۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۶۵۶۴۱
مدیر کل اوقاف مازندران:

وقف ظرفیت مناسبی براي تقویت و رفع مشکلات حوزه‌هاي علميه است

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که امروز برخي از حوزه‌هاي علميه ما از نظر مالي مشكل دارند كه بايد به اين مسائل توجه شود، گفت: وقف مي‌تواند ظرفیت و راهکار خوبي براي تقویت و رفع مشکلات حوزه‌هاي علميه باشد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت‌الاسلام ستار عليزاده، مدير كل اوقاف و امور خيريه مازندران، سه‌شنبه شب در نشست تخصصي وقف ويژه روحانيان و مداحان در حسينيه حوزه علميه محمديه نكا با بیان این که 742 موقوفه از سوی علما و روحانیان استان به ثبت رسیده است، گفت: علما و بزرگان دینی همواره پیشگامان ترویج وقف در جامعه بودند.

وی با بیان این که روحانيت در طول تاريخ خدمات مختلفي انجام داده و به همين دليل مردم، بزرگترين و مهم‌ترين پناهگاه خود را روحانيت مي‌داند، افزود: با همه هجمه‌هايي كه عليه روحانیت وجود دارد، همچنان راسخ و استوار مانده است.

استاد حوزه علمیه مازندران، عزت و اقتدار امروز اسلام را مرهون تلاش های علما و روحانیان در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: اگر تلاش های شبانه روزی و بی ادعای روحانیت نبود فرهنگی علمی و حسینی در این جایگاه فعلی وجود نداشت.

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که علیرغم همه هجمه‌ها عليه روحانيت، محبوب‌ترين افراد در بين مردم، روحانيان هستند، ادامه داد: روحانيت ولايي، انقلابي و هميشه در صحنه همواره مورد توجه بوده و هستند.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که رمز و راز روحانيت و بزرگان ما مردمي‌بودن آنان است، تصریح کرد: هدف اصلي هجمه عليه روحانيت اين است كه تنها مرجعي است كه مي‌تواند مردم را در راه اسلام و انقلاب نگه دارد و بين مردم و روحانيت فاصله بيندازد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که وقف خيلي مظلوم واقع شده است، ادامه داد: متأسفانه آن طور که شایسته بود به این سنت حسنه دینی توجه چنداني نشده و به نوعي نسبت به آن جفا شده است که امروز باید در جهت احیای آن گام برداریم.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام خمینی(ره) با فتواي تاریخی خود از تاراج و نابودی موقوفات جلوگیری کردند، افزود: اين بيانات امام راحل به قانون تبديل شد و همراهي بزرگان، علما و مراجع شايد شرايط براي وقف اين چنين مهيا نبود.

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که وقف بانك واقعي و طبيعي و معنوي براي واقف است، افزود: واقف ارادت خود را با وقف به پيامبر گرامی (ص) و اهل بيت(ع) نشان مي‌دهد.

وی با بیان این که اكنون با استفاده از ظرفيتي كه از طريق محافل و مجالس اهل بيت(ع) در اختيار داريم باید کارکردهای مهم وقف را برای عموم مردم تبیین کنیم، ادامه داد: به حتم این سنت ارزشمند دینی می تواند پشتوانه محکمی برای مبانی دینی و انقلاب ما باشد.

مدیر کل اوقاف مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که علما در طول تاریخ از پیشگامان ترویج فرهنگ وقف در جامعه بودند، گفت: به طور مثال در مازندران امسال براي آيت‌الله شيخ كبير همان شيخ بارفروش همایشی بزرگ گرفته شد که ایشان فردي انقلابي بود و رأي قاطعي به آیت الله شيخ فضل الله نوري داد و با وجود خدمات ارزشمندی که داشتند اما همچنان ناشناخته ماندند.

وی با بیان این که به یقین مسأله وقف، در قول، فعل و سيره علما وجود دارد و پر رنگ است، ادامه داد: در حال حاضر نیز شناسایی و تجلیل از علما واقف یکی از برنامه های مهم سازمان اوقاف است که به طور جدی دنبال می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که براي زنده نگه داشتن فرهنگ وقف باید تلاش شود، ادامه داد: در این مسیر ارزشمند نقش علما، روحانيان و مردم در احیای موقوفات بسیار مهم و اثرگذار است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که میانگین كل موقوفات كشور هر سال 196 مورد بود، ادامه داد: در حال حاضر با تلاش های صورت گرفته این رقم به هر سال قريب به سه هزار وقف جديد رسیده است.

وی با بیان این که سال گذشته در مازندران 200 وقف جديد  داشتيم كه اين وقف‎‌ها به ثبت رسيده است، ادامه داد: بسياري از وقف‌ها از سوی علما نوشته و توصيه كرده است و ردي از علما در وقف وجود دارد و حضور علما ارزشمند است.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که در حال حاضر با تلاش همه‌جانبه، وقف زنده شد، افزود: بايد براي گسترش يافتن آن كمك و تلاش بيشتري انجام شود و اين جلسات نماد همراهي طلاب و روحانیان است و امروز طلاب مديون وقف هستند.

وی با بیان این که امروز بزرگترين ابزار تبلیغ وقف نفوذ و منبر روحانیت است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس بايد براساس نيازهاي روز جامعه سخن گفته و وقف ترويج شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز برخي از حوزه‌هاي علميه ما از نظر مالي مشكل دارند كه بايد به اين مسائل توجه شود، تصریح کرد: وقف مي‌تواند ظرفیت و راهکار خوبي براي تقویت و رفع مشکلات حوزه‌هاي علميه باشند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که طلاب و روحانیان در منابر خود مردم را به وقف، تشويق و تبليغ كنند، ادامه داد: باید به جای هدیه دادن مردم را تشویق کنند که وقف کنند چون با وقف اموالشان باقی مي‌ماند و در منبرها از وقف بگويید و مردم را به خيرات و مبرات تشويق كنيد تا افراد براساس نيازهاي جامعه وقف كنند.

وی با بیان این که وقف از صدها سال قبل تاكنون باقي مانده است و خيرات و ثواب مستمر دارد، گفت: براساس نياز جامعه امروز باید برای مراكز آموزشي، هسته‌اي، آسيب‌هاي اجتماعي، محيط زيست، پزشكي، بیکاری و فقر وقف شود.

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که ما در حوزه وقف بايد به نيت واقف عمل می كنيم و غير از آن هيچ عملي انجام نمي‌شود، گفت: هرچه واقف گفت عمل مي‌شود؛ بايد بدانيم كه ما مديون وقف هستيم و اين روضه‌خواني‌ها از موقوفات است./202/1317/ب1

ارسال نظرات