۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۵۸۷۲۳
استاد حوزه علمیه مازندران:

انس با قرآن بستری برای رشد و تعالی حقیقی طلاب است

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که انس با قرآن بستری را رشد و تعالی حقیقی بیشتر طلاب فراهم خواهد کرد، گفت: خدای متعال قرآن را بصیرتی برای انسان‌ها قرار داده است و اگر از این محبت الهی دور باشیم در حقیقت از نور الهی دور هستیم.

قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام علی اکبر احمدی، استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) صبح امروز در درس اخلاق در جمع طلاب این حوزه با بیان اینکه ذکر حقیقی به انسان آرامش می دهد، اظهار داشت: ذکر موجب آرامش روحی می‌شود و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می‌کند.

وی افزود: رفع همه گرفتاری ها و مشکلات در ذکر خدا نهفته است و رویگردانی از این امر مهم آدمی را در عسرت و تنگی قرار می دهد، به طوری که زندگی بر او تنگ می شود و نه تنها از هدف اصلی در این جهان باز می ماند، بلکه در آخر عمر نیز با خسران و پشیمانی، حسرت روزهایی را می خورد که دیگر راه بازگشتی به آنها نیست.

استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) افزود: یکی از عواملی که سبب می شود انسان آرامش خود را از دست بدهد ترس است و شاید هیچ چیزی مانند ترس از انسان سلب آرامش نکند.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه همه ما گرفتار هستیم و باید به خداوند پناه ببریم، تصریح کرد: اگر انسان خود را به واقع در محضرخدای هستی بخش ببیند با بهره جویی از کلام وحی و سخن بزرگان دین به آرامشی که آرزوی هر انسانی است دست پیدا خواهد کرد.

این استاد حوزه علمیه با برشمردن انواع ذکرها، خاطرنشان کرد: ذکر دارای مراتبی است که از ذکر لفظی شروع می شود تا انقطاع کامل و مشهور و فناء ذکر لفظی و لسانی، یعنی آن چه از اذکار که بر زبان انسان جاری شود و دومین مرحله، ذکر معنوی است که علاوه بر بیان لفظی، انسان به معنای ذکر توجه دارد.

وی با تأکید بر اینکه ذکر واقعی ذکر قلبی است که موجب آرامش می شود، بیان کرد: ایمان و ذکر و یاد خدا، علم و آگاهى و صبر از جمله عواملی است که موجب پیدایش و ایجاد آرامش در شخص می شود و زندگی توأم با اضطراب و رنج را که نتیجه بی ایمانی و نداشتن پناهگاه معنوی است را از بین خواهد برد.

حجت الاسلام احمدی با بیان این که ذکر زبانی باید مطابق با عمل باشد تا ثمر بخش باشد چرا که در ذکر لسانی نتیجه اش این است که انسان می تواند از معصیت پرهیز کند، عنوان داشت: اگر زبان انسان آرام گیرد دل او هم آرام می‌گیرد در حالی که اگر دل به وسیله زبان متلاطم شود نابود و به تباهی کشیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه انسان باید در همه حال مراقب زبان و لغزش هایش باشد، خاطرنشان کرد: امنیت روحی انسان به وسیله زبان صورت می‌گیرد زیرا زبان واسطه روح و باطن آدمی است.

وی با تأکید بر اینکه باید رضایت خدا و پیامبر را در همه کارها در نظر داشت، بیان داشت: بايد به قرآن كه زبان خداوند است، مراجعه کرد و از زبان او كشف كرد كه انجام چه كارهايي موجب جلب رضايت حضرتش مي شود رضايت و خشنودي خدا در بيش از سي آيه بيان شده است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه عالم محضر خدا است، تصریح کرد: باید همیشه خداوند را شاهد اعمال خود بدانیم چون عالم محضر خدا است، پس در محضر الهی به درستی به وظایفمان عمل کنیم تا در آخرت در پیشگاه الهی سربلند باشیم.

استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل بر لزوم بهره گیری طلاب از ذکرهای قرآنی و انس با قرآن تاکید و افزود: سزاوار است طلاب با قرآن انس پیدا کنند که بهترین ذکرها انس با کتاب الهی است.

وی با بیان این که انس با قرآن بستری را رشد و تعالی حقیقی بیشتر طلاب فراهم خواهد کرد، بیان داشت: خدای متعال قرآن را بصیرتی برای انسان‌ها قرار داده است و اگر از این محبت الهی دور باشیم در حقیقت از نور الهی دور هستیم.

حجت الاسلام احمدی با تأکید بر این که رسالت طلاب و حوزه های علمیه در رشد و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه بیش از دیگران است، خاطرنشان کرد: امروز طلاب باید در صف نخست مروجان فرهنگ قرآنی در جامعه قرار گیرند.

استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که انس با مفاهیم عالی قرآنی همچون چراغی برای رسیدن انسان به سعادت و تعالی حقیقی است، تصریح کرد: اگر از این نور الهی دور باشیم و یا فاصله بگیریم در مسیر انحراف قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان این که انس و الفت مستمر طلاب با کلام الهی علاوه بر اثرگذاری مطلوب طلبه در یادگیری عمیق دروس حوزوی زمینه تقویت پایه های علمی طلاب را فراهم خواهد کرد، بیان داشت: طلاب باید زندگی خود را بر مبنای توصیه های قرآنی به پیش ببرند چون راه سعادت نیز حرکت در این مسیر است./950/202/ب2

ارسال نظرات