۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۵۶۹۳۴
آیت الله مجتهد شبستری:

ولایت فقیه و حکومت اسلامی شرط لازم اجرای امر به معروف است

امام جمعه تبریزگفت: تشکیل حکومت اسلامی مقدم تحصیل واجب یعنی امر به معروف است و بر این اساس واجب و تشکیل آن ضروری است، امر به معروف جهاد در درون نظام اسلامی و با مفسدان داخل جامعه اسلامی است که حکومت اسلامی از مهم ترین مقدمات این فریضه واجب است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیان حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی مقدمه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، ابراز داشت: دو نوع جهاد قابل فرض است، جهاد با کفار و دشمنان و جهاد با مفاسد در داخل حکومت اسلام است.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه محور تشکیل حکومت اسلامی است، تصریح کرد: شیخ انصاری، نراقی و امام خمینی (ره) فقهایی هستندکه تشکیل حکومت اسلامی را در تحت رهبری و حاکمیت ولایت فقیه برای اجرای احکام اسلامی به ویژه امر به معروف و نهی از منک است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه جواهر الکلام مبسوط ترین کتاب فقهی شیعی است که در آن بر وجوب حاکمیت ولایت فقیه اشاره دارد، ادامه داد: امام راحل زمانی که دید مردم زمینه حاکمیت اسلامی و ولایت فقیه را دارند با فراهم کردن مقدمات و زمینه سازی انقلاب را به پیروزی رساند، این رفتار انقلابی امام راحل بر طبق بیانات جواهر الکلام است و یک مسأله من درآوردی نیست.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه مقدمه احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: تحصیل مقدمات انجام فرايض دینی واجب است، از آنجایی که تشکیل حکومت اسلامی از اهم زمینه های احیای امر به معروف است، می توان از اطلاقات امر به معروف وجوب تشکیل حکومت اسلامی را اثبات کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری امر به معروف را از شعب جهاد عنوان و تصریح کرد: اختلاف و نزاع میان کشورهای اسلامی باعث می شود تا مقدمات اجرای امر به معروف و تشکیل حکومت اسلامی بر مبانی دینی فراهم نشود، اختلاف و نزاع سبب از میان رفتن قدرت و اقتدار کشورهای اسلامی می شود.

وی با اشاره به تشکیل محورهای مقاومت در منطقه اسلامی و حرکت به سوی انسجام اسلامی در منطقه، ادامه داد: اگر برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند تدوین قانون و فعالیتهای پارلمانی باشد این امور نیز لازم و ضروری است، موانع نیز باید در اجرای امر به معروف از میان برداشته شود.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان، ادامه داد: باید نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید آماده حمایتها و فعالیتهای فکری در صیانت از نظام اسلامی باشند، اگر در بحث امر به معروف نیز لزوم ارتقای فکری و اندیشه در جامعه است این مقدمات نیز باید با حضور نخبگان فراهم شود.

وی با بیان اینکه اگر احتمال تأثیر در تهیه برخی مقدمات باشد، تهیه مقدمات لازم و ضروری است، تصریح کرد: تشکیل حکومت اسلامی با این اصل واجب و ضروری است، امر به معروف جهاد در درون نظام اسلامی و مفسدان داخل جامعه اسلامی است که حکومت اسلامی از مهمترین مقدمات این فریضه واجب است./۸۵۴/202/ب3

ارسال نظرات