۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۴۴۸۵۴۹
عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با وسائل عنوان کرد؛

اگر بخواهیم ساحت فقه را به عرصه تکامل اجتماعی و مقوله حکومتی ارتقاء بخشیم، باید اندیشه‌های کلامی را ارتقاء دهیم

حجت‌الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر با بیان مهم ترین شاخصه حکومت اسلامی که الهی بودن آن است اظهار داشت: ما اگر بخواهیم ساحت فقه را به عرصه تکامل اجتماعی و مقوله حکومتی ارتقاء بخشیم، باید اندیشه‌های کلامی را ارتقاء دهیم.
رضوی مهر

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت‌الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه در رابطه با شاخصه‌های فقه حکومتی گفت: حکومت اسلامی نشأت گرفته از حکومت الهی است و باید در آن قوانین الهی نیز اجرا گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه جز خداوند کریم احدی حق آزاد کردن و در بند کردن مردم را ندارد، ابراز داشت: هر کس که می‌خواهد در جامعه اسلامی حکومت کند باید سخنان و اعمال او بر طبق احکام الهی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی مهر با تأکید بر اینکه این احکام الهی بر گرفته از فقه حکومتی است، تصریح کرد: در حکومت اسلامی باید فقیهی حکمرانی کند که با فقه حکومتی آشنایی کامل را داشته باشد؛ چرا که دین اسلام این‌گونه نبوده که فقط برای حکومت تئوری پردازی کند بلکه در این فقه مقرر شده که حاکم حکومت باید فقیهی باشد که به فقه حکومتی تسلط کافی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه همه انبیای الهی برای حکومت مبعوث شده‌اند، افزود: وقتی چارچوبهای فقه حکومتی مورد بررسی و مداقه قرار می‌گیرد، میبینیم که راهبرد آن نظام مند کردن قوانین و حکومت است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: فقه حکومتی دارای یک سلسله مبانی است که بحث از آنها قبل از ورود به فقه حکومتی، ضرورت دارد و به تعبیری، تبیین و تنقیح و بسط مبانی، پیش نیاز ورود به بحث فقه حکومتی است.

وی با تأکید بر اینکه این مبانی، یکدست و یکسان نیستند و مربوط به دانشهای مختلف هستند، تصریح کرد: البته برخی از این مبانی، مبانی عام و مبانی مطلق فقه و برخی دیگر، مبانی فقه حکومت هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی مهر با بیان اینکه بعضی از مبانی فقه حکومتی، در حوزه علم کلام باید مطرح شود، گفت: ما اگر بخواهیم ساحت فقه را به عرصه تکامل اجتماعی و مقوله حکومتی ارتقاء بخشیم، باید اندیشه‌های کلامی را ارتقاء دهیم.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت کلامی ما ارتقاء پیدا نکند، ارتقاء ظرفیت فقه، ممکن نیست؛ چرا که اهداف فقه در کلام ارتقاء پیدا می کند./836/د102/ل

ارسال نظرات