۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۶۱۷۸۷
آیت‎الله جوادی آملی:

راهپیمایی اربعین عظمت سالار شهیدان را به جهانیان نشان می‎دهد/ از عدم حضور در مراسم اربعین حسرت می خورم

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره با نزدیک شدن اربعین امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: در اربعین عظمت سالار شهیدان مشخص می‎شود و یک تبلیغ جهانی است که همگان از آن بهره می‎برند، زینب(س) ببینید چه سوگندی یاد کرد و این سوگند اکنون مشخص شد.
سخنرانی آیت الله جوادی آملی در مراسم عزاداری شب تاسوعا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز سهشنبه در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه قاف گفت:مهمترین مسألهای که در سوره قاف مطرح میشود، بحث معاد است، در ابتدا خداوند قسم یاد کرد و قسم خداوند به برهان است، قسم در محاکم به بینه است و قسم خداوند به برهان است.

وی افزود: مشکل اصلی آنان این است که معیار معرفت آنان حس و تجربه حسی است، کسی که معیار معرفت را در حس و تجربه منحصر میکند، اصلا قدرت علمی ندارد، قضایای شخصی در علوم معتبر نیست، هر علمی با قضایای کلی سامان میپذیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: الان یک پزشک یا داروشناس یا داروساز وقتی دید که برای صد نفر این دارو مفید است، یک قانون کلی میگوید که این دارو برای همه مفید است، او که همه را تجربه نکرده بلکه همین صد نفر را تجربه کرده و کلی تجربهشدنی نیست، این یک تجرید عقلی است که از آن تجربه به دست آمده است، گفته چون بشرها یکسان هستند به یک قانون کلی و عقلی پی میبرد، اگر علمی فقط بخواهد از تجربه حسی کمک بگیرد، هیچ پیشرفتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند میفرماید این ابدان قبل از این نبودند و معدوم بودند و به وجود آورد و اگر پراکنده باشد، دوباره درست کردن آنان راحتتر است، اظهار کرد: تمام حقیقت انسان به دست فرشتهای است که روح را قبض میکند، انسان وفات میکند، انسان مرگ را میمیراند و بدنش هم که پراکنده میشود، ما تمام هراسمان این است که گفته نابود میشویم، دین آمده و گفته شما در مصاف با مرگ، مرگ را میمیرانید.

حضرت آیتالله جوادی آملی با تأکید بر اینکه مرگ یک پل است و انسان مرگ را میمیراند، ابراز کرد: انسان با مرگ از پوست به در میآید نه اینکه بپوسد، معنای معاد این است که کل دنیا به آخرت تبدیل میشود نه اینکه مردهها از قبرستان زنده شوند، « أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا ذَٰلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ»، منشأ این اشکال این است که معرفتشناسی شما حسی است و یک اشکال هم این است که شما میخواهید رها باشید.

وی گفت: برخی شبهه علمی ندارند، بلکه شهوت عملی دارند، در سوره مبارکه قیامت به این مطلب اشاره کرد، برخی انسانها از معاد به این خاطر فرار میکنند و آن را انکار میکنند به دلیل اینکه میخواهند جلویشان باز باشد، میخواهند رها باشند، ولی قرآن کریم میفرماید هیچ چیزی از دست نمیرود، دفعتا میبینید که صحنه عوض شد و همه اسرار درونیتان برای شما فاش میشود که در آیه 22 این مطلب را میفرماید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کسانی که معاد را انکار میکنند، برهانی ندارند، ابراز کرد: آنها مستیقن نیستند، بلکه مستبعد هستند، شما تنها بدن نیستید و جانی دارید که آن هرگز از بین نمیرود، بدن شما تنها خاک میشود اما روح شما همچنان باقی میماند و شما گم نمیشوید و در مشت خداوند هستید، همه چیز در لوح الهی محفوظ است و نه گم میشود و نه از بین میرود.

وی با اشاره به آیه «بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَّرِيجٍ»، ادامه داد: امر مریج یعنی هرج و مرج، کسی که بینان و اصول فکری و منطق فکری ندارد، فکرش درهم و امر او هم هرج و مرج است، ممکن است فردی که برهان ندارد و مشکل علمی دارد، یک ساعت حرف بزند و چیزی هم از آن نصیب شما نشود، فرمود مشکل شما این است که تنها به معرفت حسی بسنده کردید.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره با نزدیک شدن اربعین امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: در اربعین عظمت سالار شهیدان مشخص میشود و یک تبلیغ جهانی است که همگان از آن بهره میبرند، زینب(س) ببینید چه سوگندی یاد کرد و عباسیان تقریبا پانصد سال با قبر امام حسین(ع) مبارزه کردند و نتوانستند، گاه قبر مطهر امام حسین(ع) را صاف کردند و هموار کردند و شیار کردند، اما مأموران عباسی میدانستند که مردم میآیند و باز زیارت میکردند و درخت سدرهای بود که علامت قبر امام حسین(ع) بود و عباسیان آمدند این درخت سدره را قطع کرد، وجود مبارک زینب کبری(س) در شام قسم یاد کرد که شما نمیتوانید یاد و نام ما را محو کنید.

وی با احساس تأسف و تحسر از اینکه نتوانستند در راهپیمایی اربعین حاضر شوند، به روضهخوانی درباره حضرت سیدالشهدا پرداخت و  این روضهخوانی برای امام حسین(ع) را حضور در مراسم اربعین ایشان خواند و از درگاه خداوند خواستار سالم بازگشتن زائران حسینی به وطنهای شان شد.

گفتنی است، ادامه درس حضرت آیت الله جوادی آملی پس از ایام تبلیغی دهه پایان صفر برگزار می شود./914/پ202/ج

ارسال نظرات