۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۶۲۳۱۳
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حسن ظن، امنیت و سلامت روانی و اجتماعی ایجاد می‌کند

حجت‌الاسلام روح با بیان این‌که حسن ظن سبب ایجاد امنیت روانی اجتماع می‌شود، گفت: خیلی از افراد ممکن است از لحاظ فیزیکی در امنیت باشند اما به دلیل نداشتن امنیت روانی افسرده و همیشه ناراحت هستند.
حجتالاسلام روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح، مفسر قرآن کریم و استاد در اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد امام خمینی (ره) مشهد به شرح و توضیح دعای مکارم اخلاق پرداخت و در ادامه جلسات گذشته عبارت «مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلاَحِ الثِّقَةَ» را قرائت کرد و گفت: انسان‌ها موجوداتی هستند که زندگی اجتماعی دارند و در این زندگی اجتماعی بعضی از مسائل باعث قوام و نگه‌داشتن آن می‌شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که سبب برپایی و نگه‌داشتن نظام اجتماعی می‌شود،‌ امنیت است، امنیت شامل امنیت فیزیکی و روانی می‌شود، امنیت روانی از جهات مختلفی از امنیت فیزیکی اهمیتش بیشتر است، خیلی از افراد ممکن است از لحاظ فیزیکی در امنیت باشند اما به دلیل نداشتن امنیت روانی افسرده و همیشه ناراحت هستند.

حجت‌الاسلام روح با بیان این‌که حسن ظن سبب امنیت و سلامت روانی اجتماعی می‌شود، اظهار داشت: همان‌طور که حسن ظن موجب آرامش و امنیت روانی می‌شود سوء ظن، ذهنیت بد و بدگمانی می‌تواند سبب تخریب روابط بین انسان‌ها شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که دلیل به وجود آمدن بدگمانی چیست، گفت: نقطه شروع بدگمانی و سوء ظن، ترسی است که در ذهن اشخاص وجود دارد، ترس دو گونه است؛ ترس گاهی درست و سبب رشد است و گاهی مخرب و خطرناک می‌شود.

وی افزود: ترس اگر به میزان معمولی باشد مانند ترس رد شدن از خیابان که نتیجه‌اش احتیاط بیشتر است، این ترس کار عاقلانه‌ و نیکویی است اما اگر واکنش ما به ترس‌ افراطی باشد این خطرناک است و عواقب سویی در پی خواهد داشت.

مفسر قرآن کریم در ادامه به ذکر تعدادی از ترس‌های نادرست اشاره کرد و گفت: ترس از بعضی حیوانات، بسیار دیده شده است حتی بعضی از آقایان از موجودات موزی مانند سوسک وحشت دارند، در بعضی از افراد نیز ترس از ارتفاع یا محل خاصی وجود دارد.

وی در توضیح عوارضی که ترس می‌تواند روی انسان داشته باشد، ابراز داشت: ترس ممکن است سبب افسردگی و از بین رفتن نشاط شود، دیگر این‌که افق فکری اشخاص را محدود می‌کند، همچنین ترس موجب یأس نیز می‌شود، از همه موارد مذکور مهمتر خیال‌پردازی‌های منفی است که در انسان ترسیده به وجود می‌آید.

وی افزود: شخص دارای سوء ظن شخصیت خودش و هم شخصیت دیگری را تخریب و مخدوش می‌کند، این تخریب شخصیت سبب می‌شود شخص به فردی پرخاش‌جو و عصبی تبدیل شود، بر همین اساس است که اگر در خانواده‌ای سوء ظن وجود داشته باشد به صورت طبیعی پرخاش نیز وجود خواهد داشت.

حجت‌الاسلام روح در ادامه به یکی دیگر از عوارض سوء ظن اشاره کرد و گفت: سوء ظن سبب از بین رفتن فضای صمیمیت، محبت و دوستی می‌شود در حالی که اسلام به فضای آکنده از محبت و دوستی در تمام فضاهای زندگی تأکید کرده است.

وی در ادامه جلسه به بیان راه های درمان سوء ظن پرداخت و گفت: یکی از راه های برطرف شدن سوء ظن گفت و گو است، البته گفت و گو قواعدی دارد مانند؛ حفظ آرامش هر دو طرف صحبت، تحلیل درست و پرهیز از پیش‌داوری، از نیش و کنایه استفاده نشود همچنین رعایت انصاف و عدالت از سوی هر دو طرف گفت و گو.

وی دیگر مواردی را که سبب درمان سوء ظن می‌شود، چنین برشمرد: پرهیز از یادآوری خاطرات تلخ گذشته، توجه به نکات مثبت اشخاص، توجه به الگوهای مثبت، ایجاد علاقه و محبت، از بین بردن زمینه‌های بدبینی.

لازم به ذکر است سلسله جلسات حجت‌الاسلام روح تا پایان صفر هر شب ساعت ۱۹در مسجد امام خمینی(ره) واقع در حر عاملی ۶۲برگزار می‌شود./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات