۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۴۴۹۱۳۷
استاد درس خارج حوزه علمیه همدان:

ارتقای عقل و قوام بندگی در گرو مخالفت با هوای نفس است

حجت الاسلام والمسلمین قائینی با اشاره به ویژگی های زندگی عقلانی برای انسان، گفت: عقل انسان که درست شد همه امور قوام می یابد و مهمترین موضوع برای ارتقای عقل مخالفت با هوای نفس است.
قائینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام محمد محمدی قائینی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به جایگاه امام باقر(ع)، اظهار داشت: امام باقر در حدیثی می فرماید علم تا زمانی که سلامتی وجود نداشته باشد ممکن نیست.

وی افزود: علم همان ارتباط بنده با رب است و گرنه همه محفوظات انسان در قبض روح به وسیله ملک الموت از بین می رود و این علم خدایی است که دستگیری می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی با اشاره به انواع سلامت در انسان، ابراز داشت: سلامت انسان در دو بخش سلامت جسم که در مادیات است و سلامت روح که در معنویات است منحصر است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ولایت ابراز داشت: در روایتی آمده است که اگر کسی در مسجدالحرام بین رکن و مقام 1000 سال عبادت کند و در خون خود بغلتد تا زمانی که به امام علی(ع) ایمان نیاورده باشد خداوند او را با سر به جهنم خواهد انداخت.

استاد درس خارج حوزه علمه همدان در ادامه روایت، گفت: امام باقر(ع) در ادامه روایت می فرماید هیچ خردمندی مانند مخالفت با هوای نفس نیست، پس اگر می خواهیم سالم باشیم باید با هوای نفس مخالفت کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های زندگی عقلانی برای انسان، ابراز داشت: عقل انسان که درست شد همه امور قوام می یابد و مهمترین موضوع برای ارتقای عقل مخالفت با هوای نفس است.

حجت الاسلام والمسلمین قائینی با اشاره به اهمیت توجه انسان به مأکولات، اظهار داشت: طلاب باید به گونه ای تهذیب انجام دهند که درباره طعام و مأکولات خود آگاهی نسبی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید در زندگی خود خدابین باشد و این امر محقق نمی شود مگر آن که انسان قوه عاقله خود را تقویت کند./979/

ارسال نظرات