۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۴۴۷۸۹۹
معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور:

اصلاح زیر ساخت ها کافی نیست/ درباره حقوق های نجومی کیفر و عقوبت متخلف نیز لازم است

‌ معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: اصلاح ساختار کار شایسته ای است و باید هر تلاشی که لازم است در این زمینه صورت گیرد، برای اینکه بتوانیم خلاء قانونی و یا قانون ناصواب را اصلاح کنیم، باید به سراغ زیرساخت ها برویم؛ ولی این هرگز به این معنا نیست که با متخلف برخورد نکنیم.
حجت الاسلام حسین خانی

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به افشا شدن فیش حقوق های نجومی گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بدترین اثری که این حقوق های نجومی می تواند داشته باشد، این است که اعتماد عموم مردم را نسبت به کارگزاران نظام تضعیف کند.

وی افزود: وقتی مردم اعتمادشان به کارگزاران سلب شد و چنین تصور برای آن ها ایجاد شود که کارگزاران نظام به جای خدمت به دنبال جلب منافع هستند، ارتباط مردم با نظام به عنوان مهم ترین پشتوانه، سلب خواهد شد و این اولین گام در تزلزل پایه های نظام را رقم خواهد زد؛ از این جهت به نظر می رسد باید با این نقطه از همین جا برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی تصریح کرد: اگر جلوی این تخلف در حقوق های نجومی را نگیریم و بگذاریم به همین ترتیب ادامه پیدا کند، گسست در نظام اسلامی بوجود می آید.

وی به سخنان اخیر رییس جمهوری اشاره کرد و افزود: آن گونه که از صبحت های اخیر رییس جمهور به دست می آید، نظرشان این است که باید برویم به سراغ زیرساخت های مساله و در واقع مشکلات را مبنایی حل کنیم، اگر مبنای قضیه حل نشود، هر مقدار که بخواهیم برخورد کنیم و بگیر و به بند داشته باشیم این کار به نتیجه نخواهد رسید، ظاهرا قوانین را هم در دست اقدام و اجرا دارند که با این قوانین زیر ساخت ها اصلاح می شود و راه سوء استفاده کارگزاران از بیت المال گرفته می شود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: اصلاح ساختار کار شایسته است و باید هر تلاشی که لازم است در این زمینه صورت گیرد، برای اینکه بتوانیم خلاء قانونی و یا قانون ناصواب را اصلاح کنیم، باید به سراغ زیرساخت ها برویم؛ ولی این هرگز به این معنا نیست که با متخلف برخورد نکنیم.

وی تاکید کرد: اگر بگوییم کسی تخلف انجام داد، این کار به اشکالات زیر ساختی بر می گردد و باید زیرساخت ها اصلاح شود، افراد سوء استفاده کننده این را به عنوان یک چراغ سبزی برای خودشان به حساب می آورند. بنابراین نمی توان با این گونه سخنان چنین ادعا کرد که زیرساخت ها درست نیست و هر کسی هم در بیت المال دست اندازی کرد نمی توان با آن برخورد کرد! چون در واقع مشکلات قانونی وجود دارد. در حقیقت ما باید از یک سو ساختارها را درست کنیم و از طرفی هم با کسی که اهل سوء استفاده است، برخورد قاطع انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده چند مورد را از برخوردهای امیرمومنان اشاره می کنم، واقعا برخوردها متفاوت است، یک مورد این برخوردی که حضرت با برادرشان عقیل داشتند، عقیل از بیت المال چیزی بیشتر برای خودش بر نمی دارد، فقط یک درخواست از حضرت دارد که به خاطر مشکلات ، حضرت عنایت ویژه ای به او داشته باشند، ولی حضرت آن آتش سوزان را به طرفش نزدیک می کنند تا طعم این آتش را بچشد. بنابراین اگر قرار بود امیرمومنان بگویند باید زیر ساخت ها درست شود و دست عقیل را باز می گذاشتند هر جور که می خواهد از بیت المال استفاده کند؛ قطعا اوضاع نابسامان می شد.

مورد دیگر در نامه ای است که حضرت به مالک اشتر نوشتند و در آن نامه برخی توصیه ها به کارگزاران داشتند و از مالک اشتر می خواهند کارگزاران را از بین افرادی انتخاب کنند که از خانواده های شایسته هستند، سوابق خوبی در کار دارند و از تجربیات لازم برخوردارند، امانتدارند و طمع به بیت المال ندارند. حتی توصیه می کنند از نظر مالی به کارگزاران رسیدگی کن تا طمع نکنند، ولی بعد هم می فرمایند به کارهای آن ها رسیدگی کن جاسوسان از اهل راستی و وفا بر آنان بگمار؛ زیرا بازرسی پنهان تو از کارهای آنان سبب امانتداری ایشان و مدارا با رعیت است.

حضرت همچنین می فرمایند، از یاران و یاوران برحذر باش، اگر یکی از آن ها دست به خیانت دراز کند و ماموران مخفی تو به اتفاق خیانتش را گزارش کنند، اکتفا به همین گزارش، تو را بس باشد، همین مقدار کافی است و آن را به جرم خیانت،کیفر بدنی بده، حضرت در اینجا به صراحت می فرمایند، که کیفر تنها کیفر مالی نیست که بیت المال را به خزانه برگردانی و رها کنی، بلکه باید او را تنبیه هم کرد  و کیفر بدنی را تصریح می کنند و می فرمایند وی را به اندازه عمل ناپسندش عقوبت کن.

وی گفت: حال ممکن است کسی دست اندازی اندکی به بیت المال داشته باشد و کسی ممکن است کار بسیار کلان را انجام داده باشد، باید هر کس را به میزان فسادی که انجام می دهد با آن برخورد کرد و سپس آن را به مرحله ذلت و خواری بنشان، و داغ خیانت را به او بگذار و اثر آن را بر پشیبانی اش قرار بدهد و گردبند عار را به گردنش بنهان . این نوع برخوردی است که حضرت امیر نسبت به کارگزاران خیانت کار توصیه می کنند.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: آن شیوه که بزرگان دین و امیرمومنان داشتند اگر در مسوولان نظام و مجریان قانون به منصه ظهور گذاشته شود بخش اعظمی از مشکلات حل خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: بهترین پاسخ دولت برای مقابله با دریافت کنندگان حقوق های نجومی، اقدام و عمل است، اگر دولت به صورت شفاف با متخلفان برخورد کند، اعتماد از دست رفته مردم بر می گردد و سبب دلگرمی آن ها خواهد شد./917/ت301/ج

 

 

ارسال نظرات