۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۵۲۳۹۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

امام حسین با شهادت خود پیروزی اسلام را رقم زد

حجت الاسلام نظری منفرد با بیان اینکه در عرصه پیروزی و شکست باید دید هدف از قیام چه بود است، گفت: هر چند امام حسین(ع) در کربلا به شهادت رسید اما با شهادتش به اهدافش رسید و پیروز میدان شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم عصر امروز چهارشنبه در نشست «کربلا آوردگاه شکست یا پیروزی امام حسین(ع)» که در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران عاشورا را رویدادی  تاریخی دانست و گفت: حادثه ای که در سال 61 هجرت در کربلا اتفاق افتاد یک رویداد تاریخی بر اساس زمان و مکان بود که در دهم محرم 61 رخ داد.

وی ادامه داد: در این نبرد یک طرف آن سپاهی عظیم و طرف مقابل تعدادی افراد محدود به 72 نفر بیشتر یا کمتر بود که در یک روز این نبرد آغاز و عصر همان روز به پایان رسید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: این نبرد تنها به کشته شدن خلاصه نشد و دشمن سرها را جدا،بدن ها را عریان و قطعه قطعه کرد، همچنین سرها را به نیزه زد و خاندان امام حسین(ع) را اسیر کرد.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: به جسب ظاهر این  حرکت حرکتی بود که بایستی گفت امام و یارانش شکست خورده و کشته شدند اما این یک روی سکه است و روی دیگر سکه چیزی دیگر است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد پیروزی و شکست را یک امر نسبی دانست و گفت: در زندگی شخصی ما انسان ها هم پیروزی و شکست یک امر نسبی است و این پیروزی و شکست یک ارتباط  تنگاتنگی با هدف شخص، گروه یا امت دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در تمام این عرصه مسأله پیروزی و شکست مطرح است، باید دید که آن کسی که اقدام و جنگ کرده چه هدفی را دنبال می کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ابراز داشت: گاهی هدف غلبه فیزیکی و چیره شدن بر دشمن بوده که اگر هدف امام حسین(ع) غلبه فیزیکی بود باید گفت امام شکست خورده است، اما اگر در کلمات امام جست و جو کنیم مشاهده می کنیم هدف امام چیزی دیگر است.

وی افزود: اگر کسی 10 هدف داشته باشد و آنها را دنبال کند و به اکثر آن اهدافش برسد با اینکه کشته شده باشد نمی توان گفت او شکست خورده بلکه پیروز است.

این استاد حوزه علمیه قم مبارزه با بدعت ها را یکی از اهداف امام حسین(ع) دانست و گفت: در نامه ای به مردم بصره امام تصریح کرده بدعت ها زنده و سنت ها مرده است برای مقابله با آن قیام می کنم.

وی ابراز داشت: اصلاح امور امت هدف دیگر امام حسین(ع) بود که در روزهای اول حرکتشان به برادرش محمد حنفیه فرمودند من می روم امر به معروف و نهی از منکر کنم و این کار را امام کرد و محقق شد هر چند به قیمت جانشان تمام شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به دیگر هدف قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از اهدافی که امام حسین(ع) دنبال می کرد اعلام عدم مشروعیت حکومت بنی امیه و یزید بود و این را اعلام کرد و فرمود اگر در دنیا جای پایی نداشته باشم با یزید بیعت نمی کنم و آخر هم نکرد.

این استاد حوزه علمیه قم به حوادث بعد از عاشورا اشاره کرد و گفت: چند سال بعد از واقعه عاشورا وقتی مروان در سال 66 سر کار آمد به تمام استاندارانش بخشنامه کرد که هر کاری می خواهید بکنید اما متعرض به آل علی(ع) نشوید، آل ابوسفیان با آل علی(ع) در افتاد و ور افتاد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) به ظاهر کشته شد اما کشته شدن امام سبب از بین رفتن بنی امیه شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان با اشاره به تأثیر پیروزی نهضت امام حسین(ع)، گفت: نهضت امام حسین(ع) در دراز مدت سبب شد که با پیروزی توأم شود.

وی ادامه داد: قرآن به نکته ای اشاره می کند که یک مؤمن چه کشته شود و چه دشمن را بکشد در هر دو وضعیت او پیروز است./9598/202/ب2

ارسال نظرات