۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۴۶۵۵۵۹
سخنگوی دستگاه قضا:

هاشمی با تمام وجود قوه قضائیه را تحت فشار گذاشت تا فرزندانش محاکمه نشوند

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مفسدان سیاسی عامل اصلی هجمه علیه قوه قضا هستند؛ چراکه فهمیدند قوه قضائیه امروز می‌تواند هر مجرمی را به پای میز مذاکره بکشاند.
حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا امروز به مناسبت 16 آذر روز دانشجو در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و با اشاره به فرازی از دعای روز سه شنبه، و درود و صلوات بر ارواج شهدای دانشجو، گفت: در برخی مقاطع تاریخ اتفاقاتی رخ می‌دهد که زنده نگه داشتن آن موضوعیت پیدا می‌کند که یکی از آن مقاطع 16 آذر سال 32 است.

وی با اشاره به علت گرامیداشت روز 16 آذر، عنوان کرد: بسیاری از دانشجویان ما در مقاطع مختلف قبل و بعد انقلاب در زندان های رژیم شاهنشاهنی، دوران انقلاب و دفاع مقدس به شهادت رسیدند، علت احترام خاص برای 16 آذر مبارزه با نفوذ بیگانه و سلطه آن و هر نوع ظلم اعم از داخلی و خارجی بوده که به مقابله با استکبار و عدالت خواهی برخواسته بود، این امور مخصوص یک سال یا یک مقطع تاریخ نیست ضرورت مبارزه با ظلم و ظالم باید در همه مقاطع تاریخ ادامه داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری مخصوص یک مقطع خاصی از تاریخ نیست بنابراین فلسفه گرامیداشت 16 آذر همان عدالت‌خواهی و استکبارستیزی دانشجویان است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای اظهار داشت: امروز دانشجوی بصیر انقلابی و خستگی ناپذیر میتواند اعوجاج‌ها و کجی‌ها را از بین ببرد و از بسیاری مفاسد، مظالم و رذائل انسانی جلوگیری کند و در مقابل هر نوع بی‌عدالتی فریاد زده و تحقق آن را خواستار باشد.

وی ابراز کرد: دانشجو ما از دانشجویان خود انتظار داریم که در مقابل نابرابری، ظلم، بدعدالتی، نفوذ و سلطه‌گری ایستادگی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اهداف دشمن، گفت: امروز دشمن ما روی دو امر نفوذ در تصمیم‌سازی مدیران و تخریب روحیه انقلابی همه مردم و به خصوص جوانان به صورت عمده سرمایه‌گذاری می کند، اگر نبود به میدان آمدن صریح رهبر معظم انقلاب بسیاری در داخل با همنوایی با شیطان بزرگ روحیه انقلابی‌گری را روحیه افراطی و تندروی اعلام کنند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز دشمن قصد دارد به روحیه جوانان ما خدشه وارد کند که از نظر فکری و نظری دچار تردید شده و به سمت و سوی کسل شدن سوق پیدا کند، با تاسف امروز در داخل برخی تلاش می‌کنند که زشتی چهره جنایتکارانه طاغوت اعظم را کاسته و کم رنگ کنند.

مفسدان سیاسی عامل اصلی هجمه علیه قوه قضا هستند

وی با اشاره به هجمه علیه قوه قضائیه، عنوان کرد: یک دلیل آن این است که مفسدان سیاسی داخلی فهمیدند که قوه قضائیه امروز می‌تواند هر مجرمی را به پای میز مذاکره بکشاند، زمانی در جامعه ما مطرح بود که چرا با آفتابه دزدها برخورد می‌کنید امروز می‌بینید که چه کسانی محاکمه می‌شوند و شدند، تا بالاترین مقام مورد بازخواست قرار گرفتند.

رییس قوه قضا در محاکمه برادر خود هیچ ملاحظه‌ای نکردند

حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: زمانی برادر رئیس قوه قضائیه مورد سوال بود که ایشان دستور دادند هیچ گونه ملاحظه‌ای درباره برادر من نکنید و هر آنچه که مستحق او در تحقیق، بردن و آوردن و رای دادن کوتاهی نکنید با توجه به اینکه ایشان دارای موقعیت در قوه قضائیه یا برادر اینجانب است.

هاشمی با تمام وجود قوه قضائیه را تحت فشار گذاشت که پسرش محاکمه نشود

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: یکی از افراد پرقدرت مالی، سیاسی، اجتماعی و با سابقه تاریخی هاشمی رفسنجانی است که زمانی کسی باور نمی‌کرد یکی از فرزندان ایشان به زندان برود، برخی جرایم آنها قبل تر اتفاق افتاده بود،  همزمان پسر او و دو دختر دیگر او مورد اتهام قرار گرفته و در رفت و آمد به دادسرا بودند، هاشمی با تمام وجود تلاش می‌کرد که قوه قضائیه را تحت فشار قرار دهد که آنها کارشان به دادگاه کشیده نشود.

قوه قضائیه بدون علت کسی را تبرئه یا متهم نمی‌کند

وی ابراز کرد: قوه قضائیه بدون علت کسی را تبرئه یا متهم نمی‌کند اما در عین حال هیچ جا کوتاه نمی‌آید، آقای رحیمی هنوز معاون اول احمدی‌نژاد بود که بیش از 10 جلسه به دادسرا آمد و رفت داشت، همزمان آقای معاون اجرایی آن زمان با وجود مخالفت احمدی‌نژاد دادگاهی شد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: زمانی که خاتمی رئیس جمهور بودند گفتند من شنیدم که حکم اختلاس فلان مدیر ما را تایید کردید ارزش مبلغ را زیر سوال برد، گفتم بر اساس قانون اگر اختلاس کسی بالای ده میلیون باشد فلان مجازات را دارد، خاتمی گفت قانون بیخودی است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای خاطرنشان کرد: در همین هفته های اخیر یکی از معاونان رئیس جمهور در یکی از روستاها مطلبی را گفته بود که تحت تعقیب قرار گرفته و دادگاهی شد، قوه قضائیه ملاحظه نکرد که معاون رئیس جمهور است.

وی عنوان کرد: توجه کنید که امروز چه کسانی در حد اعدام و 20 سال حبس محاکمه می‌شوند؛ علی منصور آریا آنقدر ثروت داشت که همه بدهی او به بانک و جزای نقدی تکافوی دزدی او را می‌داد، اما دادگاهی شد، همان زمان مدیر عامل بانک صادرات دارای جایگاهی در خانواده و جامعه ما بودند اما زمانیکه مورد اتهام قرار گرفتند با وجود اینکه افراد زیادی واسطه شده و سفارش کردند اما قوه قضا بدون وابستگی به جریان و جناح رسیدگی کرد.

اگر جرم مدیران نفتی و بانکی ثابت شود محاکمه خواهند شد

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: درباره رئیس بانک مرکزی سابق و مدیران نفت بدون هیچ اغماضی تحقیق شده که هنوز تمام نشده اگر ثابت شود که سوءنیت داشتند و آگاهانه برای نفع شخصی کاری کردند یا سبب کارهای مجرمانه شدند تحت تعقیب قرار گرفته و محاکمه می‌شوند.

بخشی از هجمه‌های علیه قوه قضا از ناحیه محکوم شدگان است

حجت‌الاسلام اژه‌ای اظهار داشت: بخشی از هجمه ها بر علیه قوه قضائیه از سوی کسانی است که بر علیه آنها حکم شده و ناراضی هستند، امروز قوه قضائیه در مقابل جریان‌ها، فسادها و نفوذها ایستادگی می‌کند، ما در مقابل این فشارها کوتاه نمی‌آییم.

وی ابراز کرد: دشمن مطرح کرده که وجوهی هزار میلیارد تومن به حساب شخصی قوه قضائیه رسیده است، برخی افراد صدای بیرون از کشور را دنبال کرده و پژواک دادند اگر از ابتدا غفلت داشتند الان هم که مطلع شدند با نگاه جناحی و سیاسی دارند این مساله را دنبال می‌کنند این داستان بسیار روشن و شفاف جای تعجب‌ دارد که افراد مطلع چرا دفاع نکرده و توضیح نمی‌دهد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: گاهی از سارق یا مجرمان مالی وجوهی گرفته می‌شود و تا زمانیکه تعیین تکلیف نشده اجازه داده می‌شود که در حساب قوه قضائیه بماند، در همه این سال‌ها بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جریان این مسئله بوده است تمام مواردی که پول واگذاری شده به نام قوه قضائیه است و به نام شخص نیست پرونده‌های دقیق و شفاف دارد که مورد مصرف آن هم مشخص است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان، در خصوص صادقی نماینده مجلس که مصونیت قضائی دارند یا نه، خاطرنشان کرد: اولا صادقی در نسبت دادن خلافی به رئیس قوه قضائیه مطلبی را به شکل انشاء مطرح کردند اما حالا می‌خواهد آن را تحت عنوان سوال توجیه کند، آیا همه کسانی که مطلب خلاف و دروغ شما را می‌شنوند می‌توان به راحتی جبران کرد، این مطلب که ایشان توجیه می‌کنند که سوالی بوده منطقی نیست، ثانیا زمانیکه ایشان نماینده نبوده تعدادی از دانشجویان علیه وی شکایت کردند حالا به علت نماینده بودن نمی‌تواند بگوید مصونیت دارد.

وی افزود: اینکه کسی در جایگاهی باشد دستگاه قضا احظار کند و نرود بسیار بد است، یکی از نمایندگان مجلس و تعدادی از دانشجویان بر علیه او شکایت کردند همه این موارد ربطی به وظایف نمایندگی او ندارد، ثانیا بر اساس اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در مجلس برای رای دادن و اظهار نظر آزاد هستنند اما اگر به فردی در خیابان تعرض کرد مصون نیست یا اگر در صحن مجلس یک نماینده به نماینده دیگر فحش داد آیا می شود گفت مصون است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دانشجویی درباره پرونده کرسنت که 10 سال رسیدگی آن به درازا کشیده، عنوان کرد: برخی پرونده‌ها نیاز به کار کارشناسی تخصصی دارد، یکی از گرفتاری‌های امروز ما کار کارشناسی کارشناسانی است که جزء پرسنل دستگاه قضا نیستند و بین آنان و دستگاه قضا اختلاف نظر فاحش وجود دارد، به عنوان مثال درباره پرونده ساختمان بیمه خیابان میرداماد تهران سال 95، هر هیات کارشناسی مبالغی متفاوت از دیگری ارائه می‌دهد.

اختلاف کارشناسی عامل طولانی شدن پرونده کرسنت است

وی افزود: در مقاطعی مشکل کارشناسی عاملی برای دیرکرد رسیدگی به پرونده است، درباره کرسنت هر کدام از پرونده‌ها چندین هزار صفحه به صورت تخصصی و با اصطلاحات خاص است، اما این موضوع در حال رسیدگی است، امروز فشارها و تبلیغات رسانه‌ای دشمن علیه قوه قضا زیاد است از مردم می‌خواهیم که مطالب مطرح شده بدون سند را نپذیرند چراکه برخی جریانات سوءنیت داشته و از سوی دشمن حمایت می‌شوند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره محصور شدگان فتنه، بیان داشت: زمان فتنه 88، قائله‌، مفاسد و جنایاتی صورت گرفت که شورای امنیت ملی طبق قانون اساسی تصویب کرد که آنها فعلا در حبس باشند و محاکمه نشوند، قوه قضائیه اعلام آمادگی برای تعقیب و محاکمه کرد اما این مصوبه حاکم اجازه نمی‌دهد، در این شورا سران سه قوه، وزرای خارجه و اطلاعات کشور عضو هستند.

در این زمان دانشجویان با شعار مرگ بر فتنه‌گر سخنان سخنگوی دستگاه قضا را تایید کردند. 

حقوق‌های نجومی به طور قطع قانونی نیست

حجت‌الاسلام اژه‌ای در خصوص حقوق‌های نجومی و اظهار نظر وزیر اقتصاد، اظهار داشت: اولا حقوق‌های نجومی به طور قطع قانونی نیست، برخی هم که گفتند قانونی است به سوال ما جواب ندادند.

وی درباره سوال گفت: شرکت‌هایی که آنها از آن پاداش گرفتند، بر اساس سودی که داشته اختیار داشتند این مبلغ را بین اعضای هیات مدیره تقسیم کنند اما ما یقین داریم که برخی شرکت‌های زیان‌ده هستند وقتی از این شرکت‌ها سود گرفتند مبنایی قانونی آن کجاست؛ اینها سودده نیستند هر کس که از این شرکت‌های زیان‌ده پاداش گرفتند خلاف است و اسناد صوری درست کردند که خلاف خود را پوشش دهند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: ما به آنها گفتیم اگر این خلاف نیست چرا چند نفر را عزل کردید یا اگر این افراد به ناحق پول نگرفتند پس چرا می‌خواهید پس بگیرید، این مسائل را باید شفاف به مردم بگویید. 

دولت هنوز درباره حقوق‌های نجومی گزارشی به قوه قضا نداده است

 حجت‌الاسلام اژه‌ای بیان داشت: عمده این حقوق‌بگیران دولتی هستند، آنها از ما خواستند که قوه قضائیه وارد نشود تا دولت خود بررسی کرده و اعلام کند، تا امروز که دولت گزارشی به قوه قضائیه نداده است، تنها سپاه 12 پرونده داده و از وزارت اطلاعات، دارائی و دیوان محاسبات هم تا امروز هیچ پرونده‌ای در این زمینه نیامده است.

وی گفت: اینکه شخصی در 23 شرکت عضو هیات مدیره است اما بازهم کار اصلی او اینها نیست، اینکه از هر کدام از این شرکت‌ها چقدر گرفته آیا اینها قانونی است، شاید کسی توجیهی از خود درآورد اما باید دادستان با دقت و براساس موازین قانونی پیگیری کند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به یکی از دانشجویان مبنی براینکه چرا با وجود اتهامات سنگین علیه حسین فریدون مورد بازپرسی قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: درباره اتهام کسی تا زمانی که به صورت رسمی به دادستان نرسیده باشد نمی‌شود پرونده تشکیل داد در این موارد باید با تحقیق ورود پیدا کرد اما اگر شایعه باشد نباید گسترش دهیم./807/پ200/ج

ارسال نظرات