۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۵۰۳۸۷
آیت الله طباطبایی نژاد:

یک سال از دروس حوزه به اخلاق و اعتقادات اختصاص داده شود

آیت الله طباطبایی نژاد اختصاص یک سال از دروس حوزه به اخلاق و اعتقادات را از نیازهای امروز حوزه ها دانست و گفت: تحصیل برادران برای این است که یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند، اما تحصیل خواهران حتی اگر منجر به آموختن به دیگران هم نشود سبب ایجاد نسلهای پاک خواهد شد، در تاریخ ندیده ام که فرزند ناصالح از مادر خوب و با ایمان به وجود بیاید.
آیت الله طباطبایی نژاد
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، مدیر حوزه های علمیه استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه ساختمان مدرسه علمیه جامعه النور خواهران در اصفهان، گفت: بیش از 10 روز از ایام ذیحجه مربوط به ولایت است، 23 و 24 ذیحجه هنگام نزول آیه تطهیر و نزول سوره «هل اتی» و آیه مباهله است که هیج کدام کمتر از خطبه غدیر نیستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تحصیل خواهران در حوزه ها غیر از تحصیل برادران است، تحصیل برادران برای این است که یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند، اما تحصیل خواهران حتی اگر منجر به آموختن به دیگران هم نشود، همان که خودشان احکام و عقاید دین را می آموزند کافی است، چرا که کانون خانواده و زندگی و جامعه خواهران هستند.

وی افزود: کسانی که برای احداث مدارس خواهران زحمت می کشند بسیار اجر بزرگی در نزد خداوند دارند و ان شاء الله مدرسه جامعه النور در این مکان سبب نورانیت محله و مردم خواهد شد، کارکردی که حوزه های علمیه خواهران برای جامعه دارد بسیار عظیم است و موجب به وجود آمدن نسلهای پاک و فرزندان با تربیت اسلامی می شود که آینده کشور و نظام را تثبیت خواهد کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: من در تاریخ ندیده ام که فرزند ناصالح از مادر خوب و با ایمان به وجود آمده باشد، اما پدران خوب و با ایمان که دارای فرزندان ناصالح باشند به وفور در تاریخ دیده می شود، در فرزندان انبیا، ائمه(ع) و علمای اسلام بوده اند فرزندانی که اهل نبودند و از طرف پدران خود طرد شدند، حتی در میان فرزندان ائمه(ع) افراد کذابی بودند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ابراز داشت: حتی در تاریخ مادران شایسته و با ایمانی بودند که چند بار شوهر کردند و از همه آن شوهران هم فرزندان صالح و پاک و مفید بری جامعه اسلامی به دنیا آوردند و تربیت کردند، اسماء بنت عمیس یکی از این زنهاست، نخستین ازدواج اسماء با جعفرابن ابیطالب برادر امیرمؤمنان(ع) بود، بعد از شهادت جعفر طیار، با ابابکر خلیفه اول ازدواج کرد و بعد از ابابکر با امیرمؤمنان(ع) ازدواج کرد، عبدالله جعفر شوهر حضرت زینب(س) که مرد بسیار نیک و با شخصیتی بود و دو فرزندش در کربلا به شهادت رسیدند فرزند اسماء از جعفر بود.

وی افزود: فرزند اسماء از ابابکر محمدابن ابابکر بود که بعد از شهادتش امیرمؤمان(ع) فرمود «مرگ محمد کمر مرا شکست» ، محمد در بسیاری مواقع به مالک اشتر دلداری می داده و روحیه او را تقویت می کرده است، پدربزرگ محمدابن ابابکر پدربزرگ امام جعفرصادق(ع) است، این زن با ایمان در هر جایی که بوده همواره فرزند خوب و صالح تحویل اسلام و جامعه اسلامی داده است، پس می بینیم که یک زن به تنهایی می تواند بهترین نیروها را تربیت کند، هر چند شوهرش صالح نباشد.

آیت الله طبابایی نژاد بیان داشت: البته از این تعداد 90 هزار فارغ التحصیل حوزه های علمیه خواهران بسیاری می توانند در مراکز مختلف تدریس کنند و نیروهای بسیار زیادی را هدایت و تربیت کنند، اما اگر تنها خانه داری هم بکنند بسیار در خانواده و فامیل خود مفید خواهند بود و جامعه را به سوی تربیت صحیح اسلامی سوق می دهند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تمجید از اهل علم و مقام عالم، هشدار داد: اما علم بدون علم بسیار بد است، قرآن بدترین صفات را نثار عالم بی عمل کرده است و یک جا از عالم بی عمل تعبیر به الاغ و در جای دیگر تعبیر به سگ کرده است، قرآن بلعم باعورا را به سگ تشبیه کرده که اگر دنبال او بروی صدا می دهد و اگر دنبالش نروی هم صدا می کند.

وی ادامه داد: همواره به مدیران مدارس خواهران می گویم که اخلاقیات اسلام را به صورت جدی به طلاب خواهر بیاموزید و تنها این نباشد که درس بخوانند، خدای ناکرده اگر فارغ التحصیلان خواهر ما در آینده نتوانند با شوهر خود بسازند و در زندگی زناشویی موفق نباشند، درس خواندن آنها هیج فایده ای ندارد.

آیت الله طبابایی نژاد توضیح داد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «اگر سجده کردن به غیر از خدا جایز بود به زنان امر می کردم تا به شوهران خود سجده کنند»، اگر طلبه خواهر ما احترام و اطاعت از شوهر را نیاموزد به هیچ دردی نمی خورد، این دستور خداوند است و دلیل بر برتری مرد بر زن نیست، این دستور به نفع خود زن است، نخستین نصیحت مادر به دختر قبل از ازدواج باید این باشد که کنیز شوهرت باش تا او هم غلام تو باشد، یعنی با اطاعت محبت شوهر را جلب کن.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: ما بسیار خوشحالیم که در جمهوری اسلامی حوزه های علمیه خواهران به وجود آمد، امیرمؤمنان(ع) فرمودند، مردم 3 دسته هستند یا عالم ربانی هستند، یا در حال آموختن علم هستند و دسته سوم پشه های ضعیف و اوباشی هستند که با هر باد به این سو و آن سو می روند و ان دسته سوم اهل علم و آموختن علم نیستند.

وی خطاب به خواهران طلبه ابراز داشت: حالا که اهل علم شدید باید به آن عمل کنید، صرف آموختن علم شخصیت نمی آورد، اگر آموختید به دیگران هم بیاموزید و خودتان هم به دانسته هایتان عمل کنید، سعی کنید تا دین را بفهمید و درک کنید و بر روی دین عمیق شوید.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: از لوازم امروز حوزه های علمیه کار کردن بیشتر بر روی اخلاق و اعتقادات است و سعی ما بر این است که حداقل طلاب ورودی به حوزه ها اعم از دختر و پسر حداقل یک سال را صرف آموختن قرآن و اعتقادات کنند و بسیار خوب است تا این برنامه در ساختار حوز های علمیه دیده شود./201/869/ب1

ارسال نظرات