۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۴۸۹۴۹

دام روزمرگي و رويكرد جديد اتاق بازرگاني

بر اساس قانون اتاق بازرگاني مهم‌ترين وظيفه تعريف شده براي اين نهاد غيرانتفاعي كمك به توسعه اقتصادي است.
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، بر اساس قانون اتاق بازرگاني مهم‌ترين وظيفه تعريف شده براي اين نهاد غيرانتفاعي كمك به توسعه اقتصادي است. براي اين منظور رويكرد اتاق در دوره جديد قابل بازتعريف است و بديهي است مهم‌ترين وظيفه رئيس جديد اتاق ايجاد توازن ميان رابطه بين دولت و بخش خصوصي و ارائه مشورت‌هاي منطقي و جامع به دولت است.

در باز تعريف جديد رويكرد اتاق بازرگاني بايد از نقاط قوت و ضعف رؤساي قبلي و تجربه رياست وام گرفت كما اينكه به عنوان مثال در دوره قبل اگرچه حجم فعاليت‌هاي اتاق افزايش يافت و رئيس اتاق بيشتر در رسانه‌هاي مجازي و مكتوب حضور داشت، ‌اما عمق اين حضور در حد خوراك‌دهي به رسانه‌ها و شناسايي رئيس اتاق به عنوان يك كارشناس اقتصادي بود. همين عمق كم باعث شد تا نتايج ملموس و كاربردي براي افزايش سهم بخش خصوصي از اقتصاد يا حل مسائل مبتلا به بخش خصوصي در بخش‌هاي تجارت، خدمات و توليد ديده نشد. بنابراين اين مأموريت جديد در اولين تصميم مديريتي بايد در جهت برنامه‌ريزي براي توسعه اقتصادي باشد تا شناخته شدن رئيس جديد به عنوان يك كارشناس اقتصادي.

رئيس جديد اتاق بازرگاني كه اكنون بر اساس ادعاي همراهانش خارج از حلقه دولت و به خصوص خارج از چتر دو بازيگر دولتي (رئيس دفتر و معاون اول رئيس‌جمهوري) است بايد در قالب يك پازل سه بعدي بيش از پيش نماينده بخش خصوصي باشد و در عين حال در فضاي چند ماهه آينده به شدت از فعاليت‌هاي سياسي حذر كند و در بعد سوم براي مطالبات بخش خصوصي تعاملي منطقي با دولت برقرار كند. بديهي براي چنين وضعيتي رئيس جديد از يك سو بايد پشتوانه هيئت نمايندگان را پشت سر خود داشته باشد و از سوي ديگر با فعاليت‌هاي كارشناسي در اتاق به هدف افزايش سهم بخش خصوصي در اقتصاد ايران نزديك شود. اتخاذ مكانيزمي براي دريافت نظرات و نقش‌پذيري هيئت نمايندگان كه متشكل از بخش خصوصي سراسر كشور هستند به عنوان ضروري‌ترين و اولويت‌دار‌ترين اقدام بايد در دستور كار قرار گيرد و حتي‌الامكان سخنان ايشان بازتابي از برآيند نظرات و عقل جمعي باشد. اين اقدام حتماً در جلسات مشورتي و در شوراهاي عالي اقتصادي بايد با قوت و قدرت بيشتري دنبال شود تا از اتهام بخشي‌نگري و رانت‌جويي براي عده‌اي خاص به مأموريت واقعي اتاق بازرگاني بدل شود.

در بخش پشتوانه علمي و كارشناسي نيز بايد ضمن پرهيز از انحصارگرايي قابل رصد در دوره‌هاي قبل از ارايه فعاليت‌هاي كارشناسي صرفاً به منظور حضور در رسانه‌ها پرهيز و پشتوانه نظرسنجي از فعالان عضو اتاق در اتاق پر رنگ‌تر شود. بديهي است تضارب منافع بخش‌هاي مختلف و تضارب انديشه‌ها مي‌تواند مسير اتاق را به گذشته بازگرداند و در اين مرحله نيز راهي سخت و دشوار پيش روي اتاق است. اما اگر قرار باشد اتاق از محلي براي چانه‌زني‌هاي منفعت‌طلبانه عده‌اي خاص به پارلمان بخش خصوصي بدل شود بايد با وسواس بيشتر و جدي‌تر از گذشته در انتخاب مأموريت‌هاي خود بازنگري كند و عمق بخشي را در دستور كار خود قرار دهد. مثلاً در يك چشم‌انداز يك سال و اندي از عمر مديريت جديد بايد هدف‌ها در نهايت معطوف به چند خواسته بخش خصوصي متمركز شود كه در آن به طور مشخص راهكارهاي عملي و مقررات‌زدايي در فضاي كسب‌و‌كار به بهبود شرايط منجر شود. آيا اتاق براي خود چنين رويكردي را اتخاذ خواهد كرد يا دوباره در دام روزمرگي خواهد افتاد؟/836/د102/ل

ارسال نظرات