۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۴۵۳۲۵۲
همزمان با آغاز ماه محرم؛

هزار و 140 مبلغ و مبلغه راهی مناطق مختلف خراسان شمالی شدند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همزمان با آغاز ماه محرم هزار و 140 روحانی مبلغ و بانوی مبلغه در قالب طرح طلایه‌داران تبلیغ به مساجد و مناطق مختلف این استان اعزام شدند.
آیین بدرقه روحانیان مبلغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در آیین بدرقه روحانیان اعزامی به مساجد استان، اظهار کرد: همزمان با نخستین روز از ماه محرم در مجموع هزار و 140 روحانی مبلغ و مبلغه به مساجد، حسینیه‌ها، مراکز شبانه‌روزی آموزشی و سایر مراکز تجمعی مردم اعزام شدند.

وی با بیان اینکه اعزام این مبلغان در قالب طرح طلایه‌داران تبلیغ و با عاملیت نهاد تبلیغات اسلامی صورت گرفته است، ادامه داد: این روحانیان از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و مدارس علمیه داخلی استان سازمان‌دهی و برای هدایت و مدیریت برنامه‌های دهه نخست ماه محرم، تبیین اهداف و فلسفه قیام عاشورا و بیان احکام و معارف دینی به مردم به روستاها و مناطق مختلف استان فرستاده شده‌اند.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به برگزاری همایش طلایه‌داران تبلیغ ویژه روحانیان اعزامی و کارگاه‌های آموزشی توجیهی ویژه مداحان و مبلغان و مسؤولان هیأتهای عزاداری در آستانه ماه محرم، اضافه کرد: این اقدامات با هدف هم‌افزایی مراسم ماه محرم اجرا شد.

به گفته دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی در استان خراسان شمالی روحانیان و مبلغان اعزامی به مساجد و حسینیه‌های استان افزون بر تبلیغ سنتی و هدایت و مدیریت مراسم عزاداری، برنامه‌های دیگری ازجمله اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به سؤالات و شبهات شرعی مردم، تبیین اخلاق و سبک زندگی اسلامی و ایرانی و غیره را هم بر عهده دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر مشارکت بیشتر روحانیان در برنامه‌های هیئات مذهبی، اظهار کرد: واقعیت آن است که در برخی از مداحیها و مراسم ماه محرم آسیبها و انحرافاتی وجود دارد که باید با آنها مقابله شود.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: گاهی شماری از مداحی‌ها و مرثیه‌هایی که در مراسم محرم خوانده می‌شود با تحقیر، ذلت و غلو همراه بوده که نادرست است؛ زیرا بایستی حضرت سیدالشهدا(ع)، اصحاب کربلا و ائمه اطهار (ع) را در جایگاه خود آنها دیده و متناسب با آنها رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه غلو و تحقیر کردن نهضت عاشورا یکی از آسیبهای موجود است، تصریح کرد: همچنین این موضوع که برخی نگاه داشتن و حمل پرچم و نمادهای سنگین عاشورایی را عامل بخشش گناهان خود می‌دانند از دیگر آسیبهای موجود است.

حجت‌الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه لازم است روحانیان و مبلغان اعزامی فلسفه و اهداف قیام امام حسین(ع) را برای مردم تشریح و تبیین کنند، خاطرنشان کرد: در کنار آن مبلغان بایستی به مسائل و مشکلات روز جامعه و آسیببهای اجتماعی و راهکار مقابله با آنها هم بپردازند.

به گفته وی، افزون بر این هیئات مذهبی هم باید در کنار برگزاری محافل و مجالس ماه محرم و سوگواری و عزاداری برای شهادت امام حسین(ع) برای رفع آسیبهای اجتماعی در میان مخاطبان هیئات از جمله طلاق و بالا رفتن سن ازدواج تلاش کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در خاتمه از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان برای فضاسازی مناسب ادارات و نقاط شهر و روستا در آستانه فرارسیدن ماه محرم قدردانی کرد.

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم برنامه‌ها و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 370 هیأت مذهبی و هزار و 140 باب مسجد و حسینیه با همکاری بیش از هزار روحانی مبلغ و 800 مداح اهل بیت(ع) برگزار می‌شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات