۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۴۴۸۴۴۱
آشنایی با مجموعه های فرهنگی فارس؛

مسجد حضرت احمد بن‌ موسی/ بهترین تفریح برای جوانان این مسجد کمک به مناطق محروم است

جوانان مسجد در حالی که می‌توانند تعطیلات نوروز را در کنار خانواده باشند و یا از تعطیلات تابستان به عنوان یک فرصت شغلی و اقتصادی خوب استفاده کنند، به محروم ترین مناطق کشور سفر می‌کنند.
اردوی جهادی

به گزارش خبرگزاری رسا در شیراز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، در میان زرق‌و‌برق خیابان‌های شهر و در حالی که روزمرگی بخشی از افراد جامعه را در خود غرق کرده است، موسسه‌ها و کانون‌های فرهنگی باهدف رشد و تعالی افراد، فعالیت‌هایی را به‌صورت هفتگی و یا روزانه در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنند. در این میان مساجد نیز که جایگاهی معنوی در میان ما مسلمانان و سایر ادیان الهی دارد؛ علاوه برمکانی برای راز و نیاز با پروردگار عالمیان، محیطی است برای همدلی و همراهی ساکنین یک منطقه جهت فراگیری یک تخصص و همچنین پُر کردن اوقات فراغت؛ کانون‌های فرهنگی مساجد این فرصت را به مردم یک محله می‌دهد تا با نشستن در کنار هم تا آنجایی که می‌توانند بخشی از مشکلات محله‌ی خود را با همراهی اهالی مسجد حل کنند.

فعالیت‌های فرهنگی و مناسبتی از سوی مجموعه‌های خودجوش مردمی همیشه منشأ خیر و برکت برای افراد جامعه بوده است. فعالیت‌هایی که از روی اخلاص، توسط جوانان مؤمن و انقلابی در کمال گمنامی صورت می‌گیرد. شیرازه بنا دارد مانند گذشته مجموعه‌های فرهنگی موفق در سطح استان فارس را در سلسله گزارش‌ها هفتگی معرفی نماید.

شیرازه در راستای معرفی گروههای فعال و دغدغه مند شهر شیراز به سراغ "مسجد حضرت احمدبن موسی(ع)" رفته است.

یکی از مسؤولان فرهنگی این مسجد در گفتگو با خبرنگار ما ابتدا نظر خود را نسبت به ماهیت مسجد اینگونه بیان می کند:

خداوند ما انسان ها را به صورت اجتماعی آفریده است. زندگی ما نیز به صورت اجتماعی است و در این زندگی اجتماعی واحدهای مختلفی وجود دارد که ما به آن ها ارگان های نظام اجتماعی می گوییم. هر سازمانی دارای اجزای کوچک و بزرگ است که هر کدام وظایف خاصی دارند. هر سازمانی اعم از بزرگ و کوچک برای رسیدن به هدفی خاص تشکیل شده اند که برای رسیدن به اهدافشان باید وظایف خاصی را انجام دهند. ما در یک جامعه ی اسلامی زندگی می کنیم و در این جامعه سازمانی به نام مسجد وجود دارد که کاملا دارای انسجام و سرشار از معنویت است. مسجد نیز مانند همه ی سازمان ها دنبال رسیدن به اهدافی است و باید به گونه ای مدیریت شود که بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. تفاوت مسجد با دیگر سازمان ها در این است که مسجد مانند تشکل های اداری یا تجاری نیست و هدف آن نیز کسب سود و مسایل مالی نیست بلکه مسجد سازمانی الهی است و هدف آن کاملا معنوی است و توسط عده ای از مردم اداره می شود. تفاوت دیگر آن در این است که اکثر سازمان ها بنا به شرایط جامعه و رفع نیازهای مردم تشکیل شده اند اما مسجد جایگاهی در فطرت انسان و حس خداجویی او دارد به همین دلیل است که از صدر دین اسلام تا کنون نقشی مهم و اساسی در زندگی مسلمانان دارد.

وی سپس در مورد اقدامات انجام گرفته در مسجد توضیح می دهد: می خواهیم شما را با مکان مذهبی به نام مسجد احمدبن موسی (ع) بیشتر آشنا کنیم.

در همان لحظات اول ورود به مسجد جنب و جوشی که تو بچه مسجدی­ها است توجه شما را حتما جلب خواهد کرد. گفتم بچه مسجدی یاد حرف قشنگی ازفرمانده پایگاه بسیج مسجد افتادم که به بچه ها همیشه میگه شما اول مسجدی هستید بعد بسیجی.

از نکات مهم در مورد این مسجد میتوان به فعال بودن و باز بودن درب ان بر روی مردم از قبل از اذان صبح تا چند ساعتی بعد از اذان مغرب و عشا میتوان اشاره کرد.

این مسجد دارای دو کانون و یک پایگاه بسیج می باشد. اینجا بچه های بسیج و بچه های کانون ندارد همه بچه های مسجد هستند و نشان دادند که تو هر کاری کنار هم هستند. نمونه اش یادواره شهدای مسجد که سه دوره در مسجد برگزار شده است و امسال بچه ها دارن آماده برگزاری چهارمین دوره آن که حال و هوای آن وصف ناشدنی است و تو این مراسم گذر زمان حس نمی شود.

حضور آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه و استاد شجره طیبه در این مسجد و برپایی کلاس درس اخلاق و تفسیر قرآن کریم توسط ایشان هم باعث جذب جوانان و هم حضور بیشتر اهالی محل و افرادی از سایر نقاط شیراز گردیده است.

پایگاه بسیج شهید ذاکری، مسجد احمدبن موسی (ع)

این پایگاه در چند سال اخیر با جذب جوانان فعال و مومن و انجام فعالیت های فرهنگی ،مذهبی ،آموزشی، ورزشی و تفریحی جزو شاخصترین پایگاه های شهر شیراز بوده است که موفق به دریافت لوح افتخار سازمانی توسط برادر فردوسی از سردار نقدی به عنوان موفق ترین رده سازمان بسیج مستضعفین در سال 94 گردید است.

حلقه های صالحین

جزو برنامه های هرهفته مسجد و در شب چهارشنبه می باشد که تربیت انسان های مومن، بصیر، مجاهد، فعال و انقلابی از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است.

برپایی نمایشگاه های مختلف

برپایی نمایشگاه های دهه فجر، دفاع مقدس و... جزو برنامه های انجام شده هرساله این پایگاه میباشد با استقبال خوبی از طرف مردم و مسولین مواجه میشود.

فرهنگی، تفریحی و جهادی

جوانان در حالی که می‌توانند تعطیلات را در کنار خانواده باشند و یا از تعطیلات تابستان به عنوان یک فرصت شغلی و اقتصادی خوب استفاده کنند، به محروم ترین مناطق کشور که حتی از امکانات اولیه زندگی اعم از آب و برق و گاز محرومند سفر می‌کنند و وقتی ازآنها سوال میشود چرا؟ با شوقی همه یک جواب را میدهند که بهترین تفریح برای ما کمک به مناطق محروم است. اما در کنار این اردوها، اردوهای تفریحی نیز برگزار می گردد.

یادی از خانواده شهدا و جانبازان

هر ساله در اعیاد و مناسبتهای گوناگون هیئت امنای مسجد و ریش سفیدان محل به همراه بچه های بسیج به به اعیادت جانبازان و دیدار خانواده شهدای محل رفته و ساعتی را مهمان این عزیزان میباشند.

کتابخانه کوچک اما پر رونق این مسجد هم برای همه جوانان محله جایی آشناست که در کنار مسجد تبدیل به مکانی برای پرورش نیروهای متخصص انقلابی شده است.

این ها مختصری از اقدامات فراوان خودجوش بچه های مسجد حضرت احمدبن موسی(ع) واقع در بلوار گلستان است که با کمترین حمایت ها بزرگترین کارها را انجام می دهند و تنبلی ها و بی تفاوتی های مسئولین مربوطه در حوزه فرهنگ را جبران می کنند./101/919/ب1

ارسال نظرات