۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۴۸۷۴۹
آیت‌الله خاتمی:

روحانیت با ورود به فضای مجازی تهدید را به فرصت تبدیل کند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت حضور روحانیت در فضای مجازی، گفت: روحانیت با ورود به فضای مجازی می‌تواند بحران این فضا را به فرصت تبدیل کند.
آیت الله خاتمی- افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در آیین آغاز سال تحصیلی طلاب حوزه علمیه خراسان شمالی، با اشاره به اهمیت و جایگاه حوزه‌های علمیه در دین اسلام و مکتب تشیع، اظهار کرد: باید طلاب با رسالتها و مأموریتهای حوزه علمیه و نحوه انجام این مأموریتها آشنایی کامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه می‌بایست برای اعطای لباس روحانیت شاکر خدا باشیم، افزود: شکر عملی این نعمت این است که با تهذیب، حرمت این لباس را پاس بداریم؛ زیرا لباس روحانیت، لباس معمولی نبوده و باید حرمت آن حفظ شود.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه بهترین شکر عملی طلاب و روحانیت، تبلیغ دین است، اضافه کرد: طلبه باید چند سال درس خوانده و بعد وارد عرصه استفاده از علم شود نه آنکه با وجود هزاران طلبه و روحانی دانش‌آموخته، برای تبلیغ دین کمبود نیرو داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: ما در قم 85 هزار طلبه داریم اما رییس حوزه علمیه استانی می‌گوید هزار روستا داریم و یک روحانی نداریم یا فرد دیگری می‌گوید 500 روستا در منطقه ما وجود دارد که فقط چهار روستا روحانی دارند.

وی با اشاره به آیه «نفر» و قرائت «وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»، اضافه کرد: بر اساس این آیه تبلیغ باید به‌گونه‌ای باشد که حوزه جای ماندن مادام‌العمر نباشد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه پیامبر اکرم نخستین حوزه علمیه برادران و خواهران را تشکیل داد، افزود: پیامبر وارد مسجد شدند و دیدند دو حلقه علم و حلقه ذکر شکل گرفته است، فرمودند هر دو مجلس خوب است ولی خود پیامبر در حلقه علم نشستند و گفتند رسالت من تعلیم است.

وی ادامه داد: نخستین حوزه علمیه خواهران را هم رسول گرامی اسلام تشکیل داد؛ به این ترتیب که بانوان نزد حضرت محمد (ص) آمده و گفتند تمام وقت شما برای مردان شده و ما سهمی از فیوضات شما نداریم، پیامبر فرمود شما هم اجتماع داشته باشید من می‌آیم و برای شما تبیین دین می‌کنم اما متأسفانه بعد از پیامبر نگذاشتند امام علی (ع) این حوزه را تداوم دهد.

آیت‌الله خاتمی افزود: پس از آن هم در زمان امامت امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) یک قرن گذشت تا به زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) رسید که این حوزه را تداوم بخشیدند و به حوزه نبوی جانی مجدد دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما با توجه به نیازهای فراوانی که داریم باید برای گسترش کیفی و کمی حوزه‌های علمیه تلاش کنیم که نگاه و تأکید رهبر معظم انقلاب هم همین موضوع است.

وی با بیان اینکه امروز دین به‌شدت مورد هجمه است، اظهار کرد: دلیل هجمه دشمنان به صحنه آمدن دین است، دین که تا قبل از انقلاب مخرب مردم بود بعد از پیروزی انقلاب به صحنه آمد و در پی آن بیداری اسلامی شکل گرفت، دین عزیز شد و مورد هجمه قرار گرفت.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه امروز در فضای مجازی علیه دین لجن پراکنی می‌شود، ادامه داد: رهبری فرمودند روحانیت باید وارد عرصه فضای مجازی شود، الآن میدان، میدان فضای مجازی است، گاهی دیده می‌شود در برخی مجالس جمعیت کمی حضور دارند اما در یک کانال تلگرامی صدها نفر عضو هستند که این فضا می‌تواند بحران یا فرصت باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر ضرورت حضور روحانیت در فضای مجازی، افزود: روحانیت با ورود به فضای مجازی می‌تواند بحران این فضا را به فرصت تبدیل کند.

وی با بیان اینکه نخستین رسالت روحانیت حفظ دین و دفاع مستند از تشیع است، افزود: دومین وظیفه طلاب و روحانیان تبلیغ دین و اخلاق و سومین رسالت هم پاسداری از نظام اسلامی است و در این میان کسانی قدر این انقلاب را می‌دانند که تاریخ طاغوت را خوانده یا دیده باشند.

به گفته استاد درس خارج حوزه علمیه قم ما وظیفه داریم از نظامی که پرچم اسلام را بلند کرده حمایت کنیم، اما متأسفانه بعضی حوزه‌های علمیه را به این سمت می‌برند که نسبت به سیاست بی‌تفاوت باشند؛ در حالی که حوزه علمیه بریده از سیاست، بریده از دین است./9314/پ202/ج1

ارسال نظرات