۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۶۵۱۰۳
استاد حوزه علمیه مازندران:

دغدغه دینداری روحانیت هیچ وقت کمرنگ نشده است

استاد حوزه علمیه مازندران، تبلیغ دین را دغدغه مهم علما و بزرگان دینی دانست و گفت: روحانیت برای دفاع از دین و ارزش های اسلامی همواره دغدغه داشته است.
امام جمعه گلوگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری در گلوگاه، حجت الاسلام سید ابراهیم میراحمدی، استاد حوزه علمیه مازندران امروز در همایش یاوران وقف در این شهرستان، تبلیغ دین دغدغه مهم علما و بزرگان دینی دانست و گفت: روحانیت برای دفاع از دین و ارزش های اسلامی همواره دغدغه داشته است.

وی با بیان این که دغدغه دینداری روحانیت و علما هیچ گاه کمرنگ نشده و همواره ادامه داشته و دارد، افزود: جایگاه امروز اسلام مدیون تلاش ها و از خودگذشتگی های علما و روحانیت در طول تاریخ است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در طول تاریخ همواره دست های پلید و شیطانی به دنبال تحریف و از بین بردن اسلام ناب بودند، خاطرنشان کرد: اما هوشیاری و بصیرت روحانیت و علما مانع تحقق این اهداف شیطانی دشمنان شد.

امام جمعه گلوگاه با بیان این که روحانیت آگاه و انقلابی هیچ گاه در برابر انحراف و فتنه ها سکوت نکرده و با همه توان از اسلام و انقلاب پاسداری و حراست کرده است، تصریح کرد: روحانیت در دفاع از دین همواره پیشگام و پرچم دار بوده است و این پیشگامی امروز نیز حفظ شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود از وقف به عنوان یکی از دستورات ارزشمند دینی اشاره کرد و گفت: وقف دستور عملی اسلام برای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فقر از جامعه دینی است.

حجت الاسلام میراحمدی  با بیان این که یکی از مهم ترین فعالیت اصحاب وقف در حقیقت خدمت به دین و ارزش های اسلامی است، تصریح کرد: امروز مهم ترین وظیفه مسؤولان این بخش حراست از موقوفات فعلی و تلاش برای احیاء و همچنین گسترش فرهنگ وقف در جامعه است.

وی به وجود ده ها هزار مورد وقف در شهرهای مختلف مازندران اشاره کرد و با بیان این که این میزان موقوفات نشان دهنده بنیه اعتقادی مردم این استان دارد، خاطرنشان کرد: بخش بسیار مهمی از این موقوفات انجام شده برای عزاداری حسینی است که این سند گویای عشق و ارادت مردم مازندران به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که جامعه ما به عنوان یک کشور دینی و اسلام آمادگی لازم را برای انجام برنامه های مذهبی دارد، تصریح کرد: مردم دیندار و ولایی کشورمان برای حفظ انقلاب، نظام اسلامی و رهبری جان خودشان را نیز هدیه می کنند.

وی با بیان این که وقف می تواند کشور را از نظر اقتصادی در برابر حربه ها و تهدیدهای اقتصادی دشمنان واکسینه کند، بیان داشت: در شرایطی که همه توان و تلاش دشمنان تحریم های گسترده اقتصادی علیه کشورمان است، وقف می تواند بازوان محکمی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باشد.

حجت الاسلام میراحمدی با اشاره به این که علما و روحانیان نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ وقف در جامعه بر عهده دارند، تصریح کرد: اگر یک وحدت و عزم ملی برای احیاء موقوفات در جامعه باشد به حتم شاهد یک تحول عظیمی در این مراث ماندگار خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه مازندران، تحقق عملی اقتصاد مقاومتی را در گرو ترویج و مدیریت وقف در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی که دارای موقوفات بسیار زیادی است در مقاطع مختلف به ویژه جنگ تحمیلی کمک های اقتصادی بسیار خوبی به کشور و دولت کرده بود.

وی با بیان این که علما و روحانیت در ترویج احکام اسلامی به ویژه سنت حسنه وقف رسالت سنگینی عهده دار هستند، تصریح کرد: روحانیت باید در خطابه ها و منبر خود به تبیین جایگاه این میراث ماندگار بپردازد.

حجت الاسلام میراحمدی بی توجهی به وقف را جایز ندانست و با اشاره به این که بی توجهی به این سنت ارزشمند دینی عواقف جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام تا پیش از پیروزی انقلاب همه توان خود را برای نابودی و تاراج این میراث ماندگار به کار بسته بودند که خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی این سنت دیرینه اسلامی احیاء شد.

امام جمعه گلوگاه با بیان این که مردم کشورمان دیندار و معتقد هستند و به مسائل دینی توجه خاصی دارند، گفت: اگر مسائل و احکام دینی نظیر وقف به خوبی و با استدلال و منطقی برای آنها تبیین شود به حتم اثرگذاری مطلوبی خواهد داشت.

وی همچنین بر ضرورت همکاری مدیران دستگاه های اجرایی با مجموعه اوقاف به منظور احیاء موقوفات در جامعه تأکید کرد و افزود: متأسفانه برخی مواقع به دلیل عدم هماهنگی صحیح بین دستگاه های اجرایی شاهد تضییع حقوق موقوفات هستیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر یک کار خیری در جامعه از  کسی صورت گیرد طبق احادیث هفتاد نفر در آن کار دخیل هستند و ثواب کار خیر به همه آنها می رسد، ادامه داد: اصحاب وقف و بقاع که در کار خیر قدم برداشته اند و خدمت می کنند اجر و پاداش فراوان دارند.

محمد حسین فاضلى، رییس اوقاف گلوگاه گلوگاه نیز در این همایش گفت: سه وظیفه اصلی  اوقاف فعالیت های قرآنی، حفظ و تثبیت موقوفات و ترویج وقف و همچنین رسیدگی به بقاع متبرکه و امامزادگان است.

وی اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش را از وظایف اصلی  اوقاف دانست و افزود: وقف نامه سند رسمی و تابلو و الگوی کامل برای اجرای نیات واقفین خیراندیش است.

رییس اوقاف وامور خیریه گلوگاه، رسیدگی به امامزادگان و تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی وتکمیل  زیر ساخت های  عمرانی را از دیگر وظایف اوقاف برشمرد و خاطرنشان کرد: در این راه مردم و خیرین باید در این امورات ماندگار مشارکت کنند.

حجت الاسلام فاضلی، اخذ 47 سند موقوفات و اماکن مذهبی که شامل 220 رقبه به مساحت بیش از 416 هکتار، تنظیم سی سند اجاره اولیه و صد سند اجاره منقضی شده، اجرای نیت واقفین در حوزه اجتماعی و مذهبی و فرهنکی بمبلغ 500 میلیون ریال و هزینه عمرانی وفرهنگی در بقاع متبرکه و امامزادگان و مساجد به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال با استفاده از ظرفیت مردمی، ثبت دو وقف جدید به ارزش 550 میلیون ریال را از فعالیت های شاخص اداره اوقاف گلوگاه عنوان کرد.

وی با بیان این که در اجرای نیات واقفان ترویج وقف و عمران آبادانی امامزادگان و بقاع متبرکه و تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی نیاز به مشارکت عمومی و بسیج همگانی است، گفت: به حتم مشارکت مردم با اجرای این طرح های عمرانی موجب تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی کشور خواهد شد./1317/202/ب3

 

ارسال نظرات