۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۶۲۷۲۵

آمادگی بیش از 40 هزار نفر برای خدمات‌رسانی به زائران پیاده رضوی

مشاور و رییس حوزه شهردار مشهد با تاکید بر اینکه خدمت به زائران باید به سمت مردمی شدن پیش رود از آمادگی بیش از 40 هزار نفر برای خدمات‌رسانی به زائران پیاده رضوی خبر داد.
مجید پیراسته

به‌ گزارش خبرگزاری رسا درمشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مجید پیراسته در برنامه زنده رادیویی «گفتگوی شهر بهشت» که از صدای خراسان رضوی پخش شد، اظهار کرد: ارتباط معنوی بین مردم ایران و عراق برقرار است، زائران علی‌ابن موسی الرضا(ع) همواره برای حضور در کربلا مشتاق بودند که نشان از نیت همگانی شیعیان بوده است، به فرموده امام رضا(ع) این حضور می‌تواند وسیله‌ای برای دلبستگی و پیوستگی شیعیان باشد.

وی تصریح کرد: چقدر خوب است به عنوان خادمان این بارگاه رضوی، بستر و زمینه‌های زیارت اربعین را به اندازه وسع خود مهیا کنیم تا به زائران اهل بیت(ع) خدمت کرده باشیم، باید از شیعیانی که به مشهد آمده به نحو احسن پذیرایی کنیم، حال این زائران و مجاوران که به اربعین عراق مشرف شده‌اند نیز باید خدمات در خور داشته باشند که برای دومین سال پیاپی اقدام به حضور و خدمت‌رسانی در عراق گرفتیم.

مشاور و رییس حوزه شهردار مشهد افزود: از تجربیات سفر زائران پیاده امام هشتم(ع) و خدمت‌رسانی به آنها تجربه کاری گرفتیم و توانستیم به دلدادگان سید الشهدا(ع) خدمت‌رسانی کنیم.

پیراسته تصریح کرد: سال گذشته حدود 400 پاکبان را که همگی به صورت افتخاری و با قرعه‌کشی انتخاب شده بودند به عراق اعزام کنیم، ارتباطات با شهرداری و استانداری نجف برقرار شد و مقرر شد تا شهرداری مشهد در ایام اربعین خدمتگزاری مطلوبی برای شهر نجف داشته باشد، متاسفانه در سال گذشته نتوانستیم مدیران و کارشناسان را با لباس پاکبانی اعزام کنیم ولی برای سال جاری این حرکت بزرگ را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از خادمانی که با شهرداری همراه بودند با هزینه شخصی به عراق رفته بودند و هزینه‌ای بر دوش شهرداری مشهد نگذاشته بودند، سال گذشته 2 میلیارد تومان در قالب خدمات شهری و امسال این رقم را به 4 میلیارد تومان افزایش دادیم تا شهر نجف و کاظمین از پاکی و نظافت مطلوبی برخوردار باشد.

مشاور شهردار مشهد ادامه داد: برای این پاکبانان دو شیفت کاری تعریف شده بود ولی به خواست خود این پاکبانان در جهت بهبود وضعیت شهر نجف، این شیفت‌بندی به سه دوره افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه شهرداری به هیچ کدام از این نیروها اضافه کار و پاداشی پرداخت نکرد، حتی پاکبانان را با اتوبوس‌های اعزامی اعزام شده بودند.

پیراسته گفت: خوشبختانه در خدمات شهری شهر هیچ کمبودی نسبت به قبل به وجود نیامده است با توجه به اینکه در ساخت و سازها با رکود مواجه هستیم و درآمدهای شهرداری بسیار کم است.

وی افزود: برای خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) تعداد 50 هزار تخته پتو با همکاری خیران و شهروندان مشهدی جمع‌آوری شد تا هیچ هزینه‌ای از سوی بودجه‌های شهرداری برای آن هزینه نشود که برای دهه آخر صفر به مشهد بازگردانده می‌شود تا زائران پیاده امام رضا(ع) از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برای اربعین امسال تعداد 200 دستگاه را به عراق ارسال کردیم تا به کمک زائران ایرانی بشتابند و حمل و نقل ایمن و آسانی را داشته باشند، این اتوبوس‌ها انتقال زائران از مرز به شهر نجف را بر عهده داشتند.

رییس حوزه شهردار مشهد یادآور شد: همواره به دنبال این بوده‌ایم تا خدمت به زائران را به سمت مردمی شدن پیش ببریم، سال گذشته تعداد 4 هزار نفر اعلام آمادگی کردند که به صورت افتخاری خادم امام رضا(ع) باشند، ولی امسال تا به این لحظه از 40 هزار خادم عبور کرده است تا بتوانند به زائران پیاده رضوی خدمت کنند.

وی تصریح کرد: در ورودی‌های شهر ایستگاه های استقبال به استعداد 7 مسیر طراحی شده و تلاش داریم تا ایستگاه‌ها به صورت مردمی، هیأتی و تشکلی اداره شود و تنها ایجاد بستر بر عهده شهرداری باشد تا آنها حضور پیدا کنند و خدمات خود را به مردم ارائه دهند.

پیراسته اضافه کرد: با ارسال عدد 8 به 1000188 تمامی شهروندان می‌توانند به جمع باشگاه خادمین افتخاری امام هشتم ملحق شوند و تماس با شماره 096308 می‌توانند تمامی سوالات خود را در این خصوص جویا شوند.

وی در ادامه گفت: یکی از دستگاه‌هایی که به صورت نقد پول پیمانکاران خود را پرداخت می‌کند شهرداری است، ولی بعضی اوقات مشکلاتی که در این زمینه پیش می آید پیمانکاران می توانند با مراجعه خود این موارد را به صورت خاص پیگیری کنند تا مشکلات مالی آنها نیز هر چه زودتر حل و فصل شود.

مشاور شهردار مشهد یادآور شد: هم‌اکنون شهرداری مشهد برای هر استان یک قطعه زمین و پروانه رایگان در اختیار گذاشته است تا زائرسراهای ارزان قیمت ساخته شود تا زائران امام هشتم(ع) با هزینه کم اقدام به عزیمت به مشهد کنند و از این شراط بهره‌مند شوند در حالی که ساخت زائرسرا وظیفه شهرداری مشهد نیست ولی ساختار آن را فراهم کردیم.

وی افزود: هر شهروند مشهدی که بخواهد در نذر شله زائران پیاده سهیم باشد با حداقل مبلغ یک هزار تومان می‌تواند مشارکت داشته باشد، با هماهنگی حج و زیارت ساز و کار آن را فراهم کردیم و کسانی که بخواهند به صورت جدی آن را عملیاتی کنند عدد 110 را به 1000188 ارسال کنند.

پیراسته در پایان گفت: درحال حاضر تعداد 4 هزار محل اسکان زائران پیاده دهه آخر صفر را فراهم کردیم که روزانه زائران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، علاقه‌مندان و عاشقان می‌توانند خادمان خود را در این امر حمایت کنند./101/934/ب1

ارسال نظرات