قیام عاشورا سرمایه الهام بخش ملت ایران در برابر حکومت طاغوت بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام ماهری استاد حوزه علمیه تهران صبح امروز در حسینیه شهید مطهری سپاه قزوین با تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) با اشاره به عدالتخواهی در منطق حسین بن علی(ع)، گفت: یکی از بارزترین مفاسد حکومت اموی ظلم به مردم و نادیده گرفتن حقوق آنان بود و از آشکارترین محورهای قیام عاشورا عدالت خواهی و ستم ستیزی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عدالت فرمان خداوند متعال و رسول اوست، افزود: عدالت فرمان خدا و رسول او است و دامنه آن همه امور زندگی را در بر میگیرد رفتار عادلانه میان فرزندان که جهت بارز و عمده آن عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم از سوی حکومت و نظام است.
این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه امام در قیام پایه حرکت خود را بر اقامه عدالت و رفع ظلم از مظلوم قرار داده بود، اظهار کرد: این هدف در سخنان یاران امام هم دیده میشود مسلم بن عقیل پس از دستگیری خطاب به ابن زیاد فرمود ما آمدهایم تا به عدالت فرمان دهیم و مردم را به حکم قرآن فرا بخوانیم، امام حسین(ع) در نامهای که به کوفیان نوشت تکلیف خود را قیام به قسط و عدالت برشمرد.
استاد حوزه علمیه در ادامه ماهیت عدالتخواهی در قیام عاشورا را سرمایه الهام بخش ملت ایران در برابر حکومت طاغوت دانست و ابراز کرد: امام راحل بر این ماهیت در نهضت امام حسین(ع) تصریح و تأکید کرده و میفرماید حسین بن علی(ع) از همان روز نخست که قیام کردند انگیزه اصلی آنها اقامه قسط و عدل بود، امام تمام عمرش را صرف این کرد که حکومت جور بسته شود و از بین برود.
وی در ادامه اضافه کرد: عدالت به معنای برخورداری همه مردم از حقوق اسلامی و انسانی و رعایت یکسان حق میان همه و به یک چشم دیدن تمامی انسان ها در نهضت عاشورا و حماسه کربلا متجلی است.
این کارشناس دینی با بیان اینکه خاندان رسالت همواره با همه مردم به ویژه شهدای کربلا به عدالت برخورد میکردند، ابراز کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا بر بالین همه شهیدان حاضر شد و تمامی آنها از عنایت آن حضرت بهرهمند شدند پیام عاشورا در حقیقت دعوت از انسانها برای تلاش در راه اقامه عدل و قسط است که بدون عدالت همه ارزشها تباه و نابود میشود و زمینه مرگ دستورهای دینی و آیین الهی فراهم میشود.
مبارزه حق و باطل در تاریخ بشر سابقه طولانی دارد
حجت الاسلام ماهری با بیان اینکه مبارزه حق و باطل در تاریخ بشری و در مکتبهای الهی سابقه طولانی دارد، تصریح کرد: باطل چه در زمینه افکار و عقاید و چه در بُعد رفتاری و اخلاقی و چه در محور اجتماعی و حکومتی به عنوان چیزی بوده است که انبیا الهی پیوسته با آن مبارزه و نبرد میکردند سنت الهی هم بر این مبنا بوده است که با نیروی حق باطل را نابود میکرده است.
وی در پایان گفت: امام حسین(ع) در زمان خود با باطلی صریح و آشکار هم چون حکومت یزید روبه رو بود و تکلیف او مبارزه با این حکومت فاسد و عملکردهای متکی به باطل در جامعه بود، سیدالشهدا یکی از زمینههای قیام خود را این فرموده که آیا نمیبینید به حق عمل نمیشود و از باطل پرهیز نمیکنند پس باید به استقبال شهادت رفت./873/202/ب2