رضایت به تقدیر الهی در بین همه یاران امام حسین وجود داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام ماهری استاد حوزه علمیه تهران صبح امروز در حسینیه شهید مطهری سپاه قزوین با اشاره به بالاترین مرحله عرفان و توحید گفت: از مراحل بالای عرفان و توحید رضا است، رضا هم نشان دهنده اوج محبت و دلداگی به خداوند است و هم نشانه اخلاص کمال و نداشتن هیچ نیت و انگیزهای جز پسند خداوند.
اهلبیت رضایت خداوند را برای خود کمال میدانستند
وی در ادامه با اشاره به اینکه اهلبیت(ع) در مقابل خواست خداوند و تقدیر او به طور کامل راضی بودند افزود: اهلبیت(ع) رضایت خداوند را برای خود کمال میدانستند و با پشتوانه رضا هر مصیبتی را صبورانه و عاشقانه تحمل میکردند در مسائل اجتماعی هم هرگز پسند و رضایت مردم را بر رضای الهی ترجیح نمیدادند و به آنچه تکلیف بود عمل میکردند.
این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه رضایت خداوند در تعالیم قرآن و احادیث بسیار مطرح شده است اظهار کرد: امام حسین(ع) که برای رضای الهی قدم در این راه گذاشته بود روحیه کوفیان را این گونه ترسیم کرده بود که آنان کسانی بودند که خواستهها و هواهای دل خود را بر رضایت الهی ترجیح دادهاند.
رضایت خداوند متعال ملاک عمل موحدان است
استاد حوزه علمیه رضایت خداوند متعال را ملاک عمل موحدان دانست و با اشاره به نمونهای از مقام رضا در کربلا تصریح کرد: عاشورا جلوه ای از این فضیلت محسوب میشود در مسیر راه کوفه حسین بن علی پس از برخورد با فرزدق و آگاهی از اوضاع کوفه فرمود همواره کار در دست خداوند بوده و هست اگر قضای الهی بر چیزی باشد که ما آن را دوست داریم خداوند را به خاطر این نعمت سپاس میگوییم.
وی در ادامه اضافه کرد: اما اگر قضای الهی میان ما و امیدهای ما فاصله انداخت باز هم از کسی که نیت و انگیزهاش حق و اجرای فرامین حق است و شیوهاش بر مبنای تقوا بنا شده است بعید نیست که آن را بپسندد و راضی به رضای الهی باشد.
رضایتمندی نسبت به تقدیر الهی در میان تمامی عاشورائیان وجود داشت
حجت الاسلام ماهری با بیان اینکه روحیه معنوی رضایتمندی نسبت به تقدیر الهی در میان تمامی عاشورائیان وجود داشت، خاطرنشان کرد: حضرت مسلم بن عقیل وقتی در کوفه گرفتار شد باز هم دم از رضایت خداوند میزد و به داوری او راضی بود و در هر حالی خداوند را حمد و سپاس میگفت.
وی در پایان گفت: رضای بنده از خداوند و رضایت خداوند از بنده اوج کمال معنوی است در متون و منابع زیارتنامه امام حسین(ع) هم به مقام و مرتبه شهدای کربلا اشاره شده و منزلت آن هم بیان شده است اینکه یک انسان به مقامی برسد که خشم و رضایت او رضای خداوند باشد این مقام بالاتر و برجستهای است که مخصوص خاندان رسالت است./202/873/ب1