عدم پرداخت خمس ظلم به اهل بیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، گفت: رسیدن به مراتب بالای توحید افعالی کار ساده ای نیست.
وی در ادامه تفسیر سوره توحید و با مروری بر مطالب روزهای گذشته افزود: در تفسیر آیه اول سوره توحید به توحید افعالی رسیدیم و گفتیم که این توحید اقسام مختلفی دارد و عقیده و شعار دادن به داشتن آن کاری ندارد ولی باور کردن آن بسیار مشکل است.
حضرت آیت الله مظاهری توحید در مالکیت را یکی از اقسام توحید افعالی برشمرد و تبیین کرد: با استناد به آیه سی و سوم سوره نور که می فرماید«...وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِی آتَاکُمْ...» انسان باید به آن جایی برسد که هر چه دارد را از آنِ خداوند بداند، بداند اگر تمکن داریم، اگر عقل معاد و معاش داریم، اگر می توانیم خوب زندگی کنیم، همه و همه از جانب خداوند است، پس باید بر اساس نظر خداوند از قسمتی از مالش بگذرد.
رییس حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: این همه روزی از جانب خداوند به ما عطا شده است و ما وقتی چیزی میل می کنیم «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوییم و وقتی غذایمان به اتمام رسید«الحمدلله» بگوییم تا بدین واسطه از این همه نعمت تشکری کرده باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: توحید در مالکیت را کسی درک می کند که تحت هیچ شرایطی از دادن حقوق واجبش طفره نمی رود، وقتی به او می گویند از پنج قسمت مالی که داری یک قسمت مال امام زمان(عج) است می گوید چشم، وقتی به او می گویند قسمتی از مال خود را برای رفاه فقیران بده، می گوید چشم، این پایین ترین سطح باور به توحید در مالکیت است.
وی با اشاره به فتوای یکی از علما راجع به کسانی که حق امام زمان(عج) را پرداخت نمی کنند، خاطرنشان کرد: مرحوم سید در عروة خود یک فتوایی دارند که واقعاً کمرشکن است، ایشان می گوید اگر کسی خمس مالش را نداده باشد و زیارت عاشورا بخواند، وقتی به لعن زیارت عاشورا می رسد، در اصل دارد خودش را لعن می کند.
حضرت آیت الله مظاهری توضیح داد: فکر نکنید تنها کسانی که به اهل بیت(ع) جسارت کردند، ظالم هستند، آنهایی هم که از پرداختن خمس مالشان طفره می روند در اصل دارند به اهل بیت(ع) ظلم می کنند.
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان داستان برخورد امام رضا(ع) با کسانی که از امام درخواست کردند که خمس مالشان پرداخت نکنند، تشریح کرد: وقتی تعدادی از شیعیان خدمت امام هشتم رسیدند و از ایشان درخواست کردند که خمس مالشان را به آنها ببخشند، امام رضا(ع) در پاسخ گفتند شما چه شیعیانی هستید که چنین درخواستی دارید و سپس سه بار فرمودند «نمی بخشم».
استاد اخلاق حوزه علمیه با استناد به آیه چهل و یکم سوره انفال که می فرماید«وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» اظهار کرد: یک مسأله عجیب در این آیه وجود دارد که خداوند می فرماید«خمس مال خداوند است».
وی افزود: خمس از جانب خداوند به پیامبر(ص)، از طرف پیامبر(ص) به اهل بیت(ع) و از جانب اهل بیت(ع) به مجتهد جامع الشرایط رسیده است، یعنی پرداخت خمس به مجتهد جامع الشرایط همان پرداختن خمس به خداوند است.
حضرت آیت الله مظاهری با ابراز تأسف از وضعیت اکثر مردم گفت: انسانی که توحید افعالی را باور کرده خودش را نمی بیند چه برسد به این که مالش را ببیند، چه برسد به این که عقلش را در امور مؤثر بداند، با این وجود مسلماً ما در عمل توحید افعالی نداریم ولی همین که شعار می دهیم و عقیده داریم، خوب است.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روایات معصومین(ع) ابراز کرد: انسان باید مثل مرده ای که زیر دست مرده شور قرار می گیرد، خودش را به خداوند بسپارد، اگر این گونه شود به سعادت می رسد.
استاد اخلاق حوزه علمیه به صبر حضرت ابراهیم(ع) در برابر امتحانات الهی اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) در مواضع مختلف امتحانات سنگینی را پشت سر گذاشت، امتحاناتی که پشت سر گذاشتن آنها کارِ هر کسی نبود و کسی را می خواست که توحید افعالی را باور کرده باشد.
وی با اشاره به رفتار امام خمینی(ره) زمانی که خبر مرگ حاج آقا مصطفی را به ایشان دادند، ادامه داد: این رعایت توحید افعالی در مالکیت است که وقتی خبر مرگ مصطفی را به امام دادند، ایشان فرمود «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی است»، امام راحل توحید افعالی را باور داشتند.
حضرت آیت الله مظاهری در پایان افزود: رسیدن به این مقامها خیلی عبادت و ریاضت می طلبد، درک توحید افعالی در این سطح را از ما نمی خواهند، از ما خواسته اند حقوق واجبمان را ادا کنیم و بخشی از مالمان را به فقیران ببخشیم./867/پ201/ج1