۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۴۵۱۲۲۹

اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

تجلی بخش ناچیزی از علم بی پایان امام علی(ع) در نهج البلاغه، برگزاری کنگره قرآن و علوم انسانی اردیبهشت ماه سال آینده، حل مشکلات بشر با توجه به حدیث ثقلین و نهج‌البلاغه بیانگر مسائل ملموس و عینی زندگی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله علیرضا اعرافی  درآئین گشایش رسمی ساختمان تازه تاسیس مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهدی قمی با بیان این مطلب، اظهار داشت: حضرت علی(ع) علم لدنی و علم الهی را در مکتب پیامبر(ص) فرا گرفته و اگر حوزه های علمیه به سرچشمه زلال معرفت علی(ع) متصل باشند، همه چیز را خواهند داشت.

امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه ما هر چه می خواهیم در مکتب علی (ع) و خاندان پیامبر (ص) وجود دارد، خاطرنشان کرد: نهج البلاغه تبیین کننده اعتقادها، معارف، اخلاق، فضائل و حماسه حضرت علی(ع) است.

اعرافی نخستین پیشوای شیعیان را مغز متفکر عالم بشریت دانست، و افزود: رشحه ای از علم علی (ع) در نهج البلاغه است، از این رو همه طلاب باید با نهج البلاغه مانوس باشند، و هر روز در فراز هایی از آن تامل و تعمق کنند، چرا که مطالعه نهج البلاغه دل و جان انسان را با نور معرفت آشنا می کند، و دنیای جدیدی را پیش روی او قرار می دهد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه (ص) با تاکید بر اینکه جهان تشنه شناخت معارف اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: شخصیت حضرت علی(ع) همچنان ناشناخته است، و ابعادی دارد که هر چقدر در آن قول و تحقیق کنیم، باز هم کم است.

وی با بیان اینکه انسان ها هر چقدر کامل تر شوند و به افق های بلند تری دسترسی پیدا کنند ظرفیت بیشتری نیز پیدا خواهند کرد، در نتیجه حالت های متضاد بیشتری در آنها جمع می شود، افزود: اینکه گفته می شود حضرت علی(ع) جامع الاضداد است، یکی از شاخص ها و مقیاس های یک انسان کامل است، چرا که بشر هر چه به مراتب بالاتری ارتقاء پیدا کند، صفات نیک و فضائل بزرگ اخلاقی و معرفتی نیز در آن نمود بیشتری خواهد یافت، و در قلمرو اضداد چیزهایی که به طور مجزاء در انسان های دیگر قرار دارد، به صورت یک جا در نهادش اجتماع پیدا می کند.

اعرافی افزود: در حالی که همه عالم طبیعت در برابر عالم غیب قطره ای بیش نیست، حضرت علی(ع) خود را به آن آشناتر از عالم طبیعت می داند.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) این علم بی کران را از پیامبر فرا گرفته است، افزود: آن حضرت از آغاز کودکی با پیامبر همراه بود و خلوتی که با ایشان داشت، نیز هیچکس نداشت، و در هر کدام از این خلوت ها ابواب تازه ای از علم و معرفت الهی به روی او گشوده می شد.

مدیرحوزه های علمیه کشور با تاکید بر دانش بی پایان حضرت علی(ع) گفت: قطره ای از علم علی (ع) امروز در دست ما است که اگر با علم اولین و آخرین مقایسه شود، باز برتری دارد.

مدرسه علمیه ملاصادق در سال 1273 هجری قمری مطابق با 1235 هجری شمسی حدود 160 سال قبل توسط این فقیه و مجتهد گرانقدر جهان تشیع تاسیس، و در سال های اخیر از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور مورد بازسازی، احیاء و مرمت مجدد قرار گرفته است.

کنگره قرآن و علوم انسانی اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود

کنگره قرآن و علوم انسانی به همت مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) العالمیه در اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

پیش همایش این کنگره اسفند ماه ۹۵ برگزار می شود و زمان ارسال مقالات تا دی ماه ۱۳۹۵ خواهد بود.

اهداف برگزاری این کنگره تبیین محوریت و مرجعیت علمی قران در حوزه علوم با تقویت گروه قرآن و علوم و فعالیت های قرآنی المصطفی در عرصه بین المللی، ارتقاء و گسترش فرهنگ قرآنی و استخراج آموزه های رهگشا در عرصه علوم. بکارگیری عالمانه آموزه ها و یافته های صائب تاکنون علوم در فهم بهتر و جامع تر آموزه های قرآنی. تولید اندیشه و نظریه در عرصه علوم و گسترش حوزه میدانی مفاهیم هر یک از علوم مصطلح امروزی بویژه علوم انسانی رایج، بحث و بررسی هدفمند و با گستره بین المللی در سه  حوزه جایگاه علوم در قرآن است.

علاقه مندان جهت اطلاع بیشتر می توانند به  سایت کنگره آدرس http://quranolum.com و یا کانال تلگرامی https://telegram.me/quranolum کنگره قرآن و علوم انسانی مراجعه کنند.

توجه به حدیث ثقلین مشکلات بشر را حل می کند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یزد گفت: توجه به حدیث ثقلین مشکلات بشر را حل می کند.

 آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با روحانیون و طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه قم اظهار داشت: موضوع غدیر و حدیث معروف ثقلین و بحث غدیر مایه وحدت بین مسلمانان است اما باید به اشکالی طرح شود که بتواند موجب تقویت اتحاد باشد.

وی با تاکید بر لزوم تبیین مبانی حدیث ثقلین در جامعه اسلامی ادامه داد: خلقت جهان و بشریت فلسفه ای دارد که هدف از فلسفه خلقت رسیدن به هدایت و رستگاری است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یزد اضافه کرد: انسان ها برای زندگی خود هدف و برنامه دارند و بر اساس برنامه های خود چه درست باشد و چه غلط امور خود را اداره می کنند بنابراین نمی شود که خلقت انسان بدون هدف بوده باشد و به طور قطع این هدف حتما از وسعت و عظمت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به عظمت حدیث ثقلین در جامعه انسانی آن را وسیله ای برای دفع ظلم و رفع ستم ستمگران برشمرد و اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) حدیث ثقلین را برای استفاده بشر مطرح کردند نه اینکه به نوعی اخلاف باشد و ظلم و ستم بر هم روا دارند و توجهی به سفارش پیامبر نداشته باشند.

امام جمعه یزد ادامه داد: در صورت رعایت این حدیث در بین مردم تمام مشکلات بشریت برطرف می ‌شود و این همان فلسفه هدایت بشر است که به وسیله اولیای خداوند و پیامر خاتم برای رستگاری بشر فراهم شده است.

آیت الله ناصری با تاکید بر نقش ولی فقیه به عنوان راهنمای انسان گفت: انسان در زندگی خود هیچ لحظه نباید بدون راهنما و ولی باشد چراکه به بیراهه می رود و وقتی به بیراهه رفت در اثر خطای خود ضربه می خورد.

وی به تشریح ویژگی های رهبر و مربی پرداخت و اظهار کرد: کسی که می خواهد انسان را هدایت کند باید ویژگی هایی چون عدالت، علم به دین و عمل به قرآن و پاکی و عصمت را در خود داشته باشد.

نهج‌البلاغه بیانگر مسائل ملموس و عینی زندگی است

سومین کنفرانس نهج‌البلاغه با حضور اساتید و فضلای حوزوی از کشورهای ایران، عراق و پاکستان در نجف برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، سومین کنفرانس نهج‌البلاغه به همت مرکز بررسی افکار اسلامی در مدرسه حضرت آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی نجف برگزار شد.

در این مراسم طلاب و روحانیون پاکستانی و محققین و فضلای حوزوی از قم و نجف حضور داشتند.

سخنرانان کنفرانس نهج البلاغه حجج اسلام استاد شیخ نجاح طائی محقق برجسته،  محمد سعیدی نجفی مسئول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان، مقبول حسین علوی رییس مرکز بررسی افکار اسلامی و سید هاشم میلانی رییس مرکز پژوهش های حرم حضرت ابالفضل(ع) بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی نجفی مسئول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان در سخنرانی خود با موضوع «مهجوریت نهج البلاغه و را های علاج آن» به بیان  هفت راهکار برای رفع مهجوریت نهج البلاغه پرداخت و گفت: برای پیروان ولایت زیبنده نیست که هفته‌ای، ماهی و چه بسا سالی بگذرد و نهج البلاغه را مطالعه نکنند آن هم در شهر امیرالمومنین که باب مدینة العلم نبوی است.

وی انس بیشتر طلاب با این کتاب شریف را مورد تاکید قرار داد و گفت: آیا این حق نهج البلاغه نیست که در طول یک هفته فعالیت درسی، دقایقی را به آن اختصاص دهیم؟! از اساتید حوزه می خواهم که در روز پایانی هفته، فرازهایی از نهج البلاغه را در درس خود قرائت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی برپایی کلاس های تفسیر نهج البلاغه و حفظ آن را دو راهکار دیگر برای رفع مهجوریت از این کتاب ارزشمند عنوان کرد و گفت: باید گروه های علمی در زمینه نهج البلاغه تشکیل شود و کتب و مقالاتی طبق موضوعات این اثر گرانسنگ تدوین گردد.

وی ادامه داد: برگزرای نشست های علمی و دوره های آموزشی هم می تواند به ما  در رفع مهجوریت نهج البلاغه کمک کند.

مسئول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان خاطرنشان کرد: نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی، هستی شناسی و خدا شناسی بوده و بیانگر مسائل ملموس و عینی زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: این کتاب شریف در بخش های سه گانه خود (خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار) به مهمترین مسائل مادی و معنوی برای حیات فردی و اجتماعی می پردازد و به درها و مشکلات جوامع بشری و راه های درمان آن اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مقبول حسین علوی رییس مرکز بررسی افکار اسلامی هم با بیان اینکه وظیفه علما و طلاب این است که نهج البلاغه را به زبان ساده به مردم برسانند اظهارداشت: حضرت علی(ع) سرچشمه کمالات است و اگر کسی می خواهد به خدا برسد از باب علی و راه او می تواند برسد./1325/پ204/ی

ارسال نظرات