۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۵۳۳۰۷

ضرورت مراقبت دولت از پوشش‌هاي نفوذ

مسأله نفوذ همواره يكي از شيوه‌هاي متداول براي پيــاده‌سـازي و پيـشبـرد راهبردهاي دشمن بوده است كه با توجه به اقتضائات هر دوره به شكل‌هاي گوناگون و با ماهيت و پيچيدگي‌هاي متنوع، ظهور و بروز يافته است.
نفوذ آمریکا

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از روزنامه جوان، مسئله نفوذ همواره يكي از شيوه‌هاي متداول براي پيــاده‌سـازي و پيـشبـرد راهبردهاي دشمن بوده است كه با توجه به اقتضائات هر دوره به شكل‌هاي گوناگون و با ماهيت و پيچيدگي‌هاي متنوع، ظهور و بروز يافته است. تجربه سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به ويژه در روند تحولات چند سال اخير و مطالعه رويكرد و رفتار غرب در قضيه برجام و پسابرجام، حكايت از بازتوليد «خط نفوذ» با ماهيت، ابعاد و پيچيدگي‌هاي متفاوت نسبت به گذشته دارد. با توجه به همين شناخت بود كه موضوع «نفوذ» از نگاه تيزبين ديده‌بان امين انقلاب دور نماند و طي سال گذشته بارها معظم له در چند سخنراني به صورت مبسوط به مسئله نفوذ پرداختند و به سطوح مختلف مسئولان، نخبگان و مردم نسبت به اين خطر جدي هشدار دادند. كم‌هزينه‌بودن، تدريجي بودن و سخت و تا حدي غيرقابل شناسايي بودن، اختفا و غيرعلني بودن، در هم تنيدگي با حوزه‌ها و اقشار مختلف اجتماعي، از پيچيدگي‌ها و خاصيت‌هاي نفوذ و شخص يا سيستم نفوذگر است. اين خصوصيات باعث مي‌شود تحريك آني براي مقابله با نفوذ سلب و كارآيي ابزارها و شيوه‌هاي قوه قهريه در برخورد با جريان نفوذ به شدت كاهش يابد.

اگر به اين باور رسيده باشيم كه نفوذ روشي است كه انسجام يك ملت يا جامعه هدف را مختل مي‌كند و چون آشكار و محسوس نيست، امكان بسيج‌گري براي مقابله و اقدامات ضد نفوذ را از بين مي‌برد، در اين صورت نگاه‌ها و گوش‌ها در مقابل هر تحريك مشكوكي حساس شده و كوچك‌ترين حركتي را رصد مي‌كند تا مبادا مرجعي براي نفوذ دشمن فراهم شود، زيرا رخنه در درون و يارگيري از جبهه خودي به صورت طبيعي مانعي براي هر گونه انسجام بخشي و هم‌افزايي خواهد شد و در چنين شرايطي تنها راه بستن منفذ‌هاي ورود عناصر مشكوك يا هر نوع فعاليت از اين جنس است.

پس از مذاكرات هسته‌اي، بسياري از دلسوزان نظام و در رأس آنها رهبر فرزانه انقلاب درست در زماني كه كارگزاران دولت سرمست از نتيجه مذاكرات و تحقق برجام روي كاغذ بودند هشدار دادند كه امروز كه دوران پسابرجام را تجربه مي‌كنيم بايد بترسيم از اينكه دشمن با يك طراحي هدفمند و با قصد «نفوذ»، به دنبال پياده‌سازي خواسته‌هاي چهاردهه خود در جمهوري اسلامي نباشد و گفتيم كه دشمن ملاحظاتي را براي تسهيل نفوذ خود در ايران دارد و چندان عجله‌اي براي تحقق خواسته و ملاحظه خود در اسرع وقت و كوتاه‌مدت ندارد.

دشمن براي خط نفوذ خود در درازمدت چند ملاحظه را دنبال و وانمود مي‌كرد كه چندان عجله‌اي براي تحقق اهداف خود پس از برجام ندارد. دشمن اين ملاحظات را مدنظر داشت:

1ـ ملايم كردن شيب براندازي با هدف اعتمادسازي در محيط داخلي ايران و ايجاد اختلاف دروني تا موعد 10 ساله وعده داده شده؛ 2 ـ احساس و القاي فروپاشي انسجام دروني نسبت به دشمني امريكا پس از برجام؛ 3 ـ باور يا حداقل تصور به «تنگناي اجتماعي» نظام جهت تبيين عدم استمرار مذاكرات و علل استمرار دشمني‌ها پس از برجام؛ 4 ـ وجود نحله، هسته و جريان متمايل به غرب براي ايجاد هارموني با امريكا و ديگرخواهي از درون؛ 5 ـ ايجاد زمينه شرطي‌سازي جامعه، نخبگان و حتي بخشي از حاكميت و رشد قدرت متقاعدسازي به هر شيوه و قيمتي و 6 ـ وجود زمينه براي وابسته‌سازي از طريق توسعه ناقص و ارسال تكنولوژي ناقص و مديون‌سازي دولت در مذاكرات با القاي كمك به جمهوري اسلامي.

تا ديروز اين اهداف و ملاحظات براي بخشي از جامعه مديريتي كشور در حوزه نفوذ دشمن بي‌معنا بود، چراكه آنچه ديده مي‌شد فقط و فقط سندي كاغذي بود بر دستان تيمي كه بيش از يك سال و نيم وقت صرف كرده بود و از همه توان در همه سطوح بهره گرفته بود تا ثابت كند آنچه براي پياده‌سازي آن يك سال و نيم تلاش شده، ارزش آن بسيار بالاتر از تصور است. بارها گفته شد در جاي‌جاي سند برجام بوي نفوذ مي‌آيد و حداقل به ملاحظات دلسوزاني كه نسبت به اين موضوع حساس هستند، توجه شود، ولي پاسخي كه دريافت مي‌شد اتهام دلواپسي و برچسب دلواپسان به جماعتي بود كه حداقل در همان نگاه اول در حس‌نيت آنها ترديدي وجود نداشت.

اما سخنان وزير اطلاعات مبني بر اينكه «مسئله نفوذ امروز جدي‌تر و اساسي‌تر از گذشته شده است و چنانكه وقتي پنجره‌اي براي ورود هوايي تازه باز شود حشرات موذي هم به داخل مي‌آيند و بايد مانعي براي ورود حشرات ايجاد كرد»، هرچند دير، ولي ثابت كرد كه نمي‌توان به  مسئله نفوذ دشمن پس از برجام بي‌توجه بود و پديده نفوذ را با نگاه رياست محترم جمهوري بازي با كلمات فرض كرد.

‌بنابراين سخنان هشدارگونه وزير اطلاعات را بايد جدي گرفت و امروز كه بخش امنيتي دولت يازدهم به واقعيت تلخ نفوذ دشمن رسيده است و بسترهاي آن را حداقل در قالب چند شركت تجاري بنز و پژو فراتر از شكل سازمان‌يافته نفوذ در بستر سرويس‌هاي امنيتي مي‌بيند، جا دارد بخش‌هاي ديگر دولت پيش از هرگونه انعقاد قرارداد تجاري به زمينه‌هاي نفوذ دشمن از بستر اين قراردادها بينديشند.

رفت و آمد برخي افراد به ظاهر غيرسياسي در حوزه فرهنگ و هنر و انتشار آموزه‌هاي فرهنگي دنياي غرب به داخل، ارتباط‌گيري عناصر سياسي و تئوري‌پرداز مراكز فكري غرب با مراكز علمي – دانشگاهي كشور در قالب تبادل  دانش و فناوري آمد و شد تيم‌هاي اقتصادي از كشورهاي ديگر بدون دستيابي ملموس به يك يا چند قرارداد اقتصادي و سرك كشيدن آنها به جزئي‌ترين مراكز اقتصادي ما و دريافت نقاط ضعف اقتصاد ايران و زوم كردن روي اين نقاط ضعف و برنامه‌ريزي براي فشار به جمهوري اسلامي به ويژه با درك نياز ايران پس از برجام و دهها برنامه هدفمند ديگر مي‌تواند بستري براي نفوذي باشد كه وزير اطلاعات نيز به آن اشاره داشته است. اكنون نگراني از مقوله نفوذ از مرحله حرف گذشته و با اتمام حجتي كه اين‌بار نه توسط گروه‌هاي به اصطلاح رقيب دولت، بلكه توسط وزير تحت مديريت دولت بيان شده، انتظار جامعه و دلسوزان انقلاب و نظام اين است كه تيم دولت يازدهم در مسير باقي‌مانده‌اي كه طي مي‌كنند، مراقب باشند تا ناخواسته زمينه‌ساز نفوذ دشمن نشوند./836/د102/ل

ارسال نظرات