۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۴۶۲۹۱۷
استاد حوزه و دانشگاه:

علما مسؤول تقویت ایمان به عنوان عامل تامین امنیت هستند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امنیت جامعه در گرو تقویت ایمان افراد و علما مسؤول تقویت ایمان و تبیین مسیر هدایت هستند و امروز ایمان سبب پایداری امنیت کشور شده است، چرا که عامل تمام شکستها در تاریخ اسلام ضعف ایمان و انحراف مسلمین بود
حجت الاسلام زمانی همایش ارومیه1 همایش ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام زمانی، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در همایش پرچمداران دین و اندیشه که به مناسب هفته بسیج در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: امام راحل(ره) بسیج را لشکر مخلص خدا می دانستند و علما و روحانیت پرچمدار لشکر خدا در جهان هستند.

وی افزود: پوشیدن لباس علم و ایمان و مسؤولیت نشر اسلام ناب محمدی(ص) در جهان به عهده علمای دین بوده و در تامین امنیت از نگاه قرآن کریم نقش دارند، قرآن بیان کننده هر چیزی است و دستورالعملهایی برای تامین امنیت دارد که در 10 دسته بندی می توان این آیات را قرار داد.

حجت الاسلام زمانی گفت: پیامبر(ص)فرمودند: «دو نعمت مجهول هستند که وقتی از دست بروند قدردانسته می شوند سلامتی و امنیت»؛ نعمت چشم، گوش، زبان، هوش، دست، پا و ... همه نعمتهایی است که دائم از آنها استفاده می کنیم بدون اینکه متوجه بوده و شکر آنها را به جای آوریم.

وی با بیان اینکه حیوانات و دیگر موجودات دائم الذکر هستند ولی ما گوش شنیدن تسبیح آنان را نداریم،‌ یاد آور شد: بر اساس حدیثی هیچ پرنده ای در عالم صید نمی شود مگر اینکه لحظه ای از ذکر خدا غافل شود و تنها موجودی که غفلت دارد و از همه مدعی تر است انسان است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این مطلب که امنیت تا وقتی هست کسی قدر آن را نمی داند، خاطرنشان کرد: غرب و شرق ایران پر از ناامنی است، کشورهای آفریقایی دچار ناامنی بوکوحرام هستند و در آفریقا اقدام به کشتار مسلمانان می کنند اما ایران در وسط حلقه آتش ناامنی در اوج امنیت است که شکر این نعمت به جا آورده نمی شود.

وی با بیان اینکه شکر به دو نوع قولی و فعلی است، گفت: قولی همین ذکر زبانی است و فعلی استفاده از نعمت در جایگاه خود است، تنها نیروهای نظامی موظف به تامین امنیت نیستند بلکه همه اقشار از جمله علما مسؤول حفاظت از امنیت داخلی و شکر عملی این نعمت هستند.

حجت الاسلام زمانی در ادامه یادآور شد: قرآن کریم 10 عامل را به عنوان عوامل تامین امنیت معرفی می کند؛ عامل اول تقویت ایمان جامعه که در سوره انعام و آیات آیات 81 و 82 به این موضوع اشاره می کند، جامعه ای که دارای دو شاخصه ایمان محکم و قوی و عدم ارتکاب ظلم باشد در امنیت است.

وی افزود: چهار نوع امنیت؛ فردی، اجتماعی، امنیت کشور اسلامی در برابر دشمنان دین و امنیت اخروی ضامن بقای حکومت اسلامی است و اگر فردی ایمان قوی پیدا کرد از همه خطاها و انحرافات در امان و امنیت است و ایمان تنها داروی درمان تمامی ناهنجاریهای عالم بشریت است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: امنیت جامعه در گرو تقویت ایمان افراد و علما مسؤول تقویت ایمان و تبیین مسیر هدایت هستند و امروز ایمان سبب پایداری امنیت کشور شده است، چرا که عامل تمام شکستها در تاریخ اسلام ضعف ایمان و انحراف مسلمین بود که امنیت را به خطر انداختند.

وی با بیان اینکه تقوا دومین عامل حفظ امنیت است، ادامه داد:  آیه 96 سوره اعراف به این موضوع اشاره می کند که هر جامعه ای که دچار فساد شد امنیت آن به خطر افتاد و در آیه 61 سوره اسرا می فرماید: «وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا».

حجت الاسلام و المسلمین زمانی گفت: آندلس اسلامی کشور بزرگی بود با کتابخانه عظیم 4000 جلدی و در حال اوج گیری بود که فساد پایه های آن را سست و استحاله فرهنگی در این جامعه شکل گرفت و خدای متعال در آیه 34 نمل می فرماید: «قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ».

وی سرنوشت کشور اسلامی آندلس را عبرتی برای ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: امروز هشدار و خطر جدی موجود فساد است که از در و دیوار ایران می بارد و دشمنان به واسطه جنگ نرم بر شدت آن می افزایند، وظیفه روحانی تقویت تقوا و ایمان بوده و این نقش امروز پر رنگتر است.

عضو مجمع تقریب مذاهب صبر و مقاومت را رمز و راز پیروزی و سومین شاخصه حفظ امنیت از منظر قرآن کریم عنوان و ابراز کرد: در آیه 65 سوره انفال خدای متعال می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ» طبق صریح آیه قرآن ملت 70 میلیونی ایران توان مقاومت در برابر 700 میلیون مهاجم و دشمن را دارد و تاریخ انقلاب حقیقت این موضوع را ثابت کرده است.

وی با بیان اینکه ما آمریکا را در طول انقلاب له کرده ایم ولی جرات حمله مستقیم به ما را ندارد و به ناچار اطراف را می زند، گفت: مقاومت به معنای کشته ندادن نیست بلکه قبول آن و ارج نهادن به جایگاه شهید و شهادت است که پیروز واقعی میدان است، نگاه دینی و قرآنی شهادت را نه به معنای مردن بلکه برابر با زنده تر شدن و حیات جاویدان یافتن می داند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در جواب یزید که به عمل و جنایات خود فخر کرده و بنی امیه را پیروز میدان تصور می کرد، به این مضمون فرمودند که به خدا قسم شما هرگز نمی توانید ما را بمیرانید و خواهید دید که چه کسانی در جهان زنده می مانند و امروز بزرگترین تجمع و راهپیمایی جهان بشریت زیارت اربعین که همه با عشق و معرفت گرد چراغ پر فروزان اهل بیت(ع) و شهید مظلوم جمع می شوند.

وی وحدت امت را عامل چهارم بقای دین و امنیت عنوان و اضافه کرد در آیه 93 سوره انبیا و 40 انفال به این مسئله اشاره شده است که جملگی از امت واحده خلق شده ایم و نزاع و اختلاف سبب فشل و پراکندگی امت، از بین رفتن وحدت و قدرت دفاع و در نهایت نابودی جامعه دینی می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 40 انفال گفت: واصبروا در این آیه ربط به قبل دارد که باید اختلافات و تندیهای یکدیگر را تحمل کرده و تندی را با نرمی جواب داد، اختلاف مذهبی، قومی، فقهی، کلامی، نژادی و ملیتی نباید عامل نزاع و تفرقه مسلمین شده و اختلافات با صبر و بردباری و جدال احسن پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر این مسئله که تکفیر درمان ندارد و بلایی است که به جان امتهای اسلامی افتاده است، افزود: ایران جز در موارد خیلی قلیل در دام تکفیر نیافتاد، اما تعدادی از جوانان خام و مومن را اغفال کرده و سبب شهادت چندین تن از علمای اهل سنت کردستان شد.

حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: جریان تکفیر که در برابر هر نوع ادله و منطق ایستاده و با سماجت و لجاجت تمام به القائات خود چنگ می زند اگر به ایران وارد شود به هیچ کس رحم نمی کند پس ذره ای کوتاه آمدن در برابر فعالیت این جریان خیانت به خود و جامعه است، اگر علمای شیعه و سنی پشت هم بایستند جریان تکفیر می شکند و با شکست این جریان امنیت در تمامی سرزمینهای اسلامی جاری و ساری می شود.

وی در پایان اطاعت از رهبری در آیه 59 و 83 سوره نسا، استقلال طلبی و سلطه ستیزی در آیات 137، 138 و 141 سوره نسا، رازداری و پرهیز از همرازی با دشمن در آیات 117 و 118 سوره آل عمران، توسل به خداوند و پیامبر و اهل بیت(ع) در آیات 9 و 10 سوره انفال، حاکمیت اسلامی در آیه 81 سوره انعام و زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(ع) را که آیات و روایات دال بر آن در کتب مختلف به ویژه جلال الدین سیوتی محقق اهل سنت منتشر شده است را از دیگر علل حفظ امنیت جامعه اسلامی از دیدگاه قرآن کریم دانست./936/201/ب3

ارسال نظرات