۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۶۵۴۰۹
با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه؛

چهارمین همایش بررسی زوائد علم اصول برگزار شد

چهارمین همایش بررسی زوائد علم اصول جهت بررسی زائد بودن مسائل مقدمه واجب، ضد و مشتقات آنها با ارائه بحث از سوی حجت الاسلام اکبرنژاد برگزار شد.
اکبرنژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین همایش بررسی زوائد علم اصول جهت بررسی زائد بودن مسائل مقدمه واجب، ضد و مشتقات آنها ظهر امروز در مسجد حضرت ولی عصر(عج) میدان توحید قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد در این نشست که با حضور جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم همراه بود، با بیان اینکه ملازمه حکم عقل و شرع مسأله ای مسلم و بدیهی در نزد علما است، اظهار داشت: ملازمه حکم عقل و شرع به این معنا است که هرکجا حکمی عقلی پیدا شد یک مسأله شرعی هم دارد تا جایی که مرحوم مظفر بین این دو عینیت قائل است و حکم عقل و شرع را یکی می داند.

رییس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی افزود: حال این سؤال مطرح می شود که در مقدمه واجب که از نظر عقلی مسأله ای پذیرفته شده است چطور در علم اصول در مورد شرعی بودن وجوب آن نیز بحث می کنند و می گویند وجوب شرعی ندارد؛ مگر ما ملازمه را ثابت نکرده بودیم؟ حتی حضرت آیت الله مکارم قائل است حکمت خداوند جریانات عقلی را لازم می داند.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث مقدمه الواجب اصلا نباید در مسائل علم اصول مطرح می شد، این مسأله را بدیهی دانست و تأکید کرد: بنده تعجب می کنم در طول تاریخ چرا علمای بزرگ متوجه بحث تقریر در این مسأله نبوده اند به این معنا که در مسائل مختلف شرعی که مردم در دوران ائمه انجام می دادند منعی از جانب ائمه وارد نشده است پس مشروعیت آن امری مسلم است.

حجت الاسلام اکبرنژاد با اشاره به علمایی که بحث از مقدمه الواجب را بی ثمر دانسته اند، ابراز داشت: از علمای قدیم خود شیخ انصاری بعد از بحث طولانی در این مورد مقدمه الواجب را بی ثمر می داند همچنین مرحوم حضرت آیت الله بروجردی که در دوران خود مرجعیتی جهانی داشت بر این مسأله تصریح می کند و از علمای معاصر نیز حضرات آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی و مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی بر بی فایده بودن مقدمه الواجب پافشاری کرده اند.

وی پس از رد ثمرات فرضی مقدمه الواجب به زائد بودن مسأله ضد در علم اصول اشاره کرد و یادآور شد: این بحث نیز علاوه بر اینکه فایده عملی ندارد، قاعده ای فقهی است نه اصولی چون قاعده اصولی کبری احکام کلی شرعی قرار می گیرد در حالی که بحث ضد در مصادیق مختلف به کار می آید مثل قاعده فراغ و سوم آنکه فقها هیچکدام از مبطل بودن ضدخاص بحثی نکرده اند./1330/202/ب3

ارسال نظرات