۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۴۵۳۲۸۹
حجت‌الاسلام اکبری:

شعار هیهات من الذله از شعائر الهی است

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه احیاء شعائر الهی در شرع مقدس جهاد اکبر شناخته‌ شده است، گفت: تکرار شعار«هیهات من الذله» نشان از عمق فهم دینی و اعتقادی مکلفان در مجالس عزای امام حسین(ع) است.
هیهات منه الذله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری امروز در آیین بیان احکام شرعی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تشریح جایگاه شعائر الهی در احکام اسلامی پرداخت و گفت: باید توجه داشت که در ماه محرم مؤمنان مکلف به شرع مقدس اسلام از واعظان و مبلغان دینی مفاهیمی دریافت می‌کنند که احکام فقهی این مفاهیم باید مورد بررسی و کنکاش فکری قرار گیرد؛ چراکه تشخیص نسبت این مفاهیم با احکام فقهی مقدمه مدیریت مجالس عزای امام حسین(ع) در جلوگیری از رفتارهای خلاف شئون اسلامی است.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه شعائر هر ملتی مجموعه از نمادهای اسطوره‌ای آنان است، اظهار داشت: احیاء شعائر الهی در شرع مقدس جهاد اکبر شناخته‌شده و اساسی‌ترین وظایف یک مؤمن مکلف را شکل می‌دهد؛ بر این اساس شعائر از منظر اسلام به دو گونه است.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه شعائر اسلامی به شعائر گفتاری و عملی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: نماز، اذان و اذکار در بیان شرع مقدس اسلام در ذیل شعائر گفتاری است؛ بر این اساس تکرار رجزهای امام حسین(ع) در روز عاشورا در مجالس عزا از مصادیق احیاء شعائر الهی است.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تکرار شعار«هیهات من الذلة» نشان از عمق فهم دینی و اعتقادی مکلفان در مجالس عزای امام حسین(ع) است، گفت: از منظر شرع مقدس اسلام شعائر عملی شامل قربانی روز عید قربان، نماز جمعه، نماز جماعت و مبانی از این قبیل است؛ این در حالی است که دو نوع از شعائر در رسوم مسلمانان وجود دارد که از منظر اسلام ناب محمدی در ذیل شعائر اسلامی قرار نمی‌گیرند چنانچه که این گروه از شعائر را می‌توان به دو گروه شعائر تصویری و شعائر عددی تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه نمایش تمثال مبارک ائمه معصوم علیهم‌السلام و یا ساخت مجسمه از آن انوار مطهر از مصادیق بارز شعائر تصویری است که از منظر شرع مقدس نوعی از انواع بدعت است، اظهار داشت: اسلام ناب محمدی در بیان مبانی خود به تقدس زایی اعداد دامن نزده است و بیان یک عدد به عنوان عدد مقدس یا شوم و نسبت دادن آن به دین از مصادیق شعائر عددی است که در اسلام موضوعیت ندارد./837/ت302/ی

ارسال نظرات