عوامل غفلت از ولی زمان/ فرهنگ رگ حیاتی هر جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان نکاتی درباره مولا و ولایت پرداخت و گفت: اولیای الهی اسوه و الگوی کامل برای اهل ایمان هستند؛ مؤمنان برای رسیدن به خدا و این که چه باید انجام دهند و از چه مسیری باید حرکت کنند، نیاز به راه بلدهایی دارند.
قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به درجات بالای روحی برسد، باید از اهل بیت(ع) تأسی کند؛ اولیای الهی و ائمه معصوم(ع) راه مستقیم هستند.
تأکید بر ایستادگی در برابر طاغوت های انسی و جنی
وی با اشاره به این که یکی از سیره ائمه(ع) ایستادگی در برابر طاغوت های انسی و جنی است، ابراز داشت: اگر مؤمنان می خواهند از وسوسه های شیاطین به دور باشند باید از سیره ایستادگی در برابر شیاطین انسی و جنی، پیروی کنند.
پژوهشگر و کارشناس عفاف و حجاب بیان داشت: وسوسه های زیادی وجود دارد که هر یک از آن ها به تنهایی باعث می شود فرد از مسیر اصلی منحرف شده و به بیراهه کشیده شود.
حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ادامه داد: شهید آیت الله مدرس مظهر ایستادگی در مقابل رضا خان قلدر بود؛ رضا خان به آیت الله مدرس گفته بود که پایت را از روی دم من بردار که شهید مدرس پاسخ داده بود، محدوده دمت را مشخص کن، چون من هر جا پا می گذارم دم تو آنجاست؛ روح شهید آیت الله مدرس از سیره اهل بیت(ع) تأسی گرفته بود.
وی افزود: پیروی از امام و مولا مایه نجات مؤمنان است؛ افراد زیادی مدعی حق هستند و یار جمع می کنند، اما اهل بیت(ع) قول فصل هستند و همیشه حرف آخر را اهل بیت(ع) می زنند.
بازگشت به دوران جهل، نخستین عامل غفلت از ولی زمان
قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا گفت: عوامل غفلت از ولی زمان بسیار زیاد است و در نخست می توان گفت که بازگشت مردم به دوران جهل و جهالت، برگشتن به عقب و قهقرا و روی آوردن به راحت طلبی و تعصبات قومیتی، مهمترین غفلت هاست.
وی وجدان افرادی که از امام غفلت می کنند را وجدانی در خواب دانست و تصریح کرد: مردمی که از امام و فرمایشات ایشان غفلت کنند، وجدانشان خواب است؛ در بیشتر دوران ها ائمه با وجدان های خواب مواجه بودند.
دومین عامل غفلت از ولی زمان دنیا طلبی است
حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ادامه اظهار داشت: دنیا طلبی دومین عامل غفلت از ولی زمان است؛ مردم تأکیدات پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) درباره دل نبستن به دنیا را از یاد بردند و باعث شد که از خودگذشتگی نداشته باشند و در مبارزه با باطل کوتاهی کردند.
وی بیان داشت: امام علی(ع) در نهج البلاغه خطاب به جنگاوران در یکی از جنگ ها می فرمایند که کاری با من کردید که حاظرم 10 نفر از شما را با یک نفر از سربازان معاویه معاوضه کنم، چرا که آن ها در کفر خود همبستگی دارند اما شما بی رمق و بی اراده هستید.
رها کردن تکلیف سومین عامل غفلت از ولی زمان
قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا گفت: از دیگر عوامل غفلت از ولی زمان، زمانی است که مردم اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و تکالیف خود را فراموش کنند؛ مهمترین هدف پیامبر اکرم(ص) در حجة الوداع، معرفی جانشین خود و تبعیت از ایشان بود که مردم تبعیت از ولی زمان خود را فراموش کردند.
وی ابراز داشت: اهل بیت(ع) پیوسته نسبت به غفلت تذکر می دادند و روی این معضل تأکید داشتند؛ چرا که غفلت از آرمان ها باعث می شود که افراد نسبت به مسائل بی تفاوت شوند و اگر امروز هم از فرامین امام و دستورات رهبر معظم انقلاب غفلت کنیم، باعث گرفتاری خواهیم شد.
گمراهی از حق نخستین عامل سرکشی از مولا
حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ادامه داد: گمراهی از حق، نخستین عامل سرکشی از مولا است که چنین عاملی باعث می شود که همه جامعه دچار مشکل شده و فضا را برای باطل فراهم می کند که جولان دهد.
وی افزود: خبره ترین فرد و تئوری که می تواند اجتماع را هدایت کند، ائمه(ع) و تئوری اسلام است؛ زمانی که انسان ها از امر مولا سرکشی کند، مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاد شده و ظلم در جامعه فراگیر می شود.
فرهنگ رگ حیاتی هر جامعه است
قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا، فرهنگ را رگ حیاتی هر جامعه دانست و گفت: نکته ها و اندرزهای ائمه(ع) قرص بیماری های فرهنگی ما است؛ اگر مردم از رهنمودهای فرهنگی دور شوند، مرگ فرهنگ دینی رخ می دهد و مرگ فرهنگ دینی به معنای از بین رفتن اجتماع است و در واقع می توان گفت که آن جامعه یک جامعه غیر انسانی است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ که فرموده بودند، فرهنگ به عنوان اصل است و اقتصاد و سیاست فرع بر فرهنگ هستند، تصریح کرد: اگر از ادبیات و فرهنگ دینی استفاده نشود، دیگر اقتصاد و سیاست قابل کنترل نیست؛ با فرهنگ می توان اقتصاد و سیاست اسلامی ساخت و مستکبران هم از این سیاست و اقتصاد اسلامی هراس دارند.
حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ابراز داشت: اگر تسلیم فرهنگ های وارداتی شویم، آن زمانی که به جوانان در صحنه های مختلف نیاز داریم، حاضر نمی شوند.
تأکید بر شناخت حقیقی امام زمان(عج) در عصر غیبت
وی خاطرنشان کرد: در عصر غیبت آنچه که مسلم است، شناخت حقیقی امام زمان(عج) است؛ در گذشته امام را در حد یک امام جماعت می دانستند، در حالی که ائمه(عج) به عنوان پدر جامعه هستند؛ همانطور که پیامبر اکرم(ص) نیز روایت کرده اند که من و علی پدران این امت هستیم.
قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا تأکید کرد: امام واسطه فیض الهی است و همه نعمات از دریچه فیض ایشان به ما می رسد؛ در این عصر مهمترین وظیفه مسلمانان، معرفت نسبت به امام زمان(عج) است؛ هدف، معرفت شناسنامه ای نیست و اصل، معرفت حقیقی امام زمان(عج) است که باید سیره و روش ایشان را پیگیری کنیم.
وی در پایان با تأکید بر داشتن بصیرت در عصر غیبت، اظهار داشت: فرد با بصیرت شخصیتی است که حق را از ناحق تشخیص دهد و از رهبر معظم انقلاب و شهدا تأسی کند؛ منتظر حقیقی فردی با بصیرت است که نسبت به زمان و شرایط شناخت داشته باشد./840/ت301/ی