۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۷۹۴۷
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تشریح کرد؛

راه های ایجاد جذابیت در بیان تفسیر/ حوزه علمیه باید سایت خنده حکیمانه داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که حوزه علمیه باید سایت خنده حکیمانه داشته باشد، گفت: وقتی خنده های حکیمانه به مردم عرضه نمی شود مردم برای خندیدن سراغ دلقک ها می روند، میلیارد میلیارد برای خنده مصنوعی خرج می کنند.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور پنج شنبه شب در نشست هم اندیشی اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، پیشنهاد داد که اساتید تفسیر در جلساتی برای یکدیگر تفسیر قرآن بیان کنند تا ضعف و قوت ها مشخص شده و اصلاح شود.

وی  با تأکید بر این که نباید احتمالات را در تفسیر برای مردم بیان کرد، افزود: باید کمی مردمی فکر کنیم، تفسیرها ملایی هستند اما بیانٌ للناس نیست بلکه بیان برای خواص به شمار می رود، بیان اقوال و احتمال های متعدد سبب گیج شدن مردم می شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که برای بیان تفسیر باید داستان و قصه شروع کرد، اظهار داشت: قصه و داستان برای مردم جذابیت دارد، همچنین تفسیر را باید از سوره های کوچک آغاز کنیم، روش عالمانه به کار بردن الفاظ سنگین نیست.

وی ادامه داد: بنده سال است که در دانشگاه تفسیر می گویم که دو سه هزار نفر در آن شرکت می کنند، نباید تصور کرد که اگر الفاظ سنگین به کار برده شود خبر می شود دوران این مسائل گذشته است، گاهی افراد از ترجمه خالی یک آیه چیزی متوجه نمی شوند اما اگر اصولی از آن استخراج شود قابل فهم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که از آیه «قَالَ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ» 5 اصل استخراج می شود، ابراز داشت: اول این که در اصلاح و ارشاد و امر به معروف سن شرط نیست، دوم در اصلاح و ارشاد آمار و کم و زیاد بودن افرادشرط نیست.

وی عنوان کرد: اصل سوم این است که انسان در اصلاح و ارشاد از خودی ها شروع کند، اصل بعدی این است که در امر به معروف و اصلاح و ارشاد باید اولویت را در نظر گرفت، اصل پنجم این است که نیازی نیست که انسان در اصلاح و ارشاد همواره به صورت مستقیم وارد شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: در دانشکده مدیریت که بسیاری از دکترهای مدیریت حضور داشتند گفتم که از آیه« إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» 5 اصل مدیریتی استخراج می شود، یک مدیر یا رییس جمهور برای مؤثر بودن بخشنامه خود باید اصولی را رعایت کند.

وی اضافه کرد: بخشنامه باید شفاف و قاطع باشد، دوم این که اگر انسان می خواهد که بخشنامه عمل شود باید اعلام کند که خود او عمل خواهد کرد از این رو خداوند وقتی می خواهد به مردم بخشنامه کند که صلوات بفرستند می گوید که خود من هم صلوات می فرستم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که اصل سوم این است که مدیر اعلام کند که افراد بهتر و پیشرفته تر آن کار را انجام می دهند، گفت: در این آیه مصداق افراد بهتر ملائکه است، اصل چهارم این است که اگر خود انسان مدیر کار را استمرار بخشد مردم نیز تبعیت می کنند، پنجم این است که بخشنامه باید جامعه بوده و در حرف و عمل اجرایی شود، برخی عکس امام را می گذارند اما خلاف امام عمل می کنند.

وی افزود: ما با همکاری دو حقوقدان 2 هزار و 700 آیه حقوقی از قرآن کریم استخراج کردیم، بنده می خواستم ثابت کنم که تفسیر خیلی ربطی به خارج ندارد چون یکی از علما گفته بود اگر کسی یک دور فقه و اصول نخواند اصلا قرآن نمی فهمد، البته فقیه آیات فقهی را برای بهتر استفاده می کند و متوجه می شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که تفسیر قرآن باید برای نوجوانان و جوانان هم باشد، اظهار داشت: به لطف خدا 22 جز تفسیر برای بچه ها هم نوشتیم، در بیان تفسیر خلاصه گویی، روانگویی و استفاده و تبیین مصادیق روز اصل است.

وی ادامه داد: طلبه های جوان هم باید تفسیر بگویند و نباید از این مسأله ترس داشت، اینگونه نیست که هر کس جوان است بد تفسیر می گوید ممکن است که کسی سال ها کفایه گفته باشد اما نتواند تفسیر بگوید، خنداندن بنده خوب است اما نمی توانم بگریانم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که تفسیر مخصوص ماه مبارک رمضان نیست، ابراز داشت: اگر همه و همواره تفسیر می گویند که خوب است اما اگر فقط ماه رمضان باشد جالب نیست، گاهی درس کفایه برخی اساتید 400 نفر شرکت می کنند اما درس تفسیر آن ها بسیار کم می روند.

وی عنوان کرد: زمانی تلویزیون اعلام کرد که برای نماز 18 هزار ساعت برای نماز برنامه تولید کردیم، بعد فهمیدیم که 30 شبکه 30 اذان 5 دقیقه ای پخش می کند و 30 نماز مغرب را روی آنتن می برد، بعد این 30 اذان ضرب در 30 و سپس ضرب در 365 کردند که این رقم های بالا به دست آمده اما آن ها را باد می کنند که انسان فریب بخورد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: باید طلاب را تشویق کرد و به آن ها بها داد، بنده برکات بسیاری از تفسیر دیدم، مقام معظم رهبری فرمودند قمه نزنید که غالبا گوش دادند اما اطراف اصفهان عده ای تبعیت نکردند، آیت الله طاهری امام جمعه اصفهان زنده بود که رهبر انقلاب از او گلایه کرد که تبریز و اردبیل گوش کردند اما اصفهان حرف را گوش نداد.

وی اضافه کرد: امام جمعه به استاندار که آقای جهانگیری بود اعلام کرد و در جلسه ای که مدیران کل استان حضور داشتند قرار شد که جریمه کنند و برخورد جدی داشته باشند، بنده گفتم چرا کسی با این قمه زن ها صحبت نمی کند و قرار شد که ما صحبت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه گفت: وقتی این قمه زن ها جمع شدند بنده روی تخته سیاه آیه« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا» را نوشتم، جریان این است که پیامبر سخنرانی می کردند و مردم از عبارت راعنا استفاده می کردند که دو معنا دارد، یکی یعنی مراعات ما را بکن و دیگری این است که ما را خر و احمق کن.

وی افزود: منظور مسلمانان مراعات بود اما یهودی ها معنای دیگر را استفاده و تمسخر می کردند، آیه نازل شد که این کار سوژه دست دشمن می دهد و از لفظ دیگری استفاده کنید، بنده به قمه زنان گفتم شما روی عشق به امام حسین(ع) قمه می زنید اما تلویزیون اروپا و دشمن بارها همین عمل را نشان می دهد و می گوید که شیعیان مرض روانی دارند و خود زنی و خود آزاری می کنند، باید به گونه ای عزاداری کنیم که دشمن سوء استفاده نکند، در نتیجه آن سال کمتر از ده نفر قمه زدند و استاندار در تماس تلفنی از من تشکر کرد؛در قبال این کار 120 قطعه زمین برای 120 بی خانه گرفتیم و آن ها خانه دار شدند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که بیان مصداق تفسیر به رأی نیست، اظهار داشت: تفسیر آیات حتما نباید به ترتیب باشد بلکه باید متنوع باشد، گاهی اخلاق هایی که بیان می شود ضد اخلاق است مثلا می گویند فلان عارف واصل برای مبارزه با نفس خود نمک روی خربزه ریخته و خورده است؛ این ها اصلا اخلاق نیست.

وی ادامه داد: همه کارهای ما باید بر اساس قرآن باشد، چرا حوزه علمیه سایت خنده ندارد، مگر ما گاز اشک آور هستیم که فقط مردم را بگریانیم، مردم می خواهند بخندند و ما باید در حوزه این مسأله را داشته باشیم، وقتی خنده های حکیمانه به مردم عرضه نمی شود مردم برای خندیدن سراغ دلقک ها می روند، میلیارد میلیارد برای خنده مصنوعی خرج می کنند که از بی عرضگی ما است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که بسیاری از آیات قرآن قابلیت فیلم دارد اما از فیلم و موسیقی استفاده نکرده ایم، ابراز داشت: دعاهای ما ریتم دارد؛ بنده اگر بتوانم سایت خنده را راه بیندازم میلیون جوانی که به ما و مسجد پشت کردند را می توانیم جذب کنیم./1323/پ201/ج1

ارسال نظرات