۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۶۰۱۶۶
استاد حوزه علمیه قم:

انجام ندادن وظایف شرعی و قانونی مطابق سیره عملی اهل بیت نیست

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که امروزه مسؤولیت‌هایی دارند ولی نیاز مردم را برطرف نمی‌کنند، گفت: کسانی که وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند باید در نظر داشته باشند که این حرکت نه تنها زیبنده سیره اهل بیت(ع) نیست و فرسنگ‌ها از آن فاصله دارد.
امام حسن(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مقدم در جلسه عمومی عزاداری امام حسن مجتبی(ع) که امروز در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) برگزار شد به تشریح صفات امام حسن مجتبی(ع) در روایات پرداخت و گفت: دو روایت در روز شهادت امام حسن مجتبی(ع)  نقل‌شده که در یک روایت هفتم صفر و دیگری 28 صفر را روز شهادت ایشان دانسته‌اند، اما در حوزه علمیه نجف و قم هفتم صفر هم برای حضرت عزاداری می‌شود.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید «إنَّ الحَسَنَ بنَ عليٍّ(ع) كانَ أعبَدَ النّاسِ في زَمانِهِ و أزهَدَهُم و أفضَلَهُم؛ امام حسن (ع) در زمان خود عابدترين، زاهدترين و برترين مردم بود.»

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که توحید دارای اقسام مختلفی است، اظهار داشت: عبودیت یکی از مصادیق مباحث توحیدی است، عبادت حاشیه معارف و تعالیم دین و «أعبَدَ» بودن نشانه معرفت بالا است؛ بنابراین به هر میزان که علم نسبت به خداوند بالاتر باشد بدیهی است که عبادت در مرحله بالاتری انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام مقدم با اشاره به آیه 159 و160 سوره صافات «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ؛ خدا منزه است ازآنچه در وصف می‌آورند  به‌استثنای بندگان پاک‌دل» اظهار داشت: خداوند از محدوده حس، خیال و عقل خارج است مگر این‌که اراده و مشیت خود خداوند بر این باشد که ذات اقدسش را به فردی بشناساند.

وی افزود: با توجه به آیه درمی‌یابیم که منظور از «عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ»، انبیا و اوصیا است که بنابراین فقط پیامبران و معصومین علیهم‌السلام هستند که توانایی معرفی خداوند رادارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) «مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ وَ مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ» بیان داشت: با توجه به عمق معانی حدیث درمی‌یابیم شناخت پیامبران و معصومین علیهم‌السلام به خداوند از راه اشراق بوده است و خود خداوند اراده کرده تا ذات خویش را به ایشان بشناساند.

حجت‌الاسلام مقدم بابیان آیه 28 سوره فاطر «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ؛ و از میان بندگان خدا، فقط دانشمندان خداترس هستند.» اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) هنگامی‌که به نماز می‌ایستادند تمام بدن مبارکشان از ترس عظمت خداوند می‌لرزید؛ که بنابراین درمی‌یابیم کسی که به بالاترین حد شناخت عظمت پروردگار عالم برسد این‌گونه به عبادت خداوند می‌پردازد.

استاد حوزه علمیه قم به تشریح سیره امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با مردم پرداخت و گفت: امام حسن مجتبی(ع) در حال اعتکاف در مسجدالحرام، مشغول طواف خانه خدا بود که ناگهان مردی نزد آن حضرت آمد و عرض کرد: من به فردی بدهکارم و طلبکارم تهدید کرده اگر قرض او را ادا نکنم آبرویم ببرد حضرت طواف را قطع کرد و از مسجدالحرام خارج شد تا همراه وی به نزد طلبکارش رود و برای او مهلت بگیرد.

وی ادامه داد: ابن عباس که گمان برد حضرت اعتکاف خویش را از یاد برده است عرض کرد «گویا اعتکاف خود را فراموش کرده‌اید؟» حضرت فرمود «از یاد نبرده‌ام، ولی از پدرم شنیدم که از جدم رسول خدا(ص) نقل می‌کرد که او فرمود هر کس در مورد حاجت برادر مسلمانش تلاش کند، مانند آن است که خدای عزیز و جلیل را نُه هزار سال عبادت کرده باشد که روزهایش را روزه بوده و شب‌هایش را به قیام گذرانده باشد.»

حجت‌الاسلام مقدم بابیان این‌که امروزه مسؤولیت‌هایی دارند ولی نیاز مردم را برطرف نمی‌کنند اظهار داشت: کسانی که وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند باید در نظر داشته باشند که این حرکت نه تنها زیبنده سیره اهل بیت(ع) نیست بلکه فرسنگ‌ها از آن فاصله دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روحیه بخشش و عنایت همراه با هدایت امام حسن مجتبی(ع) بیان داشت: روزی امام حسن مجتبی(ع) در اطراف مدینه از سایه دیوار باغی می‌گذشت از دور غلام سیاهی را دید که کنار دیوار نشست و سفره‌ای را که داشت باز کرد غلام یک گرده نان در سفره داشت سگی هم جلوی رویش ایستاده بود و غلام یک‌لقمه‌نان می‌خورد و یک‌لقمه هم به سگ می‌داد.

وی ادامه داد: حضرت فرمود «غلام چه کسی هستی؟ و باغ از کیست؟» گفت: «باغ از ابان بن عثمان است و من برده او هستم و برای او کار می کنم.» حضرت فرمود «از جایت حرکت نکن تا من برگردم!» حضرت رفتند و باغ و غلام را از صاحبش خرید و غلام را درراه خدا آزاد کرد و باغ را به غلام بخشید، در این حال غلام گفت «من هم باغ را درراه خدا وقف می‌کنم»

حجت‌الاسلام مقدم با اشاره به سیره اهل‌بیت(ع) در برخورد با نیکوکاران ابراز داشت: اگر در جامعه‌ای به نیکوکار بی‌اعتنایی شود و ستمگران هم مورد مجازات قرار نگیرند، این جامعه سقوط خواهد کرد چراکه اگر به نیکوکار بی‌اعتنایی شود دیگر کار نیک انجام نمی دهد و درنهایت با کنار رفتن نیکی‌ها  ظلم و ستم رواج پیدا می‌کنم و جامعه دچار تزلزل می‌شود.

وی با بیان این‌که امام حسن مجتبی(ع) الگوی بردباری برای همه امت است، گفت: امام حسن مجتبی(ع) را سه مرتبه مسموم کردند، آخرین مرتبه طبیب محضر ایشان رسید وگفت «سم تمام اعضای درونی را از بین برده است» در این هنگام امام حسین(ع) به امام حسن(ع) می‌گوید «چه کسی با شما این کار را کرده است؟» امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید: «او را معرفی نمی‌کنم و واگذارش کردم به خدا»؛ بر این اساس درمی‌یابیم که حضرت در بالاترین مرتبه صبر و بردباری قرار دارد.

گفتنی است جلسه عمومی عزاداری امام حسن مجتبی(ع) در سالن اجتماعات مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) با حضور مدیر و اساتید این مدرسه برگزار شد./841/202/ب3

ارسال نظرات