۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۵۳۴۹۱
استاد حوزه علمیه قم:

فعالیت مداحان در دفاع از اهداف و آرمان‌های امام و انقلاب باشد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حضور و فعالیت مداحان، شاعران و نویسندگان اهل قلم از دوران انقلاب تاکنون، گفت: شعرا و مداحان نباید در زمینه‌های مداحی، شعر و شاعری و نویسندگی از اهداف کلی و اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فاصله بگیرند، بلکه باید فعالیتشان در دفاع از اهداف و آرمان‌های امام باشد تا ارزش و اهمیت آن از بین نرود.
سید مهدی خضری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام سیدمهدی خضری استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در نخستین گردهمایی انجمن شعر آیینی کمیت و بسیج مداحان که در سالن اجتماعات پارک علم‌ و فناوری قزوین برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ماه خون شهادت، گفت: یکی از جلوه‌های روشن محبت و پیوند مردم ایران اسلامی با اهل‌بیت(ع) و پیامبر اسلام(ص) برپایی آیین‌های مذهبی، مجالس مداحی و نوحه‌خوانی است.

وی در ادامه افزود: مداحی یک هنر مذهبی است که در فرهنگ شیعه جایگاه والا و مخاطبان فراوانی دارد و همچنین شعرهای مداحی اگر از محتوای عالی و شیوایی ادبی برخوردار باشد بسیار تأثیرگذار و فرهنگ‌ساز است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: مداحان به لحاظ آنکه کارشان بر عنصر صدا، شعر، اجرا و مخاطب‏ متکى است باید هر چه بیشتر نسبت‏ به آموزش‌های لازم، پختگى اجرا، تمرین پیوسته، گزینش شعرهاى خوب، پرمعنى و زیبا و تکیه بر اشعار و مطالب اخلاقى، فکرى و عقیدتى، پرهیز از غلو و مبالغه اهتمام ورزند.

حجت الاسلام خضری افزود: با توجه به اینکه شعر خوب‏ از نظر مضمون، قالب و تعبیر، در و دل‌ها و افکار تأثیر ماندگار می‌گذارد باید مداحان در راستای شناخت، مطالعه و انتخاب شعرهاى پخته، عمیق و زیبا بکوشند تا بهتر بتوانند در این سمت، به ‏‌ترسیم چهره الگوهاى کمال و اسوه‏‌هاى پاکى، یعنى معصومین‏(ع) بپردازند و خود نیز الگوى اخلاق و تعهد باشند.

مداحان نقش مؤثری در شکل‌دهی افکار مردم دارند

وی تصریح کرد: مداحان که منصب ستایش، معرفی چهره نورانی و عترت پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) را بردوش گرفته‌اند، مسؤولیت سنگینی را عهده‌دار هستند که به همین دلیل نقش مؤثری در شکل‌دهی افکار مردم دارند.

این استاد حوزوی با اشاره به جایگاه مداحان در جامعه، تصریح کرد: مداح اهل بیت(ع) باید دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی باشد که شایسته این جایگاه و منصب است تا بتواند رسالت مهم و نقش خطیر خود را در جامعه ایفا کند.

حجت الاسلام خضری اظهار کرد: دشمنان با شیوه‌های گوناگون درصدد تخریب و انحراف مداحی برآمده و تلاش می‌کنند تا از تأثیر آن بکاهند، در همین راستا باید مسؤولان فرهنگی به ویژه جامعه مداحان تلاش کنند تا این سنت شیعی دچار آسیب نشود.

وی با اشاره به حضور و فعالیت مداحان، شاعران و نویسندگان اهل قلم از دوران انقلاب تاکنون، ابراز کرد: شعرا و مداحان نباید در زمینه‌های مداحی، شعر و شاعری و نویسندگی از اهداف کلی و اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فاصله بگیرند، بلکه باید فعالیتشان در دفاع از اهداف و آرمان‌های امام باشد تا ارزش و اهمیت آن از بین نرود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی سعی دارند باورهای دینی را در جامعه از بین برده و از طریق نفوذ هویت اصلی جامعه را گرفته و جامعه هویت انقلابی و ارزشی نداشته باشد.

حجت الاسلام خضری با بیان اینکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی سعی دارند معارف قرآنی و ولایی را از انقلاب اسلامی خارج کنند، ابراز کرد: مداحان باید اقدامات خود را در راستای احیای دین و شرع در راستای اهداف و آرمان‌های مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی با توان بیشتر انجام دهند.

وی در پایان خطاب به جامعه بسیج مداحان، گفت: باید وظایف و فعالیت‌های خود را با حفظ وحدت و تأثیرگذاری در جامعه در راستای جلوگیری از تفرقه و نفوذ در جامعه انجام داده و در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی رهبری معظم انقلاب گام بردارند./873/202/ب2

 

ارسال نظرات