمالش را انجام می دهد، چرا قضاوت بی جا می کنید؟، لطفاً به فکر تربیت خودتان باشید و بیهوده راجع به کسی نظر ندهید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در خدمت رهبر انقلاب بودیم که ایشان فرمودند، یک ذره علاقه به این که رهبر باشم در وجودم نیست، کسانی که بنده را می شناسند این را می دانند، امام خمینی(ره) نیز وقتی با استقبال مردم مواجه می شدند، بدون توجه به جمعیت دستی برای مردم تکان می دادند، البته برخی از مسؤولان کشور هم هستند که در هنگام مواجهه با استقبال مردم، پُر از شادی و سرور می شوند.

امام جمعه موقت اصفهان خطاب به افرادی که در شغل قصابی مشغول کاسبی هستند، گفت: به افرادی که ناچاراً شغل قصابی را انتخاب کرده اند، پیشنهاد می دهم که هر چند وقت یک بار، بسیار گریه کنند تا دلشان نرم و لطیف بماند وگرنه بدانند شغلی که دارند منجر می شود دلشان قسی شود.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در یک جمع بندی کلی اظهار کرد: به طور کلی گناه، خطا، غفلت و استفاده بیش از حد از حلال دنیا، منجر به مردنِ دل می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه برخورداری از دلِ لطیف را بسیار مهم دانست و اذعان کرد: سعی کنید در چهل روزی که به محرم مانده زیاد ندبه کنید، تا دلتان برای استفاده از محرم نرم شده باشد، گفته شده علی آقا قاضی در اواخر عمرشان به شدت از دل لطیفی برخوردار شده بودند تا جایی که هر موقع آبی می دیدند به گریه می افتادند، بدانید با دلِ لطیف می شود به امام عصر(عج) نزدیک شد نه با دل قسی./201/867/ب1

ارسال نظرات