زندگی در نظر اولیای خداوند جهاد در راه عقیده و مرگ در راه عزت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، استاد حوزه علمیه تهران شب گذشته در مسجد زینبیه قزوین با اشاره به معرفت نسبت به عمق حیات و جوهر زندگی، گفت: عاشورا جلوهای از عمق حیات و جوهر زندگی است؛ زندگی تنها نفس کشیدن و زنده بودن نیست و در محدوده دنیا هم خلاصه نمیشود.
شناخت جوهره ناب زندگی انسان در سایه عاشورا به دست میآید
وی در ادامه با اشاره به اینکه شناخت جوهره ناب زندگی انسان در سایه عاشورا به دست میآید، افزود: اینکه حیات طیبه و ابدی و رسیدن به خلود و جاودانگی چگونه به دست میآید و حیات و مرگ فردی و اجتماعی را با چه معیاری میتوان شناخت و مرز میان حیات انسانی و حیات ابدی چیست همه در عاشورا جواب پیدا میکند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه چگونه زیستن از مهمترین سؤالات انسانهای متعهد و هوشمند است، اظهار کرد: چرایی زندگی چیزی است که به آن جهت و معنا میدهد کسانی که به یک زندگی حقیر و حیوانی بسنده میکنند و به درکهای متعالی از زندگی نمیرسند و افقهای دور دست را در نظر ندارند ریشه این حقارتشان در آن است که فلسفه حیات را نشناختهاند و تنها جنبه مادی زندگی را میبینند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه شناخت دنیا به بصیرت عملی انسان در زندگی میافزاید، ابراز کرد: کسی که برای دنیای ناپایدار میکوشد در حقیقت بازنده است و آن کسی که برای آخرت تلاش میکند برنده است حسین بن علی دنیا را همچون ته مانده ظرفی که دیگران از آن نوشیدهاند میداند که هیچ خیری در آن نیست و در معرض زوال و دگرگونی است.
استاد حوزه علمیه تهران در ادامه اضافه کرد: زندگی در نظر اولیای خداوند که در عاشورا جلوه عظیم آن به نمایش درآمد در حقیقت جهاد در راه عقیده و مرگ در راه عزت و شرف بود این افراد به لحاظ درک والاتری که از حیات طیبه داشتند زندگی همراه با ذلت را مایه عذاب و غیر قابل تحمل میدانستند.
این کارشناس دینی کمال و حقیقت زندگی را بر اساس معتقدات راستین و صحیح دانست و تصریح کرد: برخی از افراد عقاید ناب و صحیح را در زندگی خود دخالت نمیدهند و برخلاف باورهای خود عمل میکنند، این امر یا ریشه در نفاق دارد یا در ضعف نفس و نداشتن اراده خود را نشان میدهد.
آنچه در جبهه امام حسین و یارانش مشاهده میشد تأثیرگذاری عقیده در عمل بود
وی با بیان اینکه در عاشورا آنچه که در جبهه امام و یارانش مشاهده میشد تأثیرگذاری عقیده در عمل آنها بود، گفت: اگر یاران امام به خداوند عقیده داشتند این اعتقاد را با شهادت دنبال می کردند اگر به معاد باور داشتند به سعادت اخروی فکر می کردند هر چند در دنیا خودشان کشته شوند و خانواده هایشان به اسارت گرفته شود.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه عدهای هم از روی جهالت و تعصب بر باورهای ناپرست خود اصرار دارند، خاطرنشان کرد: آنچه ارزشمند است جهاد و مبارزه در راه عقاید حق و باورهای صحیح است، همانا حیات همان عقیده و جهاد است در صورتی پذیرفتنی و ارزشمند است که عقیده درست و صحیح باشد تا کمال زندگی هم جهاد در راه آن باشد.
وی در پایان گفت: رنگ عوض کردن، پیمان شکنی و به جنگ امام حسین(ع) آمدن که در جبهه کوفیان دیده میشد موجب شد که آنان رو در روی امام قرار بگیرند که این کار نتیجه ضعف عقیده یا قوت دنیاطلبی آنان بود./873/202ب2