۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۵۰۲۴۵
دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی:

فاجعه منا نسل کشی به تمام معنا بود/ دولت با دیپلماسی انقلابی و فارغ از محافظه کاری ها پیگیری کند

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی با انتقاد از سکوت رسانه ها در قبال نسل کشی در منا، گفت: تنها کشوری که قاطعانه مقابل این فاجعه ایستاد، ایران بود؛ اگر دولت با دیپلماسی انقلابی و فارغ از محافظه کاری ها وارد میدان شده و اقدام قاطع در مسیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب انجام دهد، عربستان هم ناچار است کوتاه بیاید چرا که مقصر و محکوم است.
فاجعه منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امین اسدی، دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی امروز در نشست خبری بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی فاجعه منا در خبرگزاری تسنیم، گفت: سرزمین مکه و مدینه حرم امن الهی است اما رژیم سعودی با سوء مدیریت خود که به کشتار 19 هزار نفر منجر شده است، این مکان های مقدس را ناامن نشان داده است.

ضعف اطلاع رسانی درباره نسل کشی در منا

 وی با تأکید بر اینکه اصول و مناسک حج، قوانین الهی است و از سوی بشر و کشور یا ملتی خاص نوشته نشده است که قابل حذف و اضافه باشد، افزود: از مهمترین ضعفها در قبال فاجعه منا، عدم اطلاع رسانی رسانه ای بود در حالی که در آن یک نسل کشی به تمام معنا اتفاق افتاده بود.

اسدی یادآور شد: اگر در اروپا به جای هشت هزار، تنها هشت نفر کشته می شدند، بسیج رسانه ای عظیمی برای انعکاس آن در همه دنیا اتفاق می افتاد ولی در فاجعه منا تنها رسانه های ایران به این مهم پرداختند و سایر کشورها  نه تنها پیگیر حقوق شهدایشان نشدند بلکه از رژیم جنایتکار سعودی تشکر هم کردند.

کشتار مسلمانان را برنامه ریزی شده است

این کارشناس سیاسی، کشتار مسلمانان را برنامه ریزی شده دانست و تصریح کرد: امریکا با کمک همپیمانان خود در منطقه به شیوه های مختلف از جمله ایجاد گروه های تکفیری، قصد برجسته کردن اسلام هراسی را دارند چرا که اسلام و مسلمانان را اصلی ترین و تنها دشمن خود می بینند.

اگر تسامح دولت نبود دیه شهدا تاکنون پرداخت شده بود

وی با بیان اینکه حتی سازمان ملل هم که باید مردمی ومدافع حقوق ملتها باشد، به خاطر وابستگی اقتصادی، به کشورهای غربی و عربی متعهد است، اظهار کرد: در این میان شاهد تسامح دولت در پیگیری فاجعه منا نیز بوده و هستیم چرا که اگر اینگونه نبود حداقل دیه شهدا پرداخت می شد.

دبیر کل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی با تأکید براینکه پیگیری حقوق خانواده های حجاج شهید از طریق سازمان های بین المللی و کشورهای اسلامی

باید از اولویت های دستگاه دیپلماسی باشد، ادامه داد: دولت نسبت به این مسأله بی تفاوت نیست اما بیش از آنکه درصدد استیفای حقوق ملت باشد، مسائل دیگری همچون برجام را در اولویت خود قرار داده است.

وی یادآور شد: هر چند تسخیر سفارت عربستان در تهران هم تاحدودی پیگیری فاجعه منا را سخت کرده اما در مجموع دولت دراین زمینه قوی و مقتدرانه عمل نکرده است.

کمترین مراقبت های پزشکی از مجروحان منا دریغ شد

اسدی در ادامه به برخی حقوق تضییع شده حجاج ایرانی در حج اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر فردی فارغ از دین و عقایدش، حق بهره مندی از سلامتی را دارد در حالی که کمترین مراقبت های پزشکی از مجروحان منا دریغ شد و برخی حتی با وجود علایم حیاتی همراه سایر شهدا مدفون شدند.

وی با بیان اینکه اگر نهیب رهبر معظم انقلاب مبنی بر برخورد خشن ایران نبود، سعودی حتی تابوت به شهدای ما اختصاص نمی داد چه رسد به ابدان مطهر آنها، گفت: چنین رژیم سفاکی تنها چند روز پس از فاجعه منا به ریاست کمیته حقوق بشر سازمان ملل منسوب می شود.

سعودی خود را مالک مکه و مدینه می داند

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی یادآور شد: عربستان سعودی صاحب سرزمین مکه نیست بلکه این سرزمین، وقف است و سعودی با اینکه تنها حق تولیت بر آن دارد، ادعای مالکیت می کند. این در حالی است که نسبت به کشتار هشت هزار مسلمان در این حریم امن که حتی حیوانات در امان هستند، بی توجه است.

وی افزود: توجیه ضعف مدیریت درباره علت وقوع فاجعه منا مورد قبول نیست؛ اگر نمی توانند اداره کنند چرا به سازمان کنفرانس اسلامی یا دیگر کشورها واگذار نمی کنند؟.

عدم تشکیل کمیته حقیقت یاب؛ دلیلی بر عمدی بودن کشتار منا

اسدی با اشاره به اینکه اگر کمیته حقیقت یاب تشکیل و دوربین ها بررسی شده بود، قطعا مستندات بیشتری آشکار و عمدی بودن فاجعه منا اثبات می شد، ادامه داد: اگر این فاجعه عمدی نبود چرا به مجروحان رسیدگی نشد یا از ارائه حداقل امکانات برای حمل اجساد دریغ شد؟. وقتی نماینده بعثه رهبری در حج چند روز پس از این فاجعه، مفقود و جسد فاقد قلب و مغز و کلیه وی چند ماه بعد تحویل می شود، جز عمد چه چیز دیگری می تواند باشد؟.

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی، عدم تشکیل کمیته حقیقت یاب را دلیلی روشن بر مقصر بودن سعودی و عمدی بودن کشتار منا را توصیف و اظهار کرد: عدم تشکیل این کمیته از یک سو و ریاست بر کمیته حقوق بشر از سوی دیگر به اهرم قدرتی برای سعودی تبدیل شده تا مستندات فاجعه منا را نابود و حتی ایران را مقصر اعلام کند.

وی با اشاره به تشکیل کمپین گسترده از سوی رژیم سعودی مبنی بر اینکه عدم حضور ایرانیان در حج امسال باعث امنیت آن شده است، خاطرنشان کرد: مردم ایران خواهان انتقام نیستند اما حداقل حق و حقوقشان باید اعاده شود نه اینکه نه تنها به حقشان نرسند بلکه مقصر هم شناخته شوند.

محرومیت ایرانیان از حج به ضرر عربستان است

 اسدی با اشاره به دست پیش گرفتن عربستان مبنی بر ممانعت از حج گزاردن ایرانیان، تصریح کرد: محرومیت از فریضه حج برای ما دردآور و ادامه تعطیلی آن برای ما به ضرر عربستان است چرا که همه می دانند ایرانی ها همیشه مدافع حق مسلمانان و مظلومان بوده اند و عربستان رژیمی غیراسلامی، وهابی و ناقض حقوق بشر است اما با این وجود سعودی این ضرر را برای خود منفعت می داند.

جمهوری اسلامی یک تنه مقابل دنیای ظلم ایستاده است

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مقابل دنیای ظلم ایستاده آن هم در شرایطی که حتی کشورهای به ظاهر مسلمان هم با او دشمنی می کنند، افزود: عربستان به عنوان منبع تغذیه، کمک های بسیاری به امریکا و اسرائیل داشته و دارد؛ اگر مسلمانان متحد بودند، امریکا و صهیونیزمی وجود نداشت که برای ما تعیین تکلیف کند.

رژیم سعودی به پایان عمر خود نزدیک شده است

 دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه روند نزول قدرت سعودی از سالها پیش با وجود اختلافات درون خانوادگی و نیز جنایات داخلی و خارجی همچون حمله به یمن و اعدام شیخ نمر آغاز شده و این رژیم هم از درون و هم بیرون مورد تهدید است، گفت: این جنایات رژیم سعودی را به پایان عمر خود نزدیک می کند ما هم باید با مطالبات حقوقی خود به این روند کمک کنیم.

دولت با دیپلماسی انقلابی و فارغ از محافظه کاری ها وارد میدان شود

 اسدی خاطرنشان کرد: اگر دولت با دیپلماسی انقلابی و فارغ از محافظه کاری ها وارد میدان شده و اقدام قاطع در مسیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب انجام دهد،

عربستان هم ناچار است کوتاه بیاید چرا که مقصر و محکوم است.

وی تأکید کرد: ایران نباید از موضع خود کوتاه بیاید تا حداقل مسؤولیت حج واجب از عربستان استیفا و به سازمان کنفرانس اسلامی واگذار شود.  

تشکیل کمپین و اعلام برائت مجازی

دبیرکل جمعیت دانشجویی حقوق بشر اسلامی درباره اقدامات این جمعیت در قبال فاجعه منا گفت: این جمعیت در سالگرد فاجعه منا کمپین «منا را فراموش نمی کنیم» راه اندازی کرد که حاجیان حج امسال نیز به آن پیوستند و با وجود فیلترها و خفقان سعودی حتی برخی سربازان سعودی هم با آن همراه شدند.

وی با اشاره به اعلام فراخوان مقاله شهدای منا در مهرماه 96 از سوی این جمعیت، افزود: هفته گذشته ضمن اعلام برائت مجازی، 22 شهریور تا دوم مهرماه و همزمان با سالرد قمری و شمسی این فاجعه، دهه بزرگداشت مهاجران الی الله برگزار کردیم.

اسدی با بیان اینکه این جمعیت پتانسیل آن را دارد که برای اقامه دعوی به  دولت کمک کند، افزود: دفتر این جمعیت در مشهد به زودی راه اندازی می شود./201/930/ب1

ارسال نظرات