۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۴۴۸۱۴۳
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس:

افزایش طلاق در جامعه نتیجه ولنگاری فرهنگی است

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس گفت: مسؤولان مختلف، روحانیان، ائمه جمعه و جماعات وظیفه‌دارند مسائل دینی و فرهنگی را برای مردم تبیین کنند و هشدارهای لازم را درباره عواقب سوء ولنگاری فرهنگی به مردم بدهند.
حجت الاسلام حسین ملک مکان، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس

حجت‌الاسلام حسین ملک مکان، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، گفت: اگر خانواده‌ها نسبت به مشکلات جوانان غفلت کنند و به هشدار قران که می‌فرماید «خودتان و خانواده‌تان را حفظ کنید» بی‌توجهی کنند جوانان به سمت ولنگاری فرهنگی می‌روند.

وی در ادامه افزود: خانواده‌ها نسبت به تربیت، پوشش، رفتار و رفت‌ و آمد فرزندان وظیفه و مسؤولیت دارند و نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند.

حجت‌الاسلام ملک مکان اظهار داشت: محیط‌‌های آموزشی همچون مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی که محل حضور جوانان است و در تربیت و شکل‌گیری شخصیت جوانان نقش دارند یکی دیگر از عواملی هستند که ممکن است سبب سوق دادن جوانان به سمت ولنگاری فرهنگی شوند.

وی ادامه داد: در این محیط‌ها هم‌کلاسی‌ها بر روی رفتار و کردار یکدیگر تأثیر می‌گذارند اگر شئون اسلامی را رعایت کنند بر دیگران تأثیر مثبت می‌گذارند و اگر رعایت نکنند و نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند، تأثیر منفی روی دستانشان خواهند گذاشت.

حجت‌الاسلام ملک مکان خاطرنشان کرد: همچنین کسانی که در اماکن آموزشی مسؤولیت دارند همچون مدیر یا استاد می‌توانند بر روحیه و رفتار جوانان تأثیر بگذارند، اگر مدیر، معلم، استاد و سایر عوامل آموزشی به مسأله هنجارهای فرهنگی توجه کنند این هنجارها منتقل می‌شود و در غیر این صورت تأثیر منفی می‌گذارد و سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود.

برخورد سهل‌انگارانه مسؤولان سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود

وی ادامه داد: مسؤولان فرهنگی نیز در این زمینه نقش دارند، مسؤولان باید به بحث ولنگاری فرهنگی توجه ویژه داشته و سهل‌انگارانه برخورد نکنند، گاهی اوقات از زبان برخی مسؤولان بلند پایه شنیده می‌شود که باید مردم را آزاد گذاشت و سخت‌گیری و برخورد نداشته باشیم.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس بیان کرد: برخی مسؤولان می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر نکنیم و حتی متأسفانه شاهد هستیم قانون امر به معروف و نهی از منکر را ابلاغ نمی‌کنند و با آن مخالفت می‌کنند، برخورد سهل‌انگارانه مسؤولان سبب ولنگاری فرهنگی می‌شود.

حجت الاسلام ملک مکان ادامه داد: اجرا نکردن قانون عفاف و حجاب که در سال ۱۳۸۵ مصوب و ابلاغ شده است، سبب گسترش ولنگاری فرهنگی در جامعه شده است، اگر به این قانون توجه می‌شد و آن را اجرایی می‌کردند، جلو بسیاری از ولنگاری‌ها گرفته می‌شد.

وی با اشاره به مصادیق ولنگاری فرهنگی در جامعه اظهار داشت: برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی، برگزاری مجالس مختلط جشن و عروسی در تالارها و باغ‌ها و همچنین پوشش‌های نامناسبی که تحت عنوان مد در جامعه رواج دارد و آرایش‌های زننده و تحریک‌کننده از دیگر مصادیق ولنگاری است.

افزایش طلاق نتیجه ولنگاری فرهنگی است

حجت‌الاسلام ملک مکان افزایش طلاق در جامعه را نتیجه ولنگاری فرهنگی دانست و ادامه داد: یک مرد وقتی در جامعه رفت و آمد می‌کند و چهره‌ها و آرایش‌های مختلف را می‌بیند ممکن است ناخواسته افراد بیرون از خانه را با همسر خود مقایسه کند و به سمت و سویی بکشد که نتیجه‌اش طلاق است.

وی با اشاره به ضرورت مقابله با ولنگاری فرهنگی گفت: مسؤولان مختلف، روحانیان، ائمه جمعه و جماعات وظیفه‌دارند مسائل دینی و فرهنگی را برای مردم تبیین کنند و هشدارهای لازم را درباره عواقب سوء ولنگاری فرهنگی به مردم بدهند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به راهکارهای مقابله با ولنگاری فرهنگی بیان کرد: بخش بزرگی از مردم کارمندان دولت هستند، در محیط‌های اداری باید هشدارها و تذکرات لازم داده شود و حتی اگر لازم باشد باید قوانینی برای پوشش در ادارات هم برای کارمندان و هم برای ارباب‌رجوع وضع شود، این وظیفه مسئولان کشوری و اجرایی است.

وی ادامه داد:‌ بخش دیگر هم به عهده قوه قضاییه و نیروی انتظامی و دستگاه‌هایی است که باید برخورد کنند، زیرا ممکن است عده‌ای رعایت نکنند و قصد هنجارشکنی داشته باشند، اگرچه تعداد این افراد اندک است ولی با این افراد باید برخورد قانونی کرده و به آنچه قانون مشخص کرده عمل کرد.

حجت‌الاسلام ملک مکان در پیان گفت: حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ضابطان قضایی و مأموران نیروی انتظامی باید در برخورد با مصادیق ولنگاری فرهنگی مورد حمایت قرار گیرند و این‌گونه نباشد که از سوی مسئولان مورد بی‌مهری واقع شوند./302/919/ب1

ارسال نظرات