۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۴۶۵۱۷۰
سخنران حرم حضرت معصومه:

دوران کودکی و نوجوانی بهترین سن برای فراگیری سواد رسانه ای است

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به این که انیمیشن پینوکیو به خوبی جریان سازی و ماهیت رسانه های غربی را برای ما آشکار می سازد، گفت: از بین بردن مقاومت در برابر فرهنگ منحط غربی مهم ترین دلیل تولید کالاهای فرهنگی رایگان غرب برای جهان اسلام و سایر کشورهای دنیا است.
سواد رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صافی، کارشناس نشست های معارفی آستان حضرت معصومه(س)، شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از قسمت های انیمیشن پینوکیو به شهربازی اشاره دارد که در آن بدون پول تمامی امکانات رفاهی برای کودکان فراهم است و بچه ها بدون پول می توانند از تمامی بازی هایی این شهر بازی استفاده کنند، گفت: در این انیمیشن پینو کیو و دوستانش در حالتی شبیه به هیپونتیزم قرار دارند که بدون اینکه فکر کنند تمام روز خود را فقط به بازی و تفریح می گذارنند و تنها مشغول خوردن، خوابیدن و بازی کردن هستند.

وی افزود: در این انیمیشن هر چه دوست پینوکیو (ملخ) او را نصیحت می کند که از بازی کردن دست بردارد؛ زیرا آنها کار مهم تری دارند، پینو کیو به حرف دوستش گوش نداده و فقط مشغول بازی کردن و خوشگذارانی است.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: پس از چند روز خوش گذارانی پینوکیو و سایر بچه ها تبدیل به الاغ می شوند و به این ترتیب صاحب شهربازی توانسته بچه ها را تبدیل به الاغ کرده و از آنها کسب درآمد و پول کند.

حجت الاسلام صافی ادامه داد: وقتی که پینوکیو و سایر بچه ها به عنوان الاغ مشغول ترک شهر بازی هستند به سایر بچه ها با داد و فریاد گوشزد می کنند که وارد اینجا نشوید و در اینجا بازی نکنید که تبدیل به الاغ می شوید؛ اما باز هم گروه جدید بچه ها به حرفشان گوش نمی کنند و بدون فکر مشغول بازی و تفریح می شوند.

وی افزود: اگر ما هم بدون فکر مانند پینوکیو مشغول تماشای برنامه های تلویزیون و انیمیشن شده و تمام وقت خود را صرف تماشای برنامه های مختلف کرده یا از سایر کالاهای فرهنگی غرب بدون وقفه استفاده کنیم، بی شباهت به ماجرایی که برای پینو کیو اتفاق افتاد نیستم.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که ما امروزه حتی با یک گوشی هم به انواع نرم افزارها و بازی ها اینترنتی بدون پرداخت هیچ هزینه ای دسترسی داریم، تصریح کرد: سالانه میلیون ها دلار برای ساخت این بازی ها و انیمیشن ها هزینه می شود؛ بنابراین عاقلانه به نظر نمی رسد که سازندگان و تولیدکنندگان این محصولات بدون هیچ چشم داشتی و از روی خیر خواهی آنها را به صورت رایگان در دسترس ما قرار دهند و در اینجا هم وضعیت ما مشابه همان صاحب شهربازی در انیمیشن پینو کیو است که شاید در ابتدا و در ظاهر همه امکانات را به صورت رایگان در اختیار بچه ها قرار داده باشد اما در پایان با تبدیل شدن آنها به حیوان، از فروش آنها سود می برد.

حجت الاسلام صافی اظهار کرد: دشمن برای منفعت خاص خود این امکانات را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است؛ زیرا عاقلانه به نظر نمی رسد که دشمنی که ما را تحریم کرده و از ورود دارو و کالاهای اساسی به کشور ما خود داری می کند، بخواهد این امکانات را به رایگان و بدون منفعت در اختیار ما قرار دهد.

وی با اشاره به این که دشمن می داند که اگر به صورت فیزیکی و رو در رو با طرف مقابل برخورد کند با واکنش جدی و مقاومت او رو به رو خواهد شد، افزود: به همین دلیل دشمن با تولید محصولات فرهنگی مختلف و ارائه خدمات اینترنتی رایگان به مردم به خصوص مردم ایران به دنبال از بین بردن مقاومت مردم و غالب کردن سبک زندگی غربی در جامعه برای دست یابی به منافع مادی و معنوی خویش است.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه راهکار مقابله با هجمه های تبلغاتی دشمن ایجاد موجی مبتنی بر عقل مداری و عقل محوری در مواجه با کالاهای مختلف فرهنگی دشمن است، یادآور شد: بهترین سن برای آموختن سواد رسانه، دوران کودکی و نوجوانی است؛ زیرا در بزرگسالی انسان به دلیل کبر و غرور خیلی دیر متوجه اصل برنامه و اهداف دشمن می شود؛ بنابراین خانواده ها از همان دوران کودکی باید فرزندان خود را به مبحث سواد رسانه آشنا کنند./968/202/ب3

ارسال نظرات