۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۶۴۰۴۵
رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

بیشترین نسخ خطی جهان اسلام در آستان قدس رضوی است

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این که آستان قدس رضوی بیشترین مجموعه نسخ خطی در جهان اسلام را دارد، گفت: رهبر انقلاب اسلامی با وقف 18 هزار نسخه خطی بزرگترین واقف این مجموعه در جهان اسلام هستند.
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی عصر یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با یادی از امام راحل و مقام معظم رهبری که فرصت ارزشمندی برای احیا، تثبیت و گسترش فرهنگ وقف ایجاد کردند، گفت: اگر حمایت های رهبری در سنگر فقه و فقاهت از موضوع موقوفات را بزرگترین حمایت و دستاورد انقلاب بدانیم، سخن گزافی نگفته ایم.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته پس از پیروزی انقلاب در حوزه شناسایی، تثبیت، حفظ و بهره وری موقوفات افزود: بدون شک انتظار زائر و مجاور نیز آن بوده که آستان قدس رضوی زمینه گسترش و تعالی در عرصه وقف را مدیریت کرده که در این راستا یکی از اولویت ها مورد تاکید آستان قدس تاکید مضاعف بر بهره مندی از موقوفات در راستای نیازهای محرومین بوده است.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: در روز های آغازین شروع به کار تولیت آستان قدس رضوی با ایجاد معاونت مستضعفان، در راستای حکم انتصاب فعالیت های خوبی از سوی آستان قدس و با بهره مندی از ظرفیت موقوفات انجام شد.

وی با بیان این که  آستان قدس رضوی بیشترین مجموعه نسخ خطی در جهان اسلام را دارد، بیان کرد: رهبر انقلاب اسلامی با وقف 18 هزار نسخه خطی بزرگترین واقف این مجموعه در جهان اسلام هستند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان این که تا کنون تاکید ویژه بر هم افزایی و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های مردمی در خصوص  موقوفات در ملجا نورانی امام رضا(ع) صورت گرفته، خاطر نشان کرد: یکی از همین ظرفیت ها توسعه گسترش مفهوم خادم، خدمت و مخدوم است که به دستور تولیت آستان قدس مرکز امور خادمین به عنوان مرکز مستقل راه اندازی شد.

وی با بیان این که یکی از ماموریت های این مرکز مستقل، بازتعریف و ایجاد شبکه جدید از خادمین برای انتصاب در آستان قدس بوده است، یادآور شد: هدف این شبکه خدمت نخبگان به عنوان خادم در سراسر کشور بوده است که در این خصوص یکی از تاکید های حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی توجه به وقف جدید است.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این که قطعا گسترش خدمات نیازمند منابع بوده و بدون تردید تاکید بر وقف جدید باید بیش از گذشته مورد توجه باشد، خاطر نشان کرد: بدون شک یکی از اولویت های امسال آن است که وقف جدید بیش از گذشته در دستور کار و توجه قرار بگیرد؛ همچنین در حکم انتصاب رهبری که از آن به عنوان منشور هفتگانه یاد می شود، هفت اولویت علاوه بر محرومان و مستضعفان آمده که یکی از آن تاکید بر ظرفیت های فرهنگی جهان اسلام است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطر نشان کرد: در همین راستا سازمان فرهنگی استان قدس با هدف هم افزایی و نقش افرینی ارائه خدمت با رویکرد عرصه فرهنگی در کشور ایجاد شد، همچنین ستادی در آستان قدس رضوی با 3 کمیته اجرایی، علمی و ارزیابی تشکیل شده است که مسئولیت برگزاری برنامه های متنوع دهه وقف را بر عهده دارد.

وی افزود: با همکاری سازمان کتابخانه و موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره کل روابط عمومی نمایشگاه وقف و واقفان در محل تالار قدس سازمان کتابخانه ها جهت بازدید علاقه مندان برپا خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: نامگذاری روزهای دهه وقف شامل روز اول وقف و رسانه، روز دوم وقف و ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، روز سوم وقف و ترویج فرهنگ قرآنی، روز چهارم وقف و بقاع متبرکه و زیارت، روز پنجم وقف و حوزه‌های علمیه، روز ششم وقف و محرومیت‌زدایی، روز هفتم وقف و سلامت، روز هشتم وقف و خانواده، روز نهم وقف و اقتصاد مقاومتی و روز دهم وقف علم و فناوری بوده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد فعالیت دفاتر راهنمایی موقوفات در دهه وقف برای واقفان، اعزام مبلغ به مراکز مرتبط با آستان قدس رضوی جهت تبیین فضیلت وقف، نشست موضوعی با عنوان وقف و خانواده در موسسه جوانان آستان قدس، بازدید رایگان از موزه قرآن های نفیس خطی آستان قدس رضوی، بیان خدمات سازمان اوقاف از تریبون نماز جمعه و برگزاری همایش تجلیل از واقفان و دست اندر کاران وقف را از جمله برنامه های این دهه دانست./201/864/ب1

ارسال نظرات