احسان به دیگران و صله رحم دو عامل اساسی برای کسب امداد الهی/ مناجات روز عرفه آمادگی قلبی می خواهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، شب گذشته در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان، گفت: احسان کردن به دیگران و صله رحم دو عامل اساسی برای کسب امداد الهی است.
وی با مروری بر مباحث جلسات گذشته که در زمینه راه های رسیدن به مقام عصمت بود، افزود: همان طور که در جلسات قبل اشاره کردم رسیدن به عصمت نیاز به توفیقات الهی دارد، چرا که انسان اگر نهایت تلاشش را هم به کار بگیرد، باز هم ممکن است آلوده به گناهان غیر اختیاری شود.
آیت الله مهدوی ادامه داد: یکی از گناهان غیراختیاری که ممکن است از انسان غیر معصوم سر بزند، فراموش کردن است، البته هر فراموش کردنی منجر به گناه نمی شود بلکه منظور آن فراموش کردنی است که به سبب آن خلف وعده ای صورت گیرد، خلف وعده ای که منجر به ناراحت کردن طرف مقابل وعده می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تلاوت آیه پنجم سوره حمد، تبیین کرد: حرکت اختیاری انسان در پرستش خداوند، سبب رسیدن یاری خداوند به انسان می شود، یعنی قدم برداشتن ما برای عبودیت خداوند، منجر به رسیدن عون الهی و دور ماندن ما از خطا و اشتباه می شود.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایات معصومین(ع) در مورد دو عملی که سبب رسیدن امداد الهی می شود، افزود: صله رحم و نیکی کردن به دیگران، دو عملی است که در رسیدن امداد الهی به انسان تأثیر فوق العاده ای دارد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان توضیح داد: احسان کردن به دیگران محدود به چند کار نیست، هر کسی می تواند با هر کاری به افراد دیگر خدمت کند، کمک فکری از هر کمکی بالاتر است، اگر کسی گوشش سنگین باشد و شما برای رساندن صدای خودتان به گوش او، با صدای بلندتری صحبت کنید در اصل دارید به او خدمت می کنید، پس خدمت کردن به دیگران مصادیق زیادی دارد که بیان همه آنها از حوصله بحث و زمان ما خارج است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه عاقبت اندیشی را یکی دیگر از راه های رسیدن به عصمت دانست و گفت: معمولاً گناهان یک لذت زودگذر و یک جاذبه موقتی دارند که اگر چنین لذتی در گناهان وجود نداشته باشد، کسی به سراغ آنها نمی رود.
وی ادامه داد: این حقوقهای نجومی که برخی از مدیران کشور دریافت می کنند و هنوز دست بردار هم نیستند به خاطر آن جاذبه ای است که در پول وجود دارد، اکثر آنها می دانند دریافت چنین پولهای زیادی از بیت المال حرام است ولی نمی توانند از آن دل بِکنند، گناهان که منجر به لذت جنسی می شود و گناهانی که از خوردن و آشامیدن ایجاد می شود نیز لذتی موقتی دارند.
آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که در نهج البلاغه آمده، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی نورانی می فرمایند، لذت گناه دائمی نیست و بقاء ندارد و عاقبت گناه به مجازات پروردگار منتهی می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: توجه به دو اثری که امیرمؤمنان(ع) در مورد گناه بیان می کنند، انسان را از گناهان دور می کند و دور ماندن از گناهان انسان را به عصمت نزدیک می کند.
امام جمعه موقت اصفهان در تشریح مجازاتهایی که گناهکاران با آنها رو به رو می شوند، تبیین کرد: همه مجازاتها اخروی نیست، گاهی انسان با مجازاتهای دنیوی رو به رو می شود، بدترین مجازات دنیوی که گناهکاران با آن رو به رو می شوند، گرفته شدن شیرینی و لذت عبادت از آنها است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: مثلاً امشب شب عرفه است و انسان باید به عبادت مشغول شود ولی وقتی به خودش مراجعه می کند، می بیند که حال عبادت ندارد، یا فردا که روز عرفه است دلش می خواهد برود و به خواندن دعا مشغول شود ولی حالش را ندارد، این نتیجه گناهانی است که خواسته یا ناخواسته مرتکب شده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان داستانی از زمان حضرت موسی(ع)، خاطرنشان کرد: وقتی حضرت موسی(ع) در حال رفتن به کوه طور بودند جوانی ایشان را در راه دید و با بی ادبی به ایشان گفت، به خداوند بگو چرا هر چه گناه می کنم من را عذاب نمی کنی.
وی در ادامه داستان اظهار کرد: وقتی حضرت موسی(ع) مشغول عبادت شد و از بیان جمله آن جوان به خداوند ممانعت ورزید، خطاب به ایشان گفته شد، آن جوان چه گفت؟ ایشان پاسخ دادند، خودتان می دانید بی ادبی کرد، دوباره خطاب شد به آن جوان بگو مدتها است که تو را مجازات کرده ایم ولی خودت خبر نداری، همین که لذت مناجات از تو گرفته شده است بالاترین مجازات است.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: مثلاً فرض کنید به روضه اباعبدالله الحسین(ع) رفته اید و وقتی روضه خوان یک یاحسین می گوید اشک از چشمان رفیق شما سرازیر می شود و شما هیچ حس خاصی ندارید، این به خاطر گناهانی است که مرتکب شده اید و قلب شما قسی شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری داعشیها را نمونه بارزی از انسانهای قسی القلب معرفی کرد و گفت: این داعشی هایی که به راحتی سر یک انسان بی گناه را می برند، نمونه بارزی از انسانهای قسی القلب هستند، چند وقت پیش از جلادی که در عربستان سعودی سر افراد را جدا می کرد پرسیدند تا به حال شده است که از این کار ناراحت شوی، خیلی راحت پاسخ داد خیر تا به حال از بریدن سر دیگران ناراحت نشده ام./867/201/ب2